• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3734 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ بهمن

كلانشهرهاي ايران درگير مساله شهرفروشي

وزير راه و شهرسازي با اشاره به صدور مجوز احداث ۲۷۵ برج در معابر زير ۱۲ متر و سه برج در معابر كمتر از ۶ متر گفت: نگران اين موضوع هستم كه حادثه پلاسكو به تراژدي تك ساختمان محدود شود و مساله اصلي كه تخطي مديريت شهري از قوانين و مقررات است را فراموش كنيم. عباس آخوندي اظهار كرد: مساله آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو را نبايد به يك ساختمان يا سازمان آتش‌نشاني تنزل داد بلكه مساله اصلي مربوط به نحوه مديريت شهري در ايران است. من چه در اين دوره و چه در دوره پيشين كه مسووليت وزارت مسكن و شهرسازي را بر عهده داشتم اين بحث را مط رح مي‌كردم كه معضل ما در كلانشهرهاي ايران و مشخصا تهران مساله شهرفروشي و فروش ضابطه است. هر قانون، ضابطه، مقررات شهرسازي و مقررات ساختماني كه وضع كنيد بايد ضمانت اجرايي داشته باشد. اگر قرار باشد مديريت شهري بتواند اين ضوابط را براي ايجاد درآمد براي شهرداري بفروشد، ديگر نمي‌دانم چه پاسخي به سوالات مطرح شده درباره حادثه پلاسكو بدهم. وي افزود: اساسي‌ترين بحث من اين است كه اين موضوع را نمي‌توان به تك‌ساختمان‌ها تقليل داد بلكه بايد به نظام توسعه شهري برگرداند. وقتي به آمار نگاه مي‌كنيم براي معابر بين ۶ تا ۱۲ متر شهر تهران ۲۷۵ مجوز احداث بناي بيش از ۱۱ طبقه و حتي در معابر كمتر از ۶ متر ۳ مجوز ساختمان بلندمرتبه صادر شده است. وقتي چنين وضعي داريم تصور تك بنا نمي‌دانم چه تصوري است كه به آن مي‌پردازيم. به نظر من اصلي‌ترين مساله ما بازنگري در نظام مديريت شهر و حاكميت قانون در ايران است. زماني در ايران بحث حاكميت قانون مطرح شد كه عده‌اي موضوع را به سخره گرفتند و از كنار آن گذشتند. بر همين اساس اوايل وقتي صحبت از تراكم‌فروشي مي‌شد آن را نوعي جرم آشكار تلقي مي‌كردند اما بعدها از شدت تكرار تبديل به مساله‌اي عادي شد.
نصف بودجه شهرداري از تراكم‌فروشي است
آخوندي با اشاره به بودجه شهرداري تهران تاكيد كرد: بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداري تهران كه چندي پيش توسط شوراي شهر به تصويب رسيد حدود ۱۸ هزار ميليارد تومان است كه در آن نوشته شده درآمد حاصل از محل فروش تراكم ۸ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان. با اين وضع اگر شما ضابطه قرص و محكمي براي تك بنا بگذاريد، چه نتيجه‌اي مي‌گيريد؟ وي ادامه داد: پايه بسيار قرص و محكم زندگي مدرن، حاكميت قانون و نظارت عمومي بر اجراي قانون است. يعني كسي جرات نمي‌كند در زندگي مدرن از قانون تخطي كند ولي وقتي در يك شهر اين‌طور قانون فروخته مي‌شود در اين بستر هرچه ضابطه هم بگذاريد دردي را دوا نمي‌كند. به همين دليل لازم است مقداري از تك بنا به ساختار محيطي برگرديم كه اين اتفاقات در آن رخ مي‌دهد. البته تك بنا هم به عنوان موضوعي ثانويه مهم است اما مساله اصلي جاي ديگري است.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه معضلات مديريت شهري مختص تهران نيست، خاطرنشان كرد: در همه كلانشهرها از جمله شيراز، اصفهان و مشهد شاهد چنين وضعيتي هستيم. در اصفهان كنار ميدان نقش جهان يك بناي بلندمرتبه ساختند. زماني هر جاي شهر مشهد وارد مي‌شديد گنبد امام رضا(ع) به‌عنوان يك نگين ديده مي‌شد اما الان به دليل احداث ساختمان‌هاي بلندمرتبه در اطراف حرم بايد كلي بگرديم تا گنبد را پيدا كنيم. سال گذشته در همين مشهد ساختماني دچار آتش‌سوزي شد كه نتوانستند ساختمان را نجات دهند.
آخوندي، زندگي مدرن شهري در ايران را دچار اختلال كلي دانست و افزود: من نگرانم كه داستان پلاسكو به سمت يك ساختمان هدايت شود و بعد هم در تراژدي آتش‌نشانان كه واقعا جانفشاني و فداكاري كردند، خلاصه شود. آتش‌نشانان از جان مايه گذاشتند اما بايد از اين موضوع كه حادثه پلاسكو را در يك تراژدي خلاصه كنيم و مساله اصلي را به فراموشي بسپاريم، پرهيز كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون