• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3708 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ دي

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به «اعتماد»:

زنان مي‌توانند براي رياست‌جمهوري ثبت‌نام كنند

در خصوص صندوق‌هاي الكترونيكي به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم

گروه سياسي

در فاصله 5 ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، نشست‌هاي خبري سخنگوي شوراي نگهبان نيز رنگ و بويي انتخاباتي به خود مي‌گيرد. سوالاتي كه بعضا به دنبال نگراني برخي بابت «احراز صلاحيت‌ها» شكل مي‌گيرد و براي برخي ديگر از منظر نحوه برگزاري انتخابات «به شيوه الكترونيك» مطرح مي‌شود، كدخدايي را تنها به متن قانون ارجاع مي‌دهد. سخنگوي شوراي نگهبان با اعلام جلسه چهارشنبه گذشته اعضاي هيات مركزي نظارت بر انتخابات، كه به تعيين هيات نظارت 15 استان منجر شد، از همكاري‌هاي نهاد نظارتي انتخابات با نهاد اجرايي گفت. او در پاسخ به اقدامات وزارت كشور كه در خصوص 10 هزار صندوق راي الكترونيكي اعلام آمادگي كرده است، گفت: «ما همكاري خوبي با وزارت كشور داشته‌ايم و جلسات كارشناسي مختلفي و همچنين مكاتباتي انجام شد كه اين همكاري‌ها رو به جلو است. در خصوص احراز هويت قبلا هم گفته‌ايم كه به شرط تامين شرايط امنيتي، احراز هويت مي‌تواند در تمام شعب صورت گيرد كه وزارت كشور در تلاش است اين موضوع عملياتي شود. در خصوص صندوق‌هاي الكترونيكي به جمع‌بندي نهايي نرسيديم، ولي احتمال مي‌دهيم در بعضي صندوق‌ها اين موافقت‌ را انجام دهيم كه منوط به جلسات كارشناسي و موافقت اعضاي شوراي نگهبان است. وي در خصوص برگزاري انتخابات شوراها به شيوه الكترونيك هم گفت: «براي استفاده از صندوق‌هاي الكترونيكي بايد شرايط كافي وجود داشته باشد تا انتخابات رياست‌جمهوري را تحت‌الشعاع قرار ندهد.»
حقوق‌هاي نجومي يك خلاف بود
كدخدايي در پاسخ به سوالي در خصوص شفاف‌سازي حقوق‌هاي نجومي كه در اين رابطه مصوبه‌اي هم در مجلس مطرح است، نيز گفت: زماني اظهارنظر مي‌كنيم كه مصوبه از سوي مجلس شوراي اسلامي به دست ما برسد، اما اصل اين بود كه حقوق‌هاي نجومي يك خلاف بود و اميدواريم ديگر اين مسائل را شاهد نباشيم و مجلس شوراي اسلامي كارهاي لازم را در اين باره انجام دهد.  وي درباره سوالي ديگر مبني بر اينكه بعضي جبهه‌ها فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را آغاز كرده‌اند، آيا فعاليت جبهه‌هايي كه بدون مجوز سياسي هستند و فعاليت خود را براي انتخابات آغاز كرده‌اند در رابطه با احراز صلاحيت‌ها مورد بررسي شوراي نگهبان خواهد بود يا خير، گفت: اگر تبليغات خلاف واقع و زودهنگام باشد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها مدنظر خواهد داشت، ولي موضوع وجود مجوز و عدم مجوز را وزارت كشور بايد پيگيري كند.  كدخدايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه يكي از اعضاي شوراي نگهبان در رابطه با انتشار منشور حقوق شهروندي معتقد بوده كه اين موضوع تبليغات انتخاباتي است نظر شوراي نگهبان در اين باره چيست، خاطرنشان كرد: تا زماني كه مصوبه‌اي براي ما از سوي مجلس يا هيات وزيران ارسال نشود فارغ از اظهارنظر رسمي هستيم، اما اعضاي شوراي نگهبان مي‌توانند درباره موضوعات مختلف نظرات خود را اعلام كنند.
شايد برخي نواقص قانون انتخابات
 از سوي مجلس پيش رو حل شود
عضو حقوقدان شوراي نگهبان درباره آخرين وضعيت لايحه جامع انتخابات كه گفته مي‌شود به انتخابات رياست‌جمهوري آينده نمي‌رسد، گفت: برخي دولتمردان اعلام كردند كه نمي‌توانند لايحه جامع را به انتخابات آتي برسانند زيرا مراحل تصويب و ارايه آن از سوي دولت به مجلس طولاني و زمانبر است. مجلس هم درگير لايحه برنامه ششم است و بعد از آن به دنبال بررسي لايحه بودجه سال آينده است اما دوستان در مجلس ابراز اميدواري كردند كه شايد در قالب طرح بتوانند برخي مواردي كه در سياست‌هاي كلي آمده است به عنوان اصلاح قانون انتخابات پيشنهاد بدهند. اگر اين كار انجام شود شايد برخي نواقص قانون انتخابات حداقل براي انتخابات پيش رو حل شود و در نوبت‌هاي بعدي و براي انتخابات بعدي بتوانيم لايحه جامع را داشته باشيم.
هنوز به نتيجه نهايي
 در مورد رجل سياسي نرسيديم
سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص تبيين مفهوم رجل سياسي نيز گفت: استقبال خوبي انجام شد كه در مركز تحقيقات شوراي نگهبان در حال بررسي است و تا دو هفته آينده نتايج اين جلسات را اعلام خواهيم كرد. وي همچنين در خصوص ملاك تاييد صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان و اينكه آيا زنان هم مي‌توانند در انتخابات شركت كنند يا خير، گفت: شوراي نگهبان بر اساس قوانين انتخاباتي و قانون اساسي فعاليت مي‌كند و وظيفه بررسي صلاحيت‌ها را بر عهده دارد. همه مي‌توانند ثبت‌نام كنند، ولي در خصوص بحث رجل سياسي هنوز در شوراي نگهبان به نتيجه نهايي نرسيده‌ايم.
در بررسي صلاحيت افراد موارد مربوط به خود افراد مورد توجه است
عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه از آنجايي كه شوراي نگهبان درباره تاييد صلاحيت‌ها هزينه‌هاي زيادي را داده آيا نبايد شفاف‌سازي بيشتري در اين باره انجام شود، آيا بستگان در بررسي صلاحيت افراد مورد نظر شوراي نگهبان هستند، عنوان كرد: ما هنوز با توجه به سياست‌هاي كلي انتخابات كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده بحث شاخص‌هاي رجل سياسي را در دست بررسي داريم تا بتوانيم معيارهاي شفافي را اعلام كنيم. اما در رابطه با بررسي صلاحيت افراد موارد مربوط به خود افراد است. مگر در قانون ذكر شود كه بايد پيگيري به عمل آمده باشد. مانند بحث مباشر و سبب در قانون مجازات كه قانون اجازه دهد بستگان فرد هم مورد بررسي قرار گيرند.  كدخدايي در پاسخ به سوالي در رابطه با مشكل حجم عظيم ثبت‌نام‌هاي انتخاباتي، نيز گفت: اين ضرورت وجود دارد كه ما در تمام انتخابات‌ها سازوكاري داشته باشيم كه از ثبت‌نام بي‌رويه و بي‌فايده جلوگيري كند. اين بايد هم در انتخابات شوراها، هم انتخابات رياست‌جمهوري و هم مجلس شوراي اسلامي وجود داشته باشد تا از ثبت‌نام‌هاي بي‌رويه از طريق قانون جلوگيري شود. كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه اخيرا شاهد هستيم كه توسط برخي تريبون‌ها به عنوان مثال مجلس مطرح مي‌شود كه حوادث پس از انتخابات سال 88 بايد فراموش شود، آيا شوراي نگهبان هم قصد دارد آن را فراموش كند يا اينكه در احراز صلاحيت‌ها آن را مدنظر دارد، گفت: «مقام معظم رهبري فرمودند 9 دي در تاريخ ماندگار خواهد شد. 9 دي پاسخي به حوادث 88 بود. اينها قابل فراموش شدن نيستند. در جايي كه ملاك قانون داشته باشيم، آنها هم مدنظر شوراي نگهبان خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون