• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

طيب‌نيا وعده داد

رونمايي از 100 دستاورد اقتصاد ايران

۱۰۰ دستاورد اقتصاد ايران طي ۱۰۰ روز آتي رونمايي خواهد شد. اين را علي طيب‌نيا وزير اقتصاد گفته، اما اشاره‌اي به جزييات اين خبر نكرده است. فقط اشاره كرده كه سامانه جامع گمركي يكي از اين دستاوردهاست. طيب‌نيا اين روزها هم غره است كه عملكردش در سه سال و نيم فعاليت در وزارت اقتصاد منجر به تك‌رقمي شدن نرخ تورم شده و هم رشد اقتصادي رو به افزايش گذاشته است. هرچند كه مجموعه سياست‌هاي اقتصادي كشور، اين دو دستاورد را رقم زده، اما وزارت اقتصاد بخشي مهمي از آن را مرهون سياستگذاري وزارت اقتصاد مي‌داند. هرچند نمي‌تواند كتمان كند كه بدهي‌هاي دولت رو به افزايش است و بخش بزرگي از اين بدهي‌ها ماحصل دولت يازدهم است. وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در جريان بازديد از سامانه جامع گمرك ايران با اشاره به اقدامات مهم خانواده وزارت اقتصاد در راستاي مقابله با فساد سامانه جامع گمركي يكي از اين ۱۰۰ دستاورد را اعلام كرده است.
علي طيب‌نيا گفته است: «اعتقاد من بر اين است كه مقابله با فساد و بهبود شفافيت ميسر نيست، مگر اينكه از فناوري ارتباطات و اطلاعات به نفع احسن استفاده كنيم. امروز در گمرك ايران همه شيوه‌هاي جديد متناسب با فناوري جديد كار مي‌كنند. امروزه در بسياري از گمركات كشور ديگر افراد مراجعه نمي‌كنند و همه پروسه‌ها به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود و به اين واسطه ارتباط معمول با مراجعه‌كنندگان قطع شده و زماني كه براي انجام امور صرف مي‌شود، كاهش يافته است. نكته بسيار مهم اين است كه اقداماتي كه در سامانه جامع الكترونيك گمرك انجام شد، توسط جوانان، دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران انجام شده كه با همكاري نزديك با گمرك ايران توانستند امور اين سامانه را به انجام برسانند.»
مسعود كرباسيان نيز در جريان رونمايي از اين سامانه به وزير اقتصاد توضيح داد: اقداماتي كه در ۲ سال در راستاي الكترونيكي‌كردن پروسه‌هاي گمركي ايران انجام شده است، در بسياري از كشورها با كيفيت پايين‌تر در زمان طولاني‌تري انجام شده‌ است. وقتي قائم‌مقام سازمان جهاني گمرك به ايران آمد، گفت كه شما كاري كرده‌ايد كه در كشور كره ۱۰ سال طول كشيد. رييس كل گمرك با نشان دادن بخش‌هاي مختلف سامانه جامع گمركي به وزير امور اقتصادي و دارايي، گفت: اكنون آمار به صورت روزانه روشن است كه چقدر كالا به كشور وارد شده و چقدر كالا از كشور خارج مي‌شود و تمامي اطلاعات مربوط به واردات و صادرات كالا نيز در سامانه الكترونيكي روزانه ما مندرج است. چنين اقدامي فقط در ۴ يا ۵ كشور دنيا انجام مي‌شود.
همچنين كرباسيان يكي ديگر از دستاوردهاي سامانه جامع گمركي را ارايه پروانه الكترونيك دانست و گفت: پيش‌تر امور گمركي افراد با بانك توسط ارايه يك مهر تسويه مي‌شد كه اين موضوع امكان بروز تخلفات را افزايش داده بود، ولي اكنون اين كار به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود.
كرباسيان ضمن اشاره به برقراري تبادل اطلاعات گمركي با كشورهاي همسايه و همچنين توسعه روابط گمركي با تاكيد بر بخشودگي تعرفه گفت: چنين روابطي را با روسيه آغاز كرده‌ايم و ۱۵ درصد بخشودگي تعرفه گرفته‌ايم. همچنين با آذربايجان، تركيه و چين نيز چنين روابطي برقرار شده و برخي به نتيجه رسيده‌اند. او همچنين به طيب‌نيا توضيح داد: گمرك ايران اقدام به توليد پلمب‌هايي كرده است كه امكان جعل آن را از متخلفان سلب كند. در گذشته اين امكان وجود داشت كه عده‌اي پملب را جعل كرده و امور خود را با استفاده از پملب جعلي پيش مي‌بردند.
كرباسيان همچنين در بخشي ديگر درباره سامانه جامع گمركي به طيب‌نيا توضيح داد: طي اقداماتي كه در سامانه جامع گمركي شده است، ارتباط معمول با مراجعه‌كننده قطع شده و آنها فقط مي‌توانند با يكديگر از طريق سامانه به صورت آنلاين در ارتباط باشند. در موارد مشابه مشاهده شده كه مراجعه‌كننده سعي كرده است به صورت آنلاين كارشناس را مجاب به همراهي و دادن رشوه بكند كه اطلاعات آن در اختيار ما است اما به نظرم براي موارد اين‌چنيني بايد مجازات‌هايي تعيين شود. وي همچنين تصريح كرد: اكنون درآمدهاي گمرك ۴۰ درصد افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون