• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

قانون در مورد انتصاب معاون امور ورزش بانوان چه مي‌گويد

فريبا محمديان جانشين رباب شهريان شد

سرانجام مسعود سلطاني‌فر تغييرات را در وزارت ورزش و جوانان كليد زد و در نخستين اقدام فريبا محمديان، رييس فدراسيون اسكيت را به عنوان معاون امور ورزش بانوان جانشين رباب شهريان كرد.
اين انتصاب در حالي صورت گرفت كه در ماه‌هاي گذشته پرسش‌هاي زيادي درباره بازنشستگي محمديان مطرح شده بود.
بر اساس سند سازمان بازنشستگي كل كشور، فريبا محمديان متولد 1/05/1347 از تاريخ 10/07/1388 بازنشسته شده و از اين صندوق ماهيانه حقوق دريافت مي‌كند.
دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران، خرداد ۱۳۹۵ قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان را به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ابلاغ كرد. قانون ممنوعيت به‌كارگيري بازنشستگان در جلسه علني روز دوشنبه مورخ بيستم ارديبهشت ماه يكهزار و سيصد و نودوپنج مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 29/02/1395 به تاييد شوراي نگهبان رسيده است.
در حالي كه دولت تدبير و اميد تاكيد زيادي بر منع حضور بازنشسته‌ها در ادارات و سازمان‌ها دارد، حالا اين انتصاب سوال‌هاي بسياري را مطرح كرده است.
متن بخشي از قانون ممنوعيت به‌كارگيري بازنشستگان به شرح زير است: ماده‌ واحده- از تاريخ ابلاغ اين قانون، به‌كارگيري افرادي كه در اجراي قوانين و مقررات مربوطه بازنشسته يا بازخريد شده يا بشوند، در دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8/7/1386 و كليه دستگاه‌هايي كه به نحوي از انحاء از بودجه عمومي كل كشور استفاده مي‌كنند، ممنوع مي‌باشد.
طبق تبصره۲ اين قانون- دستگاه‌هاي موضوع اين قانون در صورت لزوم مي‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر به‌صورت پاره‌ وقت و ساعتي استفاده كنند. حداكثر ساعات مجاز براي استفاده از بازنشستگان، يك‌سوم ساعات اداري كارمندان رسمي است و حق‌الزحمه اين افراد متناسب با ساعات كاري آنها حداكثر معادل يك‌سوم كارمندان رسمي همان شغل تعيين و پرداخت مي‌شود.
قانون فوق مشتمل بر ماده‌ واحده و پنج تبصره در جلسه علني روز دوشنبه مورخ بيستم ارديبهشت‌ماه يكهزار و سيصد و نود و پنج مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 29/02/1395 به تاييد شوراي نگهبان رسيد.
اما چندي پيش نصرالله سجادي، معاون ورزش حرفه‌اي و قهرماني وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به خبرنگاران درباره تداوم فعاليت روساي فدراسيون‌ها با وجود بازنشستگي گفت: تعداد زيادي فدراسيون نداريم كه با رييس بازنشسته مشغول به كار باشد. يك الي دو فدراسيون است كه به غير از آنها با توجه به قانوني كه در خردادماه ابلاغ شده هيچ يك از افراد بازنشسته - به غير از مواردي كه در هيات علمي دانشگاه‌ها و نهادهايي كه كار آنها به صورت قانوني عنوان شده - نمي‌توانند حتي به عنوان يك كارمند در فدراسيون مشغول به كار باشند چه برسد به رييس فدراسيون.
اگرچه پيش از اين درباره ادامه فعاليت محمديان، رييس فدراسيون اسكيت و به جهت رفع ايراد بازنشستگي وي در محافل غيررسمي استناد شده بود كه وي عضو هيات علمي دانشگاه است و بدين جهت منعي براي ادامه فعاليت در سمت رياست فدراسيون اسكيت ندارد اما در بخشنامه پيرو قانون ممنوعيت به‌كارگيري بازنشستگان در وزارت كار كه ممهور به تاييد وزير كار شده، در اين‌باره آمده است:
«اجازه به‌كارگيري اعضاي هيات علمي و نيز با مجوز هيات وزيران (موضوع ماده ۴۱ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت) لغو شده است با توجه به لغو اجازه به‌كارگيري «اعضاي هيات علمي» و نيز «با مجوز هيات وزيران»، ضروري است از به‌كارگيري يا معرفي افراد مذكور براي اخذ مجوز هيات وزيران جدا خودداري شود. همچنين با توجه به تصريح تبصره ۳ قانون مذكور، مقتضي است معاونت توسعه مديريت و منابع وزارت مطبوع و نيز سازمان‌هاي وابسته به وزارت مطبوع ظرف مهلت قانوني مقرر (تا 09/05/95) به منظور اعمال قانون، در خصوص افراد به كار گرفته شده قبلي بازنگري و اقدام قانوني به عمل آورند.
البته طبق تبصره يك طرح ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان، مقامات مذكور در ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري و همترازان آنها و ايثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نيروهاي مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاص مقام معظم رهبري از شمول اين قانون مستثني هستند.
حال پرسش اين است كه فريبا محمديان مشمول مقاماتي بوده كه توانسته با وجود بازنشسته بودن به عنوان معاون وزير منصوب شود؟ تفسير از اين ماده نيز مبحثي پرچالش است كه ممكن است وزارت ورزش با استناد به آن چنين حكمي صادر كرده باشد. اما باز اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا پيش از اين درباره فعاليت محمديان به عنوان رييس فدراسيون اسكيت برخوردي صورت نگرفته است؟
در حكم انتصاب محمديان و همچنين خبر منتشر شده در وزارت ورزش و جوانان توضيحي درباره روند اين انتصاب مطرح نشده و حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه انتصاب فريبا محمديان به عنوان معاون حوزه بانوان وزارت ورزش و جوانان مطابق با چه تبصره قانوني بوده است. موضوعي كه به نظر مي‌رسد نيازمند توضيح وزير ورزش و جوانان است.

شهريان: خودم درخواست بازنشستگي داشتم
رباب شهريان با اشاره به درخواست بازنشستگي‌اش گفت: از اعتماد و توجه دولت تدبير و اميد به خودم تشكر مي‌كنم. لازم است بگويم كه بازنشستگي‌ام به درخواست خودم بوده است. من از موضوع ورزش زنان بازنشسته نشده‌ام، ورزش زنان ايران دغدغه فكري من است و همچنان به عنوان نايب‌رييس اول كميته ملي المپيك همراه و يار ورزش ايران هستم. به انتخاب اصلح آقاي سلطاني‌فر تبريك مي‌گويم، خانم محمديان از بدنه ورزش و دلسوزان و مديران اين بخش هستند و قطعا مسير روشني كه در دولت يازدهم با حمايت‌هاي رييس‌جمهور محترم و دكتر گودرزي و اكنون آقاي دكتر سلطاني‌فر براي ورزش زنان ايجاد شده است با مديريت خوب و آگاهانه خانم محمديان ادامه خواهد يافت.

محمديان: هيچ منع قانوني براي حضور در وزارت ورزش ندارم
فريبا محمديان گفت: رباب شهريان يكي از مديران و كارشناسان خبره و دلسوز ورزش ايران هستند كه بسيار مدبرانه و حرفه‌اي فعاليت‌هاي ورزش زنان ايران را رشد و توسعه دادند و بنده از زحمات و تلاش‌هاي ايشان تشكر مي‌كنم و ان‌شاءالله ورزش زنان ايران همچنان از مشاوره‌هاي ايشان بهره‌مند باشد. وزير از من خواستند ورزش زنان در حد شعار باقي نماند و ما در اين زمينه به برنامه‌هاي عملياتي و ميداني براي جهش و تعالي در ورزش زنان نياز داريم، خصوصا بر حضور فرهنگي و شرعي دختران ورزشكار ما در ميادين بين‌المللي تاكيد داشتند. تحصيلات من دكتراي مديريت و برنامه‌ريزي تربيت‌بدني و علوم ورزشي است و عضو هيات علمي دانشگاه هستم. من با 20سال كار بازنشسته پيش از موعد بودم و اكنون با طي كردن مراحل قانوني و كسب مجوزهاي لازم به عنوان معاون وزارت ورزش و جوانان معرفي شده‌ام. بازگشت به كار من هيچ گونه منع قانوني ندارد. همان‌طور كه آقاي نوبخت سخنگوي دولت هم اعلام كردند بازنشسته‌هاي پيش از موعد امكان بازگشت به كار را دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون