• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

ترامپ؛ نامحبوب‌ترين رييس‌جمهور منتخب ايالات متحده

خبرگزاري سي‌ان‌ان با همكاري مركز نظرسنجي   ORC نظرسنجي‌اي را در خصوص دوران انتقالي رياست‌جمهوري دونالد ترامپ انجام داده و آن را با سه رييس‌جمهور پيشين خود مقايسه كرده است. مهم‌ترين نتيجه اين نظرسنجي تفاوت محبوبيت دونالد ترامپ هنگام شروع كار با باراك اوباما است. دونالد ترامپ در حالي وارد كاخ سفيد مي‌شود كه طبق اين نظرسنجي موافقت حدود 40 درصد از مردم را در اختيار دارد اين در حالي است كه در مقايسه با باراك اوباما در سال 2009 حدود 44 درصد اختلاف وجود دارد. دونالد ترامپ تا دو روز ديگر دوره پرسروصداي انتقالي خود را پايان مي‌رساند و به طور ميانگين محبوبيت او حدود 20 درصد كمتر از روساي جمهور گذشته امريكا است كه وارد كاخ سفيد شده‌اند كه عملا نتيجه‌اي جالب توجه را رقم زده است. باراك اوباما هنگامي كه در سال 2009 سوگند رياست‌جمهوري خود را ياد كرد، حدود 84 درصد در ميان مردم محبوبيت داشت. پيش از او جورج بوش نيز با وجود يك رقابت چالش‌برانگيز رياست‌جمهوري سال 2000 در ميان مردم حدود 61 درصد هنگام ورود به كاخ سفيد محبوبيت داشت و پيش از او نيز بيل‌كلينتون در سال 1992 هنگام اداي سوگند رياست‌جمهوري در ميان مردم امريكا 67 درصد محبوبيت داشت. اكنون دونالد ترامپ مي‌تواند در حالي وارد كاخ سفيد شود كه لقب نامحبوب‌ترين رييس‌جمهور ايالات متحده را به همراه خود يدك بكشد. اكنون بسياري از مردم ايالات متحده با شك و ترديد به رياست‌جمهوري دونالد ترامپ نگاه مي‌كنند و نگران اين موضوع هستند كه شايد رييس‌جمهور منتخب نتواند از پس امور سياسي امريكا بربيايد. در اين نظرسنجي 53 درصد مردم امريكا معتقدند دونالد ترامپ از اعتماد به نفس كمتري براي رسيدگي به امور رياست‌جمهوري برخوردار است و در طرف مقابل بين حاضران در اين نظرسنجي به صورت مساوي 48 درصد از هر طرف معتقدند دونالد ترامپ مي‌تواند رييس‌جمهوري خوب يا بد باشد.
شان دافي، يكي از حاميان دونالد ترامپ به سي‌ان‌ان مي‌گويد: نبرد رييس‌جمهور منتخب با رسانه به تصوير او در ميان مردم آسيب رسانده است. وي معتقد است مبارزه عمومي ترامپ با رسانه‌ها و از جمله سي‌ان‌ان موجب شده تا در نظرسنجي محبوبيت رييس‌جمهور منتخب كاهش پيدا كند.
در اين نظرسنجي برداشت امريكايي‌ها از ترامپ نسبت به ماه نوامبر نيز بدتر شده است. در اين نظرسنجي دونالد ترامپ در تمامي امور از نظر محبوبيت، توانايي در انجام كار و ساير موارد تضعيف شده است. اما با اين حال تعداد زيادي از افرادي كه در اين نظرسنجي حضور پيدا كردند، معتقدند كه ترامپ تعرفه‌هاي شركت‌هايي كه محصولات‌شان در مكزيك ساخته مي‌شود را افزايش مي‌دهد، مذاكرات مجدد در خصوص نفتا را اعمال مي‌كند و حتي در مناطقي نيز اشتغال ايجاد مي‌كند. حدود نيمي از مردم فكر مي‌كنند كه ترامپ مي‌تواند ماليات را ساده كند، 48 درصد فكر مي‌كنند ترامپ مي‌تواند از سرقت الكترونيكي دولت‌هاي خارجي محافظت كند. كمتر از 44 درصد مردم معتقدند كه او مي‌تواند در امتداد مرز مكزيك ديوار بكشد و تنها 29 درصد مردم معتقدند كه او قادر خواهد بود كه هزينه ساخت ديوار را از مكزيك دريافت كند. تنها 4نفر از هر 10 نفر شركت‌كننده معتقدند كه ترامپ قادر به شكست داعش است در صورتي كه اين رقم در ماه نوامبر 50 درصد بود.
در اين نظرسنجي به ملانيا ترامپ نيز اشاره شده است كه در اين بين دو سوم شركت‌كنندگان معتقدند كه او بيشتر در پس زمينه كاخ سفيد قرار خواهد داشت و بيشتر بر نقش مادر و همسر بودن كه تنها ميزبان مهمانان خارجي خواهد بود، تمركز مي‌كند. در خصوص ايوانكا ترامپ نيز 44درصد مردم نسبت به او تصوري مثبت دارند و 33درصد او را نامطلوب مي‌دانند و 23 درصد نظري نداشتند يا نسبت به او اطمينان نداشتند.
گفتني است، اين نظرسنجي به صورت تلفني بين 12تا15 ژانويه در نمونه تصادفي ملي از هزار نفر انجام شد كه نمونه خطايي سه درصدي داشته كه البته بسياري معتقدند ضريب خطاي آن تاثيري بر نتيجه كلي اين نظرسنجي ندارد. اما آمار به دست آمده براي رييس‌جمهوري كه قصد دارد كار خود را آغاز كند، مي‌تواند فاجعه بار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون