• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3719 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ دي

آغاز سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر با كنسرت‌هاي روز اول

ديدار 3 نماينده از منتقدان جشنواره با فرزاد طالبي

تدوين اساسنامه جشنواره موسيقي در دستور كار قرار گرفت

گروه فرهنگ و هنر

سرانجام قطار سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر هم با همه حاشيه‌هايي كه پيش از برگزاري داشت به راه افتاد. اين دوره از جشنواره موسيقي در حالي كار خودش را با دو روز تاخير شروع كرد كه به دليل درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مجبور شد تغييراتي هم در برنامه اجراهايش از جمله اجراي افتتاحيه داشته باشد. هرچند اين دو روز تاخير فرصتي بود تا باز هم در مورد اين جشنواره صحبت شود. پيام‌هاي سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي مرادخاني، معاون هنري ارشاد به اين دوره از جشنواره در دو روز پاياني هفته منتشر شد و فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در گفت‌وگويي با توضيحاتي درباره روند صدور مجوز براي گروه‌ها و هنرمندان شركت‌كننده در سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر از بررسي همه آثار آن براي اجرا خبر داد. اما در روز پنجشنبه اتفاق ديگري هم افتاد و سرانجام نمايندگان 700 منتقد جشنواره كه پيش از اين در نامه‌اي به وزير ارشاد از نقدهاي‌شان به جشنواره موسيقي فجر نوشته بودند با مديركل دفتر موسيقي ديدار كردند. بعد از اين ديدار بين نمايندگان كمپين «گواهي دست چپ» و مدير‌كل دفتر موسيقي اعلام شد كه پيش‌نويس اساسنامه جشنواره موسيقي فجر تا پايان سال جاري تهيه خواهد شد. سال گذشته و بعد از برگزاري سي‌و‌يكمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر، انتقادات از روند برگزاري اين جشنواره شروع شد. همزمان با اعلام نام حميدرضا نوربخش به عنوان مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر بار ديگر انتقادات از اين جشنواره شدت گرفت و بعدها با شروع به كار كمپين «گواهي دست چپ» در فضاي مجازي به نامه 700 منتقد اين جشنواره به وزير ارشاد ختم شد. بعدها علي مرادخاني اعلام كرد كه به اين نامه در اولين فرصت رسيدگي خواهد شد. مرادخاني، ششم دي‌ماه در هشتمين جلسه از سلسله نشست‌هاي «گفتمان ضرب اصول» وعده داد كه برگزاري نشست ميان منتقدين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر و مديركل دفتر موسيقي را پيگيري مي‌كند. اين پيگيري به همين ديدار ميان فرزاد طالبي مديركل دفتر موسيقي، حسين سروي معاون او و علي قمصري، ميديا فرج‌نژاد و سيدمهدي قادري، سه نماينده منتقدان رسيد كه روز پنجشنبه برگزار شد. به گزارش خبرآنلاين در ابتداي اين جلسه كه در دفتر طالبي برگزار شد، علي قمصري دلايل شكل‌گيري كمپين «گواهي دست چپ» و تهيه نامه سرگشاده با 700 امضا را توضيح داد. قمصري مديريت جشنواره در دوره گذشته و دوره كنوني را محفلي ناميد و به حضور افراد اين محفل در ساير مراكز و شوراهاي تصميم‌گيري در مورد موسيقي اشاره كرد. ميديا فرج‌نژاد هم از تغيير شيوه مديريت جشنواره در طول دو سال اخير و چرخش رويكرد آن به سمت موسيقي تجاري و اقتصادمحور گلايه كرد. سيدمهدي قادري مهم‌ترين نقص تمامي دوره‌هاي گذشته جشنواره موسيقي فجر را عدم سياستگذاري واحد دانست و به اين اشاره كرد كه چنين فقداني به تصميم‌گيري مدير هر دوره براساس شرايط و سليقه شخصي منجر شده است. از نظر او مهم‌ترين دليل اين تصميم‌گيري بر پايه شرايط و سلايق نبود اساسنامه و شيوه‌نامه‌اي اجرايي است.
فرزاد طالبي در پاسخ به اين انتقادات توضيح داد كه تصميم واگذاري جشنواره‌ها به نهادهاي صنفي، سياست كلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي سپردن مسووليت‌هاي دولت به بخش خصوصي است. او همچنين با اشاره به اعتراضات نسبت به شيوه داوري جايزه باربد در جشنواره سال گذشته توضيح داد كه اسناد و راي اعضاي هيات داوران در دبيرخانه جشنواره موجود است و اگر منتقدان اعتراضي دارند مي‌توانند با معرفي يك نماينده اين اسناد را رويت كنند. به گفته فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي راه‌حل اين مشكلات تهيه و تدوين اساسنامه جشنواره موسيقي فجر جهت تعيين اهداف و سياستگذاري‌هاي آن است كه از مدتي پيش در دستور كار دفتر موسيقي قرار گرفته و قرار است تا پايان سال جاري پيش‌نويس آن تهيه شود و براي گردآوري نظرات اهالي موسيقي پيش از تصويب نهايي در اختيار آنها قرار گيرد. تشكيل دبيرخانه‌اي دايمي براي جشنواره موسيقي فجر هم يكي ديگر از موارد مطرح‌شده در صحبت‌هاي طالبي بود كه قرار است از ابتداي سال 96 در محلي معين كارش را شروع كند. اعتراض به واگذاري جشنواره به خانه موسيقي، صرف‌نظر از اينكه مديران وقتِ خانه چه كساني هستند، از جمله موارد ديگري بود كه در اين جلسه از سوي نمايندگان منتقدان مطرح شد. به گفته آنها حتي اگر قرار است بخش اجرايي جشنواره به خانه موسيقي يا هر تشكل خصوصي و نيمه‌خصوصي ديگري سپرده شود، بخش سياستگذاري آن نبايد از اختيار دولت خارج شود. پرداخت‌هاي جشنواره موسيقي به گروه‌هاي حاضر در جشنواره از جمله موارد ديگري بود كه فرزاد طالبي در اين جلسه آن را اين‌طور توضيح داد: «امسال براي اين مساله تدابيري انديشيده شده كه اميدواريم به رفع نگراني‌ها منجر شود. البته نفس مساله پرداخت پول به گروه‌هاي شركت‌كننده از مسائلي بود كه با توجه به اختلاف‌نظر حاضرين در جلسه، گفت‌وگو در مورد آن بي‌نتيجه ماند.»
با وجود همه اين انتقادها و ارايه راهكار براي برگزاري جشنواره موسيقي فجر، سي‌ودومين دوره آن از روز گذشته كار خودش را شروع كرد. پيش از اين قرار بود جشنواره موسيقي با اجراي اركستر ملي به رهبري فريدون شهبازيان كار خودش را شروع كند. اين اجرا در جدول جديد جاي خودش را به اجراي پرويز  شهيدخان، نوازنده هندي سيتار در تالار رودكي داد.
تا بعد از آن جشنواره موسيقي در اولين روزش شاهد دوازده اجراي ديگر از جمله اجراي اركستر پارس، گروه آوازي تهران، ژيوان گاسپاريان، رضا صادقي، پرواز هماي و گروه‌هاي كاكوبند، كاوه آفاق در كنار اجراهاي بخش بين‌الملل باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون