• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

انتشار رمان «نيلگ» نوشته اكبر رييسي

شورش دادشاه (ميرنيلگ) در بلوچستان و در دوره پهلوي دوم تا پيش از اين دستمايه فيلم «دادشاه» ساخته حبيب كاوش (1362) قرار گرفته بود؛ ولي رمان تازه منتشر شده «نيلگ» نوشته اكبر رييسي فارغ از نگاه سياسي و سياه و سفيد فيلم دادشاه، زوايايي بكر و انساني و دراماتيك‌تري را از اين واقعه به رشته تحرير كشيده است.
 اين رمان با قصه طفل متولد شنبه شانزده آغاز مي‌شود كه قابله مي‌گويد تولدي نحس است. با ملغمه عشق و سياست در زندگي گراناز رمان نقبي به گذشته مي‌زند و با تراژدي بدنامي زن قهرمان توسط عامل‌خان شتاب مي‌گيرد. روايت مي‌رسد به شورش تاريخي دادشاه كه بيشتر با قضيه كشته شدن چند امريكايي همراه است. با اين حال برخلاف تصور، اين رمان حماسي و اسطوره‌اي محض نيست. همه در اين رمان به نوعي قرباني‌ شرايط‌‌‌ هستند و درونمايه آن بيشتر تراژدي است.
با اين حساب، اين رمان براي سه دسته از خوانندگان مختلف مي‌تواند جذابيت خاص خود را داشته باشد: اول براي گروهي كه صرفا دنبال داستاني جذاب و دراماتيك و پركشش يا به دنبال گره، تعليق، توصيف خلاقانه، حماسه، تراژدي و آشنايي‌زدايي هستند.
دوم براي افرادي كه به دنبال منبعي براي شناخت ماجراي شورش ميرنيلگ (دادشاه)، تاريخ دو سه سده اخير و فرهنگ و فولكلور و جغرافيا و جامعه‌شناسي بلوچستان مي‌گردند.
دسته سوم هم آنهايي هستند كه مباحث عميق‌تر فلسفي و انساني همچون قدرت اراده انساني در مقابل جبر شرايط سياسي و اجتماعي و جبر ژنتيك علاقه دارند. رمان «نيلگ» نوشته اكبر رييسي توسط كانون فرهنگي انتشاراتي البرز منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون