• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

حكم اخراج براي متخلفان علمي صادر شد

مهر| قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت نتيجه رسيدگي به تخلفات استادان علوم پزشكي در موضوع نشريه نيچر را اعلام كرد كه بر‌اساس آن راي به اخراج پنج عضو هيات علمي داده شد.
دكتر شاهين آخوند‌زاده افزود: جلسات متعددي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در كميته‌هاي اخلاق برگزار و تصميماتي در اين زمينه گرفته شد. اين تصميمات با حضور معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و معاونان يا روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كه در اين موضوع ذي‌ربط بودند اتخاذ شد. وي گفت: به‌طور مشخص پنج عضو هيات علمي با راي هيات رسيدگي تخلفات اداري فعلا از سمت هيات علمي منفك شدند و هيات رسيدگي به تخلفات اعضاي هيات علمي به اخراج آنها راي داده‌اند. البته اين راي اوليه است اما از سوي اين افراد قابل اعتراض است.
آخوندزاده يادآور شد: همچنين يك معاون پژوهشي كه بيشترين تخلف در دانشگاه مربوطه انجام شده است از سمتش بركنار شد. وي اظهار داشت: از ميان ۵۸ مقاله‌اي كه به دليل تخلف علمي از سوي نشريه اشپرينگر رد شده است نيمي از مقالات در حوزه پزشكي و مربوط به دانشگاه‌هاي وزارت بهداشت بودند اما همه آنها ناشي از كارهاي تحقيقاتي بوده‌اند و پايان نامه‌اي با اين مقالات مرتبط نيست.
قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت يادآور شد: در حقيقت دانشجويي در اين زمينه فعاليت نداشته است كه مدرك دانشجو يا دانش‌آموخته با اين مقالات مورد خدشه واقع شود. وي افزود: همچنين دو نفر از اعضاي هيات علمي كه نويسنده اول و مسوول مقالات نبودند اما با اين مقالات ارتقا پيدا كردند، ارتقا‌ي‌شان لغو شد. آخوندزاده همچنين با اشاره به برخورد شديد وزارت بهداشت درباره تخلفات پژوهشي و هماهنگي با وزارت علوم و دانشگاه آزاد در اين زمينه گفت: روز گذشته جلسه‌اي در دفتر وزير بهداشت با حضور وزير علوم و رييس دانشگاه آزاد به همين منظور برگزار شد و بر اساس هماهنگي به عمل آمده قرار شد برخورد مشابهي در دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت علوم نيز انجام شود.
وي افزود: در همين زمينه راهكارهايي كه مي‌توانيم درصد تخلفات پژوهشي را كاهش بدهيم را به دست آورديم. در همين زمينه مقرر شد، قوانين ارتقاي اعضاي هيات علمي اصلاح شوند، ثبت پايان نامه رصد شوند و همچنين مقالات پژوهشي منتشر شده و رعايت اخلاق حرفه‌اي نشر در آنها نيز رصد خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون