• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

چهره‌ها- خبرها

به دشمنان سوريه اجازه استفاده از فرصت‌ آتش‌بس و مذاكره سياسي را ندهيم
عماد خميس، نخست‌وزير سوريه روز گذشته با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و پيرامون آخرين تحولات منطقه و سوريه و همكاري‌هاي فيمابين در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي گفت‌وگو كرد. به گزارش «اعتماد»، شمخاني در اين ديدار اظهار داشت: تداوم تلاش همه‌جانبه براي آزاد‌سازي مناطق تحت اشغال تروريست‌ها براي بازگرداندن امنيت و آرامش به سوريه و پيگيري همزمان مسير گفت‌وگوهاي سوري-‌ سوري براي دستيابي به وفاق ملي، تامين‌كننده تداوم موفقيت در عرصه مديريت بحران جاري در اين كشور است. وي افزود: نبايد اجازه داد دشمنان سوريه از فرصت آتش‌بس و مذاكره سياسي به عنوان تاكتيكي براي احياي انساني، مالي و تسليحاتي گروه‌هاي تروريستي و بازسازي عملياتي آنها استفاده كنند. دبير شوراي عالي امنيت ملي ضرورت هوشياري در برابر طرح‌هايي كه به‌دنبال ايجاد انحراف در مسير همكاري موفق سه كشور ايران، سوريه و روسيه در مقابله با تروريسم هستند را مورد تاكيد قرار داد و عنوان كرد: ايفاي نقش فعال و تاثيرگذار در فرآيندهاي سياسي به مراتب پيچيده‌تر از همكاري‌هاي دفاعي و امنيتي بوده و نيازمند همفكري، همكاري و مشاركت مستمر سه كشور در كليه فرآيندهاي تصميم‌گيري و اجرايي است. شمخاني با اشاره به استقبال جمهوري اسلامي ايران از ابتكارات سياسي مبتني بر حفظ تماميت ارضي و استقلال سياسي سوريه در ابعاد داخلي و خارجي گفت: چرخش نگاه‌ها به سمت تعامل با دولت قانوني سوريه و اعتراف به لزوم اتخاذ گزينه‌هاي سياسي نشان‌دهنده دست برتر دولت و متحدان آن و اثبات مواضع اصولي اتخاذ شده با محوريت تامين خواست و اراده مردم است. وي با اشاره به ضرورت تداوم مبارزه بي‌امان عليه تروريسم تكفيري و ضرورت تفكيك بين اين جبهه و مسلحين معتقد به فرآيندهاي سياسي افزود: متاسفانه كشورهاي غربي و امريكا به جاي مبارزه با عناصر تروريستي كه امنيت ملي خود آنها را نيز تهديد مي‌كنند به تحريم مقامات سوريه و جبهه مقاومت مي‌پردازند كه اين موضوع نشان‌دهنده رويكرد دوگانه آنها در مساله تروريسم است. مقام عالي هماهنگ‌كننده اقدامات سياسي، نظامي و امنيتي بين ايران، روسيه و سوريه خاطرنشان كرد: مناسبات اقتصادي بين ايران و سوريه بايد متناسب با روابط سياسي دو كشور ارتقا يافته و به حوزه‌هاي راهبردي و زير‌ساختي تعميم يابد. عماد خميس، نخست‌وزير سوريه نيز در اين ديدار با ارايه گزارشي از آخرين تحولات ميداني اين كشور و پيشروي‌ها در نبرد با گروه‌هاي تكفيري، پيگيري مسير سياسي براي عبور از بحران را يكي از گزينه‌هاي مهم دانست و افزود: دولت سوريه همواره با مخالفان غيرمسلح كه به حفظ يكپارچگي كشور علاقه‌مند هستند به گفت‌وگو پرداخته است. وي با تقدير از حمايت‌‌هاي گسترده جمهوري اسلامي ايران از مردم و دولت سوريه، دستيابي به راه‌حل پايدار و ايجاد صلح و امنيت را منوط به تغيير رويكرد برخي كشورها در حمايت از تروريسم و مقابله واقعي و غير‌تبليغاتي با داعش، جبهه النصره و ساير گروه‌هاي مرتبط با آنان دانست.


استقبال عربستان از مواضع ترامپ
وزير خارجه عربستان نسبت به رويكردهاي دولت آتي امريكا ابراز خوش‌بيني و از مواضع دولت ترامپ استقبال كرد. به گزارش ايسنا، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاريس گفت: رياض به رويكرد دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا چشم دوخته است. منافع ما با منافع امريكا چه از لحاظ ژئوسياسي درباره سوريه، عراق، يمن و ايران و چه درباره مسائل انرژي و مالي همخواني دارد. وي افزود: اهدافي كه رياض دنبال تحقق آن است همان اهدافي است كه واشنگتن نيز براي رسيدن به آن تلاش مي‌كند. شايد اختلافاتي درباره چگونگي تحقق اين مساله باشد اما اختلافي ميان دو كشور درباره اقداماتي كه بايد اتخاذ شود، وجود ندارد و اين مساله هرگز تغيير نخواهد كرد. الجبير درباره روابط عربستان با ايران با طرح اين ادعا كه «ايران ثبات منطقه را برهم مي‌زند!» گفت: «روابط عربستان با ايران دچار تنش شده و نتيجه سياست‌هاي «خصمانه» ايران است! اينكه بتوانيم با ايران در صلح و همبستگي زندگي كنيم بسيار خوب است اما بايد تلاش‌ها دو طرفه باشد.»
وي درباره بحران سوريه گفت: مذاكرات پيشنهادي در آستانه با هدف رسيدن به آتش‌بس بهتر است تجربه شود اما نبايد اين مذاكرات را اينگونه تفسير كرد كه رياض از گروه‌هاي مخالفي كه خواهان بركناري بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه هستند، دست خواهد كشيد. الجبير گفت كه هدف رسيدن به آتش‌بس و انتقال قدرت است. وي درباره برگزيت نيز گفت: خارج شدن انگليس از اتحاديه اروپا هرگز تاثيري بر روابط ميان رياض و لندن يا روابط با اتحاديه اروپا نخواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون