ايراناير به بورس ميرود؟
نخستين فروند از ايرباسهاي خريداري شده توسط ايراناير در حالي به تازگي تحويل داده شد كه بخشي از تامين مالي آن همچنان با ابهاماتي همراه است؛ ۳۳۰ ميليون دلاري كه قرار است از سوي صندوق توسعه ملي پرداخت شود. بر اساس آنچه پيشتر از سوي فخريه كاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي، درباره تامين مالي خريد ايرباس و بويينگ عنوان شده، قرار است ۱۵ درصد به صورت نقد و مابقي از طريق تامين مالي خارجي انجام شود. بنابراين در مرحله اول ايراناير حدود يك ميليارد دلار پيشپرداخت را ظرف چهار سال انجام ميدهد كه از اين رقم ۵۰ درصد از طريق استفاده از تسهيلات و فاينانس و ۵۰ درصد باقيمانده به گونهاي بين دو بخش توزيع ميشود؛ ۱۲۰ ميليون دلار از طريق انتشار اوراق صكوك و ۳۳۰ ميليون دلار هم از مسير صندوق توسعه ملي. مهمترين موضوع رابطه با تامين مالي خريد ايرباس به رقم ۳۳۰ ميليون دلاري كه قرار است از طريق صندوق توسعه ملي پرداخت شود، برميگردد. چرا كه با توجه به اينكه ايران اير شركتي كاملا دولتي بوده و هنوز سهام آن در بورس واگذار نشده، براي دريافت منابع از صندوق توسعه ملي كه پرداخت منابع آن براي بخشهاي دولتي غيرمجاز است، با ابهاماتي مواجه خواهد بود.