• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

وزير فرصت ندارد

بازار لوستر در قبضه چيني‌ها

بعد از دسته بيل و سنگ قبر چيني بايد هم از واردات لوستر تعجب نكنيم. توليدكننده‌هاي لوستر مي‌گويند، ۹۰ درصد لوسترهاي موجود در بازار چيني هستند. البته آنها معتقدند كه واردكننده‌ها با دور زدن قانون، به جاي تعرفه ۷۰ درصدي، تعرفه ۱۲ درصدي پرداخت مي‌كنند. به طوري كه حتي وزير صنعت هم فرصتي براي شنيدن مشكل توليدكنندگان در نظر نمي‌گيرد. آنها گله مي‌كنند كه وزارت صنعت جلسه‌اي براي حل مشكلات اين توليد‌كننده‌ها نگذاشته است. اكبر نمكي يكي از اين توليد‌كننده‌هاست. اودر گفت‌وگو با فارس گفته است: «حتي در نمايشگاه ايتاليا هم كه خواستيم مشكلات‌مان را با وزير صنعت مطرح كنيم به ما گفت فعلا فرصت ندارم.»
وي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده را يكي از مشكلات توليدكنندگان عنوان كرده و مي‌گويد: طبق قانون ماليات بر ارزش افزوده واحدهاي صنعتي كه برق مصرفي آنها بالاي 50 آمپر باشد، ملزم به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند اما واحدهاي كوچك‌تر از پرداخت اين ماليات معافند. اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر اين‌طور نيست و توليدكننده‌اي كه اشتغال‌زايي بيشتري داشته باشد مشمول معافيت مالياتي مي‌شود. به گفته وي ماليات بر ارزش افزوده در واقع ماليات بر مصرف است كه بايد از مصرف كننده دريافت شود اما در شرايطي كه اكثر واحدهاي توليدكننده لوستر از پرداخت اين ماليات معاف هستند، مصرف كننده هم حاضر نيست به واحدهاي بزرگ ماليات پرداخت كند و در نهايت اين واحدها نيز براي اينكه بتوانند محصول خود را به فروش برسانند مجبورند از دريافت ماليات از مصرف‌كننده چشم‌پوشي كنند. به جز چين، توليدكننده‌هاي ترك هم در بازار رقيب توليدكنندگان ايراني هستند. حال آنكه توليدكننده‌هاي اين صنعت مي‌گويند: هزينه توليد ما بالاتر از تركيه است و در مقايسه با چين نيز، هزينه توليد در ايران 4 تا 5 برابر بالاتر است. اين درحالي است كه قيمت انرژي به عنوان يك مزيت براي توليد محسوب مي‌شود كه از اين مزيت در نهايت بهره‌برداري نشده است. ساعت مفيد كار در تركيه 6 ساعت است در حالي كه در ايران به يك ساعت مي‌رسد، علاوه بر اين، توليدكنندگان ترك از حمايت‌هاي دولت اين كشور برخوردار مي‌شوند و از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معافند اما اگر بخواهند تحت ليسانس يك شركت خارجي توليد كنند بايد 17 درصد ماليات بر ارزش افزوده بپردازند. در صنعت لوسترسازي ايران فقط 5 واحد مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند كه قدرت رقابت‌پذيري آنها را كاهش مي‌دهد.
از سويي افزايش 45 درصدي قيمت فلز برنج به عنوان ماده اوليه توليد لوستر طي 40 روز گذشته هم مزيد بر علت شده است. توليد‌كننده‌ها مي‌گويند، اين ماده اوليه را از بازار آزاد تهيه مي‌كنند و امكان خريد از بورس كالا وجود ندارد. ظاهرا ورق برنج توسط كارخانه‌هاي داخلي با قيمت كيلويي 21 هزار تومان به فروش مي‌رسد، حال آنكه در نهايت با قيمت 29 هزار تومان به دست توليد كننده لوستر مي‌رسد. اين درحالي است كه به گفته فعالان اين صنعت، اين محصول در تناژ بالا در بورس كالا عرضه مي‌شود و واحدهاي توليدي امكان خريد آن‌ را ندارند و به ناچار بايد از دلالان خريداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون