• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3710 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ دي

قاليباف:

ساخت عبارت ترافيك مصنوعي به عقل جن هم نمي‌رسد

اعتماد
ديروز شهردار تهران در مراسم بهره‌برداري از 65 واگن قطار و لكوموتيو مترو دوباره هم به دولت انتقاد و هم براي نخستين‌بار در اظهارنظري تند، درواكنش به انتقادهايي مبني بر ساختگي بودن ترافيك تهران اين اظهارات را «تهمت و دروغ» خواند.
وي ابتدا بعد از اشاره به برخي از مشكلاتي كه در جريان ساخت متروي تهران وجود دارد گفت: من الان و در حاشيه بازديد به مديرعامل شركت واگن‌سازي پيشنهاد دادم كه با توسعه فضا و نيروي انساني، تحويل واگن‌هاي جديد كه در انتهاي اسفندماه انجام مي‌شود را به اول ماه اسفند موكول كند تا در خريدهاي شب عيد مردم مشكلي در سوار شدن و استفاده از مترو نداشته باشند كه اين نيازمند تلاش شبانه روزي كارگران است.
قاليباف با بيان اينكه ده‌ها دليل در طول اين ساليان داشتيم كه كار ساخت و توسعه مترو را متوقف كنيم گفت: اما نه تنها كار متوقف نشد بلكه با تاكيد بر توان نيروي انساني داخلي چرخ مترو به بهترين شكل چرخيد و شاهد هستيد كه 20 سال طول كشيد تا تنها 34 ايستگاه مترو ساخته شود اما طي 10 سال اخير تعداد ايستگاه‌ها به عدد 106 رسيد و اين نشان مي‌دهد كه ارزش و كرامت مردم را در همه امور خود مد نظر قرار مي‌دهيم.  بعد از اين سخنان؛ نوبت به انتقادها شهردار تهران به دولت و مسوولان رسيد تا بگويد: اگر مسوولان به حقوق حقه شهروندي اعتقاد دارند و بر آن تاكيد مي‌كنند بايد بدانند كه از ابتدايي‌ترين حقوق شهروندان شرط حيات و زندگي است. شهردار پايتخت گفت: امروز بدون شك آلودگي هوا شرايط زندگي و سلامت مردم را به خطر انداخته است و بايد براي اجراي اين حق ابتدايي زندگي شرايطي را فراهم كنيم تا مردم بتوانند به راحتي در اين شهر سالم زندگي كنند اما متاسفانه ناكارآمدي، سوء مديريت و عدم حمايت سبب شده كه عرصه تنگ‌تر شود.  وي با اشاره به لزوم حمايت دولت از خريد واگن و فاينانس 1000 واگن تا آخر سال گفت: زيرساخت‌هاي مترو با صرف هزينه‌هاي زياد آماده است اما نيازمند واگن هستيم تا ظرفيت جابه‌جايي مسافر افزايش يابد و با اضافه شدن 1000 واگن تعداد جابه‌جايي مسافران به شش ميليون سفر مي‌رسد كه دولت حداقل فاينانس كه اعتبار تعهد قانوني است را بدهد.
 وي با اشاره به عدم پرداخت يك ميليون دلار از محل صندوق ذخيره ارزي براي ساخت و توسعه مترو گفت: براساس مصوبه مجلس دولت بايد از محل صندوق ذخيره ارزي يك ميليارد دلار به شهرداري تهران بدهد اما با وجود آنكه پول در صندوق موجود است اين كار را انجام نمي‌دهد و تازه متاسفانه برخي‌ها هم آدرس‌هاي غلط به مردم مي‌دهند و يك واژگان به نام ترافيك ساختگي را جعل كرده‌اند.
شهردار تهران سپس در يكي از تندترين اظهارات خود در اين مراسم، در مورد ايجاد ترافيك مصنوعي از سوي شهرداري، با بيان اينكه ساخت عبارت ترافيك مصنوعي به عقل جن هم نمي‌رسد گفت: نمي‌توان كلمه انسان براي افرادي كه اين شايعات را منتشر مي‌كنند به كار برد چرا كه هيچ كسي ترافيك ساختگي درست نمي‌كند و اين كلمه از آن دسته حرف‌هايي است كه وقتي قافيه تنگ مي‌آيد و ديگر صحبتي ندارند، مطرح مي‌كنند و اين حرف درستي نيست و اين تهمت و دروغي است كه زده شده.
وي با انتقاد از روند كند خروج خودروهاي فرسوده گفت: چطور وارد شدن خودرو به شهر به راحتي صورت مي‌گيرد و در شرايطي كه مي‌توانستند وام را براي كارهاي توليدي يا ازدواج بدهند آن را به خريد خودرو دادند اما اين وام به مترو كه همان ريل حمل‌و نقل عمومي است نرسيد و متاسفانه دارايي و ثروت را با وجود نيازهاي فراوان در جاي ضروري هزينه نكردند و اين در حالي است كه مي‌توانستند با همين وام خودروهاي فرسوده را از رده خارج كنند.
وي در مورد وضعيت موتوسيكلت‌هاي آلاينده نيز گفت: هر موتوسيكلت به شرط آنكه استاندارد نيز باشد به اندازه 5 خودرو آلودگي ايجاد مي‌كند و نگاه كنيد ببينيد كه چه اقدامي در راستاي خروج آنها انجام شده و چه اقدامي در راستاي تبديل موتورها به برقي و ارايه تسهيلات صورت گرفته در حالي كه ما طرح خود را در مورد موتوسيكلت‌ها به‌طور مشخص و در بعد كمي و كيفي ارايه كرديم. همچنين محمد باقر قاليباف در حاشيه اين بهره‌برداري در جمع خبرنگاران در مورد ديدار اخيرش با معاون رييس‌جمهور گفت: دكتر نوبخت قول داده است كه تا پايان سال سهم شهرداري از محل جرايم راهور كه مدت‌ها است پرداخت نشده، پرداخت شود. وي همچنين در مورد واريز عوارض شهرداري‌ها به خزانه دولت كه در لايحه بودجه 96 و برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته گفت: اين مساله كه عوارض يك شهر به حساب خزانه ريخته شود قانوني نيست و ما نمي‌توانيم عوارض يك شهر را براي بهبود امورات يك شهر ديگر صرف كنيم. هر چند كه معتقدم بايد براي توسعه ساير شهرها نيز كمك‌هايي انجام شود اما مخالف دولتي شدن شهرداري‌ها هستم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون