• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

مظلومي از خيانت حرف‌مي‌زند، ‌منصوريان از عدم همدلي

يلداي بي‌سحر آبي

گروه ورزش


حال بد اين روزهاي استقلال هواداران را نگران كرده است. در پايان فصل گذشته بالاخره انتظار‌ها به سر رسيد و در شرايطي كه پرويز مظلومي هنوز يك سال ديگر با آبي‌پوشان قرارداد داشت، اين مربي از سمت خود عزل و هدايت استقلال به عليرضا منصوريان سپرده شد. هدف‌گذاري‌ها در آن مقطع اين بود كه منصوريان به عنوان يكي از بهترين مربيان فوتبال ايران كه با نفت تهران نتايج بسيار خوبي گرفته بود، ‌اين راه را با استقلال ادامه بدهد و با حضور در تيم تغييرات اساسي ايجاد كرده و آنها را در ليگ برتر و مسابقات جام حذفي فصل جديد حداقل به يك عنوان قهرماني و كسب سهميه مستقيم
 آسيا برساند.
 استقلال حالا با خريد‌‌هاي بد و از طرفي مشكلات مديريتي، تا پايان هفته چهاردهم با پنج برد، ‌شش تساوي و سه باخت و 21 امتياز در رتبه هفتم جدول رده‌بندي قرار دارد. آنها دو روز پيش هم در مرحله يك‌چهارم نهايي جام حذفي به نفت تهران باختند و از گردونه اين رقابت‌ها كه اصلي‌ترين هدف آنها براي رسيدن به جام بود حذف شدند.
نتايجي كه بدون هيچ ترديدي ماحصل خريد‌هاي بد عليرضا منصوريان و كادر فني ضعيف استقلال بوده است.

خريد‌هاي بد!
اين مربي جوان با تفكرات خاص خودش بلافاصله بعد از حضور در استقلال، اقدامات لازم براي جذب بازيكنان جديد را در تيم انجام داد. بختيار رحماني، فرشيد باقري، وريا غفوري و علي قرباني در ابتدا جذب باشگاه شدند و در ادامه نيز بازيكناني چون كاوه رضايي، محمدحسين كنعاني‌زادگان و ميلاد زكي‌پور به استقلال پيوستند. همه‌چيز براي استقلال خوب پيش مي‌رفت و منصوريان از روزهاي خوب در آينده حرف مي‌زد. روزي نبود كه در تمرينات استقلال كمتر از دو هزار نفر حضور نداشته باشند و سرود قهرماني نخوانند. همه به‌اميد سال خوب و پر از موفقيت با «عليرضا منصوريان» بودند، اما شايد بدبين‌ترين هوادار استقلال هم تصور نمي‌كرد كه تيمش چنين نتايجي بگيرد. پيش از آغاز فصل، منصوريان به تعريف و تمجيد از خريدهاي خود مي‌پرداخت و عنوان مي‌كرد اگر بازيكناني چون بختيار، باقري و غفوري را با قيمت‌هاي بالا جذب كرده، به اين دليل بوده كه خيلي از تيم‌ها دنبال آنها بوده و ديگر حاضر نيست حتي با سه ميليارد تومان هم اين بازيكنان را بدهد. اما بررسي عملكرد خريد‌هاي استقلال به خوبي نشان مي‌دهد كه به جز كاوه رضايي كه تا حد قابل قبولي خوب عمل كرده و بهترين خريد آبي‌پوشان بوده، ساير بازيكنان جذب شده به معناي واقعي ضعيف‌ترين‌ها در استقلال بوده‌اند. محمدحسين كنعاني‌زادگان كه با كلي جنجال جذب اين تيم شد و در دو سه هفته ابتدايي با اشتباهات عجيب تاثير زيادي در كسب نتايج ضعيف داشت رباط صليبي پاره كرد و از ليست تيم كنار گذاشته شد. وريا غفوري هم كه مدت‌هاست مصدوم شده اما قبل از مصدوميت هم عملكرد درخشاني در تركيب استقلال نداشته است. لئوناردو پادواني و رابسون جانورايو دو مدافع خارجي كه در ادامه جذب استقلال شدند هم البته نتوانسته‌اند تاكنون انتظارات را برآورده كنند.
بختيار رحماني و فرشيد باقري نيز آنقدر عملكرد ضعيفي داشتند كه هواداران استقلال در صفحات مجازي خواهان جدايي آنها شده‌اند.

اعتراف تلخ!
عليرضا منصوريان از ابتداي فصل بعد از نتايج ضعيف از آينده خوب استقلال صحبت مي‌كرد. او وعده داده بود كه از هفته پنجم يا ششم به بعد استقلال به شرايطي خواهد رسيد كه يقه همه تيم‌ها را خواهد گرفت. صحبت‌هايي هم درباره بازگشت غرور به هواداران مطرح مي‌كرد. اما امروز مدت‌ها از آن وعده‌ها سپري شده و هيچ‌كدام عملي نشده است. در تمام اين مدت‌ ادبيات گفتاري سرمربي جوان و محبوب استقلال هم بارها و بارها سوژه شده و حتي مورد انتقاد بعضي از هواداران استقلال قرار گرفته است.
مجموع اين شرايط شايد باعث شده كه منصوريان بعد از باخت به نفت تهران و حذف از گردونه مسابقات جام حذفي با تغيير ادبياتش بگويد: «اين نخستين تيمي است كه در آن حضور دارم و مي‌بينم بازيكنان در شرح وظايف خود خوب عمل نمي‌كنند. بايد تمرين بيشتري بكنيم. ما روزهاي سختي را مي‌گذرانيم. روز اولي كه به استقلال آمدم چنين روزهايي را پيش‌بيني نمي‌كردم. ما با برنامه آمديم و فكر نمي‌كرديم اين اتفاقات رخ دهد. ما در اين مسيري كه هستيم از هر طرف تنه مي‌خوريم. وقتي در نفت بودم در كل تيم همدلي ايجاد كردم همه با هم همدل بوديم اما در استقلال به همدلي مناسب نرسيديم.»
طبيعتا مقصر اتفاقات امروز شخص خود عليرضا منصوريان است. چرا كه او نتوانسته به قول خودش همدلي لازم را در تيم ايجاد كند. بررسي اتفاقات رختكن استقلال در حاشيه قبل، ‌حين و بعد از بازي با نفت تهران شايد دليل محكمي بود كه منصوريان از عدم همدلي در استقلال صحبت كند. اما اين ماجرا چه بوده است؟

لج‌بازي رحمتي در جام حذفي؟
او نمي‌خواست بازي كند اما...
گزارشي كه روز گذشته در خبرگزاري مهر درباره اتفاقات پشت پرده حذف استقلال منتشر شد به خوبي شايد نشان بدهد كه دليل صحبت‌هاي منصوريان از عدم وجود همدلي در تيمش چه چيزي بوده است. در گزارش مهر آمده است:
۱- قبل از آغاز بازي و زمان گرم كردن تيم، كاپيتان استقلال توسط يكي از نيمكت‌نشينان به سرمربي تيم پيغام مي‌دهد به دليل «بيرون روي» قادر به بازي كردن نيست. منصوريان نيز بعد از چند جمله صحبت كردن با رحمتي، سيدحسين حسيني دروازه‌بان دومش را به زمين مي‌فرستد تا گرم كند. رحمتي و حسيني با هم گرم مي‌كنند، اما منصوريان كه توسط رحمتي شوك خورده بود، براي بازي روي حسيني حساب مي‌كند.
۲- در آخرين لحظات كه تيم آماده مي‌شد با حسيني به زمين برود، تصميم رحمتي عوض مي‌شود و اعلام مي‌كند شرايطش مناسب شده و مي‌تواند بازي كند.
۳- هنگامي كه آبي پوشان در رختكن آخرين مراحل آماده‌سازي‌شان براي ورود به ميدان را مي‌گذرانند و طبق يك رسم متداول و قديمي در فوتبال ايران در رختكن گرد هم جمع شدند تا با گذاشتن دست روي دست يكديگر «ياعلي» گويان به زمين بروند، خبري از رحمتي نبود. گويا او در سرويس بهداشتي بوده.
۴- نيمه نخست مسابقه تمام مي‌شود و استقلالي‌ها كه يك بر صفر از حريف عقب بودند وارد رختكن مي‌شوند تا صحبت‌هاي سرمربي تيم را بشنوند. اما جاي يك بازيكن در رختكن خالي بود. سيد مهدي رحمتي بين دو نيمه نيز در رختكن حضور نمي‌يابد و اصرار اعضاي كادر فني استقلال براي مجاب كردن وي جهت حضور در رختكن بي‌نتيجه مي‌ماند. رحمتي اعلام مي‌كند سردش است و ترجيح مي‌دهد به جاي آنكه در رختكن صحبت‌هاي منصوريان را گوش كند، بيرون از رختكن كنار شوفاژ بنشيند.
۵-‌ عليرضا منصوريان بعد از آنكه قدري براي بازيكنان تيمش در مورد مسائل فني صحبت مي‌كند، چند دقيقه فيلم براي بازيكنانش نشان مي‌دهد تا آنها را براي ادامه مسابقه تهييج كند. اين فيلم‌ها كه بيشتر به صحنه‌هاي شكست‌هاي قبلي استقلال باز مي‌گشت، احساسات بازيكنان را بر مي‌انگيخت. منصوريان با نمايش اين فيلم‌ها به بازيكنانش گفت به خاطر اين هواداران اجازه ندهيد كه اين صحنه‌ها در پايان بازي تكرار شود.
۶-‌ بالطبع او بين نيمه نيز در حلقه اتحاد استقلالي‌ها قبل از حضور در ميدان حضور ندارد.
همه اين اتفاقات نشان مي‌دهد در خوشبينانه‌ترين حالت، كاپيتان استقلال يا به لحاظ روحي و رواني آمادگي حضور در اين ميدان را نداشته يا واقعا از بيماري رنج مي‌برده. اما هرچه بوده او بدون تمركز به ميدان رفت و رفتارش نيز طبيعتا باعث بر هم خوردن تمركز تيمي و حتي اعضاي كادر فني مي‌شود. منصوريان با توجه به شناختي كه به واسطه دو فصل كار كردن با مبعلي داشت و از توانايي‌هاي او روي ضربات ايستگاهي و به خصوص كرنرها داشت، در تمرينات پيش از بازي بارها خط دفاعي تيمش را با ضربات كرنر شبيه‌سازي شده براي كرنرهاي مبعلي آماده مي‌كند، اما وظيفه يار سپردن روي ضربات ايستگاهي مبعلي كه بر عهده دروازه‌بان است در آن دو سه دقيقه توفاني نفت به خوبي انجام نمي‌شود تا خط دفاعي استقلال دچار سردرگمي باشد.
به نظر مي‌رسد اتفاقات ديگري در استقلال رخ داده كه تاثيرات آن قبل از شروع ديدار برابر نفت عيان شده است. شايد اعلام غيررسمي فهرست مازاد استقلال كه يك بازيكن نيمكت نشين مورد حمايت بزرگ‌ترها در آن بوده باعث اين دلخوري‌ها شده است. شايد هم برخي اتفاقات داخلي ديگر باعث اين لجبازي‌ها شده است.

افشاگري مظلومي: به من خيانت كردند!
عدم وجود همدلي در استقلال ديروز البته مورد انتقاد پرويز مظلومي قرار گرفت و او به بهانه حذف اين تيم در جام حذفي (تيمي كه با هدايت مظلومي سال گذشته فيناليست اين رقابت‌ها شد و در ضربات پنالتي قهرماني را به ذوب آهن واگذار كرد) صحبت‌هايي جنجالي از اتفاقات پشت پرده استقلال مطرح كرد و به خبرگزاري فارس گفت: «من دوست ندارم استقلال را در اين شرايط ببينم و اينكه ببينم هوادار تيمم ناراحت است برايم زجر‌آور است اما آنهايي كه به استقلال نه به من خيانت كردند را به خدا واگذار كردم. مخصوصا در جام حذفي. باور كنيد در اين شرايط نمي‌خواهم حرفي بزنم كه باعث رنجش هواداران استقلال شود ولي هميشه گفتم آنهايي كه به استقلال و به خصوص در جام حذفي چه روي سكو، چه در زمين به استقلال خيانت كردند را به خدا واگذار مي‌كنم.»
همه به ياد دارند كه سال گذشته از مدت‌ها قبل از شروع فصل خبر توافق استقلالي‌ها با عليرضا منصوريان در رسانه‌ها منتشر شده بود. بلافاصله بعد از، از دست رفتن قهرماني جام حذفي هم اين مربي از كار خود بركنار و سرانجام منصوريان سرمربي استقلال شد. درست است كه او جامي براي استقلال نياورد، اما با 51 امتياز در رده سوم جدول قرار گرفت و با تيم قهرمان و نايب قهرمان تنها سه امتياز اختلاف داشت. در جام حذفي هم كه تا آستانه كسب جام پيش رفت اما همانطور كه خودش مي‌گويد در استقلال به او خيانت شد. از صحبت‌هاي مظلومي به خوبي مشخص است كه مي‌خواهد به هواداران و رسانه‌ها بگويد كه با توجه به آمار نتايج استقلال، ‌اگر با اين تيم به قهرماني جام حذفي مي‌رسيد ديگر كنار گذاشتنش از نيمكت تيم شدني نبود و به همين دليل به او خيانت كردند تا به بهانه جام نياوردن و كسب نتايج ضعيف از استقلال كنارش بگذارند.

بحران نگران‌كننده
منصوريان از عدم وجود همدلي در استقلال حرف مي‌زند. پرويز مظلومي از خيانتي كه در رختكن و سكوها و باشگاه در حق او شد صحبت كرده است. در چنين شرايطي حال استقلال هم خوب نيست. مديريت اين تيم هم بدترين شرايط ممكن را دارد و بعضي از اعضاي هيات‌مديره با منصوريان اختلافات جدي دارند. براي همين گفته مي‌شود احتمال تغييرات اساسي مديريتي در استقلال در تعطيلات نيم فصل وجود دارد. با اين شرايط آينده پرسروصدايي در انتظار استقلال خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون