• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3722 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي

بسكتبال سرمربي‌دار شد، واليبال هنوز نه

حاتمي: احساس كردم مي‌توانم به تيم ملي كمك كنم

گروه ورزش


بسكتبال برخلاف واليبال خيلي زود سرمربي خود را انتخاب و معرفي كرد تا حالا اين سوال مطرح شود كه فدراسيون بسكتبال عجول است يا فدراسيون واليبال در انتخاب و معرفي جايگزين رائول لوزانو در اصطلاح بيش از اندازه مته به خشخاش مي‌گذارد؟! البته به نظر مي‌رسد سريال ناتمام انتخاب سرمربي تيم ملي واليبال ايران به كارگرداني محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال رفته رفته به قسمت‌هاي هيجان‌انگيزش نزديك مي‌شود؛ جايي كه بايد از گزينه نهايي پرده‌برداري شود. فراز و نشيب‌هاي زيادي در اين سريال ديده شد و سورپرايزهاي زيادي را هم شاهد بوديم، اما به نظر مي‌رسد در پايان كار همه‌چيز ختم به خير مي‌شود. باري، پس از اينكه ديريك باوئرمن از ايران رفت فدراسيون بسكتبال مهران شاهين‌طبع را به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كرد كه او اين سمت را نپذيرفت تا فدراسيون بسكتبال در جلسه كميته فني خود مهران حاتمي سرمربي كنوني تيم بسكتبال شهرداري تبريز را به عنوان سرمربي تيم ملي براي رقابت‌هاي غرب آسيا انتخاب كند. اردوي تيم ملي بسكتبال ايران دوم بهمن آغاز خواهد شد. حاتمي پيش از اين سابقه حضور در كادر فني تيم ملي بزرگسالان را دارد و در سال ۲۰۱۲ نيز تيم ملي جوانان را به جام جهاني جمهوري چك برد.
معرفي همكاران به زودي
مهران حاتمي، سرمربي جديد تيم ملي بسكتبال ايران درباره انتخاب دستيارانش در تيم ملي بسكتبال اظهار كرد: به زودي همكارانم را معرفي خواهم كرد. اجازه دهيد تا كمي زمان بگذرد و ما با همكاران‌مان صحبت كنيم و پس از نهايي شدن اطلاع‌رساني كنيم.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا انتخاب سرمربي ايراني اكنون اشتباه بود يا فرصتي براي مربيان ايراني بود تا خودشان را در اين شرايط نشان دهند؟ تصريح كرد: هر چه كه بود من مي‌گويم شرايطي است كه بايد به تيم ملي كشورمان كمك كنيم. بعد از رفتن باوئرمن تيم ملي وارد بحران شد و بايد يك نفر اين شرايط را قبول مي‌كرد تا مشكلي پيش نيايد. من هم چون سابقه حضور در كادرفني را داشتم و در تيم ملي جوانان نيز فعاليت كرده بودم احساس كردم كه مي‌توانم كمكي كنم و اين سمت را قبول كردم.
حاتمي در پاسخ به اين سوال كه اگر باشگاه شهرداري تبريز با اين كار موافقت نكند چه مي‌شود؟ تصريح كرد: باشگاه شهرداري تبريز هم منافع ملي را مهم مي‌داند و به دنبال تعامل است. آنها مخالفتي نكرده و براي من هم آرزوي موفقيت كرده‌اند.
سرمربي تيم ملي بسكتبال ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است تركيبي از تيم ملي جوانان و تيم آسياچلنج در تيم ملي ايجاد شود؟ بيان كرد: چاره‌اي نداريم. مي‌دانم كه با تجربه‌هاي بسكتبال ايران اكنون درگير ليگ هستند و به همين دليل بايد تركيبي ايجاد كنيم كه بهترين باشد. بايد در غرب‌آسيا موفق شويم تا بتوانيم سهميه حضور در كاپ‌آسياي سال آينده كه انتخابي جام جهاني است را به دست بياوريم. با توجه به اينكه مسير پيش‌رو طولاني و سنگين است بايد شروع كارمان با تيم جوان باشد تا اين بازيكنان كه آينده بسكتبال ايران هستند نيز تجربيات خوبي كسب كنند.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا تيم ملي در غرب‌آسيا قهرمان مي‌شود يا نه؟ بيان كرد: من سعي خودم را مي‌كنم اما هيچ‌وقت قول نداده‌ام. همه بايد بدانند كه وقتي تركيبي جوان راهي مسابقات مي‌شود قرار است آينده تضمين شود اما قطعا احتمال ضررهايي وجود دارد. معتقدم اگر قرار است عنواني كسب شود بايد خيلي بزرگ و ارزشمند باشد و نبايد تجربه و رشد جوانان را فداي يك عنوان كرد و آينده را از آنها گرفت. به همين دليل فرصت خوبي است تا در اين تورنمنت از جوانان هم استفاده كنيم.
قاسمي: حاتمي مي‌تواند به آرامش تيم ملي كمك كند
مسعود قاسمي، رييس كميته مربيان فدراسيون بسكتبال در مورد انتخاب مهران حاتمي به عنوان سرمربي تيم ملي بسكتبال اظهار داشت: فدراسيون براي انتخاب مربي چند گزينه را مدنظر داشت كه در نهايت به مهران حاتمي با توجه به سابقه‌اش رسيد. همه هم در كميته فني روي اين گزينه اجماع‌ نظر داشتند و او را انتخاب كردند. حاتمي با مربيان خارجي كار كرده و رزومه خوبي دارد و همچنين از لحاظ اخلاقي مي‌تواند به آرامش تيم ملي كمك كند. وي در مورد اينكه گفته مي‌شد عباس آقاكوچكي گزينه اصلي بود، عنوان كرد: اين شايعاتي بود كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شد البته او هم جزو گزينه‌ها بود اما بررسي در تمام ابعاد صورت گرفت. بحث فني و توان مديريتي دو بخش جدايي‌ناپذير از مربيگري هستند و اين بسيار مهم است كه مربي كه انتخاب مي‌شود توانايي اداره تيم را علاوه بر مسائل فني داشته باشد. قاسمي در مورد اينكه آيا با خود حاتمي هم هماهنگ شده بود تا داستان مهران شاهين‌طبع به وجود نيايد، عنوان كرد: مهران شاهين‌‌طبع به دليل تعهدي كه به باشگاه پتروشيمي داشت، نتوانست كنار تيم ملي باشد و منطقي هم بود اما حاتمي 100 درصد نهايي است و با خود او هم تماس گرفته شد و هماهنگي صورت گرفت. وي در مورد اينكه دستياران حاتمي چگونه انتخاب خواهند شد، گفت: فعلا روي اين موارد كار خواهد شد و قطعا بايد دستياراني انتخاب شوند كه در حد نام تيم ملي باشند. حاتمي در گذشته كنار مربيان خارجي كار كرده و رزومه خوبي دارد از لحاظ اخلاقي همه او را مي‌شناسند و در اين برهه از زمان او مي‌تواند به آرامش تيم ملي كمك كند.
چه كسي سرمربي واليبال مي‌شود؟
فدراسيون واليبال بعد از يك دومينوي باطل و بازي با اسم‌هاي بزرگ از آناستازي گرفته تا استويچف، رزنده و...، به سه گزينه جديد به نام‌هاي ايگور كولاكوويچ از صربستان، خاوير از آرژانتين و بروتو از ايتاليا رسيد كه در اين بين به نظر مي‌رسد ايگور كولاكوويچ صربستاني جدي‌ترين و شايد نزديك‌ترين گزينه باشد. او مربي واليبال اهل مونته‌نگرو متولد چهارم ژوئن 1965 ميلادي است كه قبلا هدايت تيم ملي واليبال صربستان را به عهده داشته است. وي در سال‌هاي 2006 تا 2014 سرمربي تيم ملي واليبال مردان صربستان بود و با اين تيم به مقام چهارمي مسابقات واليبال قهرماني مردان جهان 2006 دست يافت. كولاكوويچ در رقابت‌هاي قهرماني 2014 جهان عملكرد نااميد‌كننده‌اي داشت و صربستان در ميان 24 تيم شركت‌كننده در اين رقابت‌ها، عنوان نهم را به دست آورد. او بعد از اين نتايج از سمت خود كناره‌گيري كرد، اما نبايد فراموش كرد كه او با تيم صربستان 12 مدال به دست آورده است. اين مربي با تيم صربستان در رقابت‌هاي قهرماني اروپا، قهرماني جهان و ليگ جهاني واليبال صاحب مدال شده است. تيم ملي واليبال صربستان تحت هدايت اين سرمربي به بازي‌هاي المپيك 2008 پكن و 2012 لندن راه يافت. اظهارنظرها درخصوص مربيان كروات در ورزش ايران متفاوت است؛ برخي‌ها خيلي استقبال مي‌كنند و البته هستند افرادي كه معتقدند مربيان ايراني از صرب‌ها بهترند. به هر حال نيمكتي كه تا امروز گزينه‌هاي نام آشنايي از كرواسي نظير كواچ، ست‌كوويچ و گاييچ را به خود ديده است، به احتمال فراوان به ايگور كولاكوويچ خواهد رسيد تا او ميراث‌دار همتايان خود روي نيمكت تيم ملي ايران باشد. به اين ترتيب و در صورت محقق شدن اين موضوع واليبال ايران يك‌بار ديگر به عصر صرب‌ها بازخواهد گشت. كولاكوويچ درباره پيشنهاد ايران اظهار داشت: «اگر من سرمربي تيم ملي ايران شوم، قطعا روياهاي بلندپروازانه خواهم داشت و يك هدف روشن را دنبال خواهم كرد؛ نيمه‌نهايي واليبال المپيك توكيو. » به اين ترتيب و با اين اظهارنظر بايد گفت كه اين گزينه كروات ضمانت كرد كه مي‌تواند واليبال ايران را به نيمه‌نهايي المپيك 2020 برساند. يا اينكه حداقل مي‌توان اين برداشت را كرد كه كولاكوويچ اعتقاد دارد كه ايران مي‌تواند به اين جايگاه برسد و اين همان چيزي است كه فدراسيون واليبال دنبالش مي‌گردد. با تمام اين اتفاقات و صحبت‌ها، محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال ايران درباره آخرين وضعيت انتخاب سرمربي جديد تيم ملي اظهار داشت: مذاكره با 3 گزينه اصلي يعني خاوير وبر، مائورو بروتو و ايگور كولاكوويچ ادامه دارد. ما برنامه آنها را گرفته‌ايم و اگر بنا داشتيم كه كمي عجله كنيم تا الان با يكي از آنها به نظر ما شرايط بهتري دارد، به توافق رسيده بوديم. با اين حال در هفته آينده، يك يا دو گزينه‌اي كه با شرايط ما همخواني بيشتري خواهد داشت در تهران حاضر خواهد شد تا ضمن ديدن ليگ برتر، قرارداد او را نهايي كنيم. هر چند كه براي اين انتخاب مهم و سرنوشت‌ساز نبايد خيلي عجله كرد، اما همه منتظر هستند تا ببينند اين سريال به كجا خواهد رسيد و سرانجام چه گزينه‌اي به عنوان قهرمان سريال معرفي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون