• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

انتشار «مترو» نوشته هاروكي موراكامي

كتاب «مترو»، نوشته هاروكي موراكامي با ترجمه گيتا گركاني به تازگي توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.
داستان اين رمان همان‌طور كه در پشت جلد آن توضيح داده شده است روايتي است از يك حمله تروريستي به متروي توكيو؛ «در يك روز آفتابي بهاري، دوشنبه، 20 مارس 1995، پنج عضو فرقه‌ اوم شينريكيو با سارين، گازي سمي و بيست‌و‌شش‌بار مرگبارتر از سيانور، به متروي توكيو حمله كردند. اين يك حمله‌ تروريستي هولناك به يك سيستم رفت‌و‌آمد عمومي بود و قربانيان بي‌شماري داشت.» بعدها هاروكي موراكامي براي درك دلايل و ابعاد اين فاجعه با قربانيان و ديگر اعضاي فرقه‌ اوم، مصاحبه‌هاي متعددي انجام داد و حاصل كارش را در اين كتاب منتشر كرد. او با كساني صحبت كرد كه در روز واقعه مانند هر روز ديگر زندگي‌شان از خانه بيرون آمده بودند تا با مترو به سر كار بروند و قرباني سارين شدند. موراكامي به روايت‌هاي كاركنان مترو و پزشكان معالج و خانواده‌هاي قربانيان درگذشته هم گوش داد و بعد به سراغ اعضاي فرقه‌ اوم رفت تا حرف‌هاي آنها را بشنود و ببيند انسان‌هايي كه به دنبال آرامش و غناي معنوي بودند، چطور به ابزار جنايت تبديل شدند. موراكامي در اين كتاب به روانشناسي ژاپن مي‌پردازد و مسائل بنيادي را بررسي مي‌كند كه در نهايت مي‌تواند به خلق چنين فرقه‌هاي تروريستي منجر شود.
«مترو» يكي از مهم‌ترين آثار غيرداستاني موراكامي است. موراكامي رمان‌نويس در اين كتاب تا حد زيادي جاي خود را به يك روزنامه‌نگار داده و سعي مي‌كند از طريق داستان كساني كه بيشتر از همه درگير ماجرا بودند، دلايل و نتايج خشونتي هولناك را نشان دهد، خشونتي كه از نظر او خطر تكرارش به شكل‌هاي ديگر وجود دارد. 20 سال بعد از حمله‌ با گاز به متروي توكيو و سال‌ها پس از نابودي فرقه‌ «اوم»، جهان هنوز شاهد فجايعي است كه مانند آن روز آفتابي در 1995 ژاپن، حيات بي‌گناه‌ترين و بي‌دفاع‌ترين انسان‌ها را هدف مي‌گيرد.
در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: «در مورد جنايتكاراني كه گاز سارين را منتشر كردند، نمي‌توانم صادقانه بگويم خشم يا نفرت حس مي‌كنم. به گمانم نمي‌توانم ارتباط پيدا كنم و نمي‌توانم اين نوع حس‌ها را در خودم پيدا كنم. آنچه واقعا در موردش فكر مي‌كنم، خانواده‌هايي است كه اين فاجعه به سرشان آمد، براي من رنج آنها خيلي از خشم يا نفرتي كه شايد نسبت به آن مجرمين حس مي‌كردم، بزرگ‌تر است. در واقع اينكه كسي از فرقه اوم، گاز سارين را به مترو آورد... اين نكته اصلي نيست. من به نقش اوم در حمله گاز فكر نمي‌كنم. » «مترو» نوشته هاروكي موراكامي با ترجمه گيتا گركاني در 423 صفحه در تيراژ 1000 نسخه و با قيمت 30000 تومان توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون