• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

وزير امور خارجه روسيه به استقبال دولت جديد امريكا رفت

دعوت رسمي لاوروف از تيم ترامپ

گروه جهان| سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در نشست خبري سالانه خود در نخستين روزهاي سال 2017 از مبارزه با تروريسم، پرونده سوريه، رياست‌جمهوري ترامپ و... سخن گفت. پاسخ‌هايي كه خروجي آن در بسياري از رسانه‌ها به استقبال مسكو از رياست‌جمهوري دونالد ترامپ تعبير شد.
آماده همكاري با امريكا و اتحاديه اروپا هستيم
 لاوروف نشست خبري خود را با سخن گفتن از تهديد تروريسم بين‌المللي آغاز كرد و آن را اصلي‌ترين تهديد در سال 2016 خواند. وي در بخش‌هايي از سخنانش گفت: مسكو متاسف است كه جامعه جهاني هنوز نتوانسته است جبهه واحدي در برابر تروريسم تشكيل دهد. قطعا اين ناكامي، نگراني‌هايي ايجاد مي‌كند و من متاسف هستم. چرا چنين اتفاقي رخ داده است؟ مي‌تواند دلايل بسياري داشته باشد. ما قادر به شكل دادن جبهه‌اي واحد براي مبارزه با تروريسم، جنايت‌هاي سازماندهي شده و قاچاق مواد مخدر نيستيم و اين به يك مشكل سيستماتيك بدل شده است. روسيه از همكاري‌هاي هركشوري در مسير مبارزه با ترور استقبال مي‌كند. ما آماده همكاري با امريكا، اتحاديه اروپا و ناتو بر اساس احترام دوجانبه و متقابل هستيم. اين همكاري‌ها بايد بدون تحميل ارزش‌هاي خارجي بر شركا و متحدان صورت بگيرد. ما خواهان پيوندهاي نزديك‌تر با كساني هستيم كه مي‌خواهند با ما كار كنند و مبناي اين كار را هم بر همكاري‌هاي سودمند، احترام گذاشتن به منافع يكديگر و توازن منافع گذاشته‌اند. اين موضع نهايي ما در رابطه با شركا و متحدان‌مان در سرتاسر جهان است. ما آماده هستيم كه نقشه راه دال بر برابري و احترام متقابل را سرلوحه رفتار با امريكا، اتحاديه اروپا و ناتو قرار دهيم.
تلاش امريكايي‌ها براي جاسوس‌سازي از ديپلمات‌هاي روسيه
پاي ديپلمات‌هاي روسي و امريكايي براي نخستين‌بار در چندهفته اخير به نشست‌هاي خبري برگزار شده در واشنگتن و مسكو بازشده است. در نشست سالانه وزارت امور خارجه روسيه نيز لاوروف فاش كرد كه در آوريل 2016، سازمان‌هاي محرمانه امريكا تلاش كردند تا يك وزير مشاور كه در سفارت روسيه در واشنگتن كار مي‌كرد را به خدمت بگمارند. وي در اين باره گفت: در سال‌هاي اخير، سرويس‌هاي محرمانه امريكا تلاش‌ها براي به استخدام درآوردن ديپلمات‌هاي روس را افزايش داده‌اند. ما آمار كامل درباره اين موضوع را آشكار نكرديم اما اخيرا در همين چند سال گذشته و به ويژه در دور دوم رياست‌جمهوري اوباما، شمار چنين اقدامات غيردوستانه‌اي كه ديپلمات‌هاي ما را نشانه گرفته بودند، افزايش داشته است. ما ادعاها مبني بر اينكه مسكو جاسوسي از ديپلمات‌هاي امريكايي در مسكو را سازماندهي كرده است محكوم مي‌كنيم. ديپلمات‌هايي كه در سفارت امريكا در مسكو كار مي‌كنند، در اعتراضاتي كه توسط معارضان روس در چندين مناسبت مختلف سازماندهي شده بود، شركت كرده بودند. در دوره دولت اوباما، ما شكاياتي دريافت كرديم مبني بر اينكه سفارتخانه امريكا در اينجا (روسيه) در شرايط غيرقابل تحمل جاسوسي فعاليت مي‌كند. سفير را عاصي كرده‌اند و در هيچ نهاد روسي پذيرفته نمي‌شود. ما به اين مساله رسيدگي كرديم و دقيقا مشخص شد كه برعكس چيزي است كه گفته شده بود.»
نشست آستانه مي‌تواند نخستين تماس مسكو با تيم ترامپ باشد
زماني كه از لاوروف درباره رابطه واشنگتن و مسكو در دوره دونالد ترامپ سوال شد، وي در پاسخ گفت: نمي‌خواهيم قضاوت‌هاي عجولانه بكنيم. ما واقع گرا هستيم. ما روند انتقال قدرت و مهيا شدن كابينه جديد را بررسي مي‌كنيم. نمي‌خواهم خيلي پيشروي كنم اما در حال حاضر پيش بيني‌هاي زيادي مطرح است و گمانه زني‌هاي بسياري هم در رسانه‌ها و هم در جامعه نخبگان سياسي مطرح مي‌شود. برخي با ذوق زدگي رفتار مي‌كنند و برخي هم مي‌گويند چيزي تغيير نخواهد كرد. در حال حاضر نمي‌شود در اين باره به صراحت صحبت كرد.
لاوروف در ادامه گفت: از اظهارنظرات ترامپ در خصوص اينكه مبارزه با تروريسم يكي از اولويت‌هاي او خواهد بود، استقبال مي‌كنم. اظهارات پيشين ترامپ و تيم وي نشان مي‌دهد كه آنها در مبارزه با تروريسم از معيارهاي متناقض و دوگانه استفاده نمي‌كنند. با نظر ترامپ موافق هستم كه هر كشوري مسووليت رشد خود را برعهده دارد. ما اميدوار هستيم كه همكاري در زمينه بحران سوريه و موضوعات ديگر با تيم ترامپ موثرتر و كارآمدتر از همكاري با دولت اوباما باشد.
لاوروف در ادامه به پرسش‌هاي بي‌شمار درباره دعوت مسكو از واشنگتن براي حضور در آستانه پاسخ داد و گفت: مسكو دعوت از نمايندگان دولت امريكا و سازمان ملل به مذاكرات سوريه در «آستانه» قزاقستان را مناسب مي‌داند. اميدواريم دولت ترامپ اين دعوت را بپذيرد تا مذاكرات سوريه در آستانه، بتواند نخستين تماس رسمي بين روسيه و دولت ترامپ باشد.
وي توضيح داد: ما براي نشست آستانه آماده مي‌شويم و فكر مي‌كنم اقدام صحيحي باشد كه نمايندگان سازمان ملل و دولت جديد امريكا را با توجه به اينكه اين نشست 23 ژانويه برگزار مي‌شود، دعوت كنيم. اميدواريم كه دولت جديد امريكا اين دعوت را بپذيرد و اين نخستين نشست رسمي خواهد بود و احتمال مي‌رود مذاكراتي در خصوص تقويت كارآمدي مبارزه عليه تروريسم در سوريه صورت خواهد گرفت.
حضور نظامي در سوريه صحيح بود
بحران سوريه چگونه حل خواهد شد؟ لاوروف در پاسخ به اين سوال گفت: تنها خود مردم سوريه مي‌توانند درباره فدرالي كردن جمهوري عربي تصميم‌گيري كنند. ما معتقديم كه مكانيسم حل‌و فصل بحران سوريه همچنان قابل احيا است. وزير امور خارجه روسيه درباره مذاكرات آستانه گفت: هدف اين مذاكرات منسجم كردن آتش‌بس سوريه و شامل كردن فرماندهان ميداني معارضان است. تعداد بيشتري از شبه‌نظاميان معارض سوري حق پيوستن به آتش‌بس را دارند و تعداد زيادي از اين شبه‌نظاميان درخواست پيوستن به آتش‌بس را مطرح كرده‌اند. اين مذاكرات فاقد مشاركت آنهايي است كه واقعا اوضاع موجود در سوريه را مشخص مي‌كنند. آنها را شبه‌نظاميان مسلح و گروه‌هاي معارض مسلح مي‌ناميم.
وزير خارجه روسيه درباره نشست آستانه گفت كه اين مذاكرات با تلاش‌هاي قبلي فرق مي‌كند زيرا طرفيني كه اوضاع سوريه را مشخص مي‌كنند و نه فقط معارضان سياسي در اين نشست حضور خواهند داشت و مسكو اميدوار است كه كشورهاي غربي تلاش نكنند كه توافقات آتش‌بس در سوريه را تضعيف كنند.
خبرنگاري از لاوروف درباره فعاليت‌هاي نظامي روسيه در سوريه سوال كرد و وزير امور خارجه روسيه گفت: اقدام ما در آغاز كمپين مبارزه با تروريسم در سوريه درست بود. ما مطمئن هستيم كه تصميم ما براي پاسخ مثبت دادن به درخواست دولت قانوني سوريه براي كمك به اين كشور در مسير مبارزه با تروريسم درست بوده است. دولتي كه پايتختش دو تا سه هفته با سقوط توسط تروريست‌ها فاصله داشت.
لاوروف در ادامه افزود: جنگ در سوريه و در ديگر كشورهاي منطقه در وهله اول توسط استفاده از زور قابل متوقف كردن است. امريكا مي‌خواست از داعش و جبهه‌النصره براي سرنگوني «بشار اسد» رييس‌جمهور سوريه استفاده كند. تلاش‌هاي مخفيانه بي‌شماري از امريكا و هم‌پيمانانش براي استفاده از النصره و داعش براي تضعيف و در نهايت سرنگوني اسد وجود دارد. جنگ احتمالا متوقف مي‌شود و حقوق مسيحيان، مسلمانان و ديگر افرادي كه تمام عمر خود را در سوريه و در ديگر كشورهاي منطقه گذرانده‌اند در وهله اول از طريق استفاده از زور تضمين مي‌شود زيرا لازم است كه تروريسم را بي‌رحمانه و كامل هدف قرار داد.
 آماده گفت‌وگو با ترامپ هستيم
تحريم‌هاي ضدروسي امريكا، سوژه ديگري بود كه بهانه سوالي از لاوروف شد. وي در پاسخ گفت: فكر نمي‌كنيم كه ترامپ تلاش كند مساله لغو تحريم‌هاي ضدروسي را به توافق كاهش تسليحات هسته‌اي ارتباط دهد. دولت اوباما تلاش كرد تا به مسكو پيشنهاد گفت‌وگو درباره ثبات راهبردي را مطرح كند و مسكو آمادگي دارد تا با دولت جديد امريكا درباره اين موضوع بعد از مراسم تحليف ترامپ ديدار كند و اين گفت‌وگوها مي‌تواند شامل سلاح‌هاي فراصوتي، سپر موشكي امريكا در اروپا، سلاح‌هاي فضايي و آزمايش هسته‌اي شود.
لاوروف در پاسخ به سوال يك خبرنگار آلماني مبني بر اينكه روسيه چگونه از اتهاماتي مبني بر دخيل بودن هكرهاي روس در عمليات‌هاي سراسر جهان، دفاع مي‌كند، گفت كه اين ادعاها در وهله اول بايد ثابت شود و هيچ‌گونه سند معتبر در خصوص اين اتهامات وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون