• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3735 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ بهمن

نخستين رويارويي موشكي ايران و دولت ترامپ

شوراي امنيت روزگذشته در جلسه ويژه سوريه به موضوع آزمايش ادعايي موشك بالستيك ايران هم پرداخت

گروه ديپلماسي| نخستين آزمايش موشك بالستيك ايران پس از حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد. تيتري كه درست در روزهاي گرفتار شدن جهان در گرداب تصميم‌گيري‌هاي رييس‌جمهور تازه‌نفس امريكا از سوي فاكس نيوز انتخاب شد تا دوباره نگاه‌ها را به سمت جمهوري اسلامي ايران بچرخاند. فاكس‌نيوز نخستين رسانه‌اي بود كه ادعاي آزمايش موشكي بالستيك جديد ايران را مطرح كرد. در بخشي از اين گزارش آمده بود: ايران موشك بالستيك ميان برد خرمشهر را در روز يكشنبه (سوم بهمن برابر با 29 ژانويه) پرتاب كرده بود كه البته بعد از طي مسافتي حدود 1000 كيلومتر منفجر شده و اين آزمايش «ناموفق» ماند. يك خط خبري كافي بود تا تل آويو و واشنگتن را پيرامون خود متحد كند. نخستين نفر «نيكي‌هيلي» نماينده جديد دولت امريكا در سازمان ملل بود كه اعلام كرد واشنگتن مي‌خواهد شوراي امنيت در‌باره برنامه موشكي ايران و آزمايش اخير به بحث بنشيند. به گفته اين مقام امريكايي آزمايش جديد محدوديت‌هاي اعمال شده بر برنامه موشكي ايران مندرج در قطعنامه 2231 را نقض مي‌كند. همصدا با امريكا، دين دانون، نماينده دايم رژيم صهيونيستي در سازمان ملل متحد به اظهارات تحريك‌آميز عليه ايران پرداخت و گفت: ايران بار ديگر قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را زيرپا گذاشته و نيات واقعي خود را نشان داد. پس از اين اظهارات مقام‌هاي امريكايي و اسراييلي اعلام شد كه شوراي امنيت سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت ايالات متحده جلسه فوق‌العاده‌اي براي بررسي اين مساله تشكيل خواهد داد. اين جلسه به درخواست نماينده امريكا در سازمان ملل برگزار شد. دين دانون در صحن عمومي سازمان ملل به سنت هميشه با بزرگنمايي اقدام‌هاي ايران و تلاش براي تخريب اين كشور گفت: جامعه جهاني نبايد در برابر اين تجاوز ايرانيان، سر خود را زير برف كند. اعضاي شوراي امنيت بايد بلافاصله به اين اقدامات ايرانيان كه نه تنها اسراييل بلكه تمام خاورميانه را به خطر مي‌اندازد، واكنش نشان دهند. در حالي كه فاكس نيوز تاريخ اين آزمايش موشكي را يكشنبه اعلام كرده است اما شبكه 10 رژيم صهيونيستي در خبري ادعا كرد كه اين آزمايش ناموفق 10روز قبل انجام شده بود. بر اساس اين گزارش ادعا شده است كه هدف ايران آزمودن ترامپ در مواجهه با برنامه‌هاي موشكي خود بوده است. از شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد نيز درباره اين آزمايش موشكي سوال شد كه وي در پاسخ گفت: ما درباره ماهيت دقيق اين آزمايش تحقيق مي‌كنيم و در روزهاي آينده توضيحات بيشتري درباره آن به شما خواهم داد. فاكس نيوز اعلام كرده بود كه اين آزمايش موشكي بالستيك با بُرد 4000 كيلومتر روز يكشنبه و در 140 كيلومتري شرق تهران انجام شده بوده است.
حمايت روسيه، بهانه‌گيري سنا
آزمايش‌هاي موشكي ايران با وجود آنكه همگي ماهيت دفاعي دارند اما همواره عامل بهانه‌جويي‌هاي بي‌شمار بوده‌اند. روز گذشته سناتور باب كوركر با صدور بيانيه‌اي گفت: سناي امريكا آمادگي دارد تا با دولت ترامپ براي بازگرداندن تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران پس از آنكه اين كشور آزمايش موشكي اخير خود را انجام داده است، همكاري نزديك داشته باشد. از زمان حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5، اين كشور محدوديت‌هاي تعيين شده در خصوص برنامه موشكي‌اش را نقض كرده است. من منتظر هستم تا با همكاران خود در مجلس سنا و دولت ترامپ عليه ايران همكاري كنم. تهران با اين آزمايش قطعنامه 2331 شوراي امنيت سازمان ملل را نقض كرده است. سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه با رد هياهوهاي صورت گرفته درباره ماهيت آزمايش موشكي صورت گرفته از سوي ايران، گفت: آزمايش موشكي جديد اگر هم اتفاق افتاده باشد نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل كه در تاييد توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 تصويب شد، نيست. البته مسكو تاكنون صحت انجام اين آزمايش را تاييد نكرده است. در حالي مساله نقض قطعنامه شوراي امنيت توسط ايران مجددا مطرح شده است كه تاكنون بارها گفته شده است كه بر اساس قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل تنها آزمايش موشك‌هايي براي ايران ممنوع است كه براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي طراحي شده‌اند. هيچ‌كدام از موشك‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي اين منظور طراحي نشده‌اند. بر اساس متن قطعنامه نيز اين محدوديت‌هاي فعاليت‌هاي موشكي براي ايران 8 سال تعيين شده است كه البته تهران همواره مخالفت خود را با اين بند و لازم الاجرا نبودن آن اعلام كرده است. سي‌ان‌ان در اين باره مي‌نويسد: آزمايش موشكي كه گفته مي‌شود ايران انجام داده در حقيقت فرصت زودهنگامي را براي محك زدن رابطه ايران و دولت جديد امريكا به وجود آورده است. يك مقام امنيتي وزارت دفاع امريكا در اين باره به سي‌ان‌ان مي‌گويد: با توجه به اينكه اين آزمايش ناموفق بوده است نمي‌توان آن را تهديدي براي امريكا يا منافع متحدان امريكا در منطقه خواند. اين آزمايش دو روز پس از آن انجام گرفت كه دونالد ترامپ دستور اجرايي ممنوعيت سه ماهه ورود شهروندان 7 كشور از جمله ايران به امريكا را صادر كرد. اقدامي كه با خشم ايران و دولت‌هاي 7كشور ديگر روبه‌رو شد. بر اساس گزارش سي‌ان‌ان، امريكا خواهان جلسه اعضاي شوراي امنيت پشت درهاي بسته شده است تا اعضا بتوانند درباره فعاليت‌هاي موشكي ايران اظهارنظر كنند. در سال 2015 امريكايي‌ها ادعا مي‌كردند كه آزمايش‌هاي موشكي ايران نقض قطعنامه 1929 هستند و اين در حالي است كه با برجام آن قطعنامه‌ها به حاشيه رانده شده‌اند و اكنون معيار تصميم‌گيري قطعنامه 2231 است.
ديدار با چاشني ايران!
دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو روز 15 فوريه با هم ديدار خواهند كرد، نخستين ديدار پس از راهيابي رييس‌جمهور تازه نفس به كاخ سفيد. سخنگوي كاخ سفيد مي‌گويد كه در اين ديدار دو طرف درباره تقويت همكاري‌هاي اطلاعات و استراتژيك با هم بحث و تبادل نظر خواهند كرد و علاوه بر اين موضوعات مهم منطقه‌اي نيز ميان دو طرف مطرح خواهد شد. با اين همه نتانياهو به پيشواز اين ديدار رفته و در اظهاراتي تكرار كرد كه در اين نشست وي از رييس‌جمهور جديد امريكا خواهد خواست كه بر حجم تحريم‌هاي ايران بيفزايد. وي اصلي‌ترين دليل نگراني خود را مساله فعاليت‌هاي موشكي ايران خوانده است. پيش‌بيني مي‌شود كه سفر بي‌بي به ايالات متحده از 14 فوريه آغاز شود و وي روز 17 فوريه به تل‌آويو بازگردد. روزنامه اسراييلي هاآرتص در اين باره نوشته است: نتانياهو مي‌خواهد از فرصت اين ديدار براي هماهنگي‌هاي بيشتر ميان واشنگتن و تل آويو در سوژه‌هاي مخالف به خصوص مساله ايران استفاده كند. بحران در سوريه و پرونده صلح خاورميانه نيز دو مساله ديگري است كه احتمالا سرفصل اين گفت‌وگوها خواهد بود. سخنگوي كاخ سفيد با تاييد خبر ديدار نتانياهو از كاخ سفيد، رژيم اسراييل را تنها دموكراسي موجود در خاورميانه خوانده بود. پيش از مشخص شدن تاريخ نهايي ديدار دو مقام در كاخ سفيد، نتانياهو با منتشر كردن يك ويديو ايران را به انجام آزمايش‌هاي موشكي كه مغاير با قطعنامه سازمان ملل است متهم كرده بود. وي در اين نوار ويديويي گفته بود: من به زودي با ترامپ در واشنگتن ديدار مي‌كنم و از او مي‌خواهم كه تحريم‌ها عليه ايران را تشديد كند. فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشكي ايران نگران‌كننده شده است. اقدام‌هاي ايران در منطقه نبايد بي‌پاسخ باقي بماند. يكي ديگر از مسائلي كه احتمالا در اين ديدار مطرح خواهد شد مساله انتقال سفارتخانه امريكا از تل‌آويو به بيت‌المقدس است. اقدامي كه در مقطع زماني فعلي هم سر و صداي بسياري به راه انداخته است و فلسطيني‌ها نسبت به آن هشدار داده‌اند. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته ترامپ روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن بايد با ملك عبدالله دوم از اردن ديدار مي‌كند و گفته شده كه اين مساله انتقال سفارتخانه امريكا از تل‌آويو به بيت‌المقدس در زمره سوژه‌هاي اين گفت‌وگو خواهد بود. برخي منابع مي‌گويند كه ملك عبدالله دوم در اين ديدار به ترامپ توصيه خواهد كرد كه دست به اقدام‌هاي محركي براي تغيير ماهيت تاريخي و حقوقي بيت‌المقدس نزند. وي همچنين به او در مورد لزوم حركت كردن امريكا در مسير پيشرفت مذاكرات به بن‌بست خورده صلح نيز تذكراتي خواهد داد.
اميدواريم برنامه‌هاي دفاعي ايران بهانه‌اي براي بازي‌هاي سياسي نشود
آيا آزمايش موشك بالستيك توسط ايران را تاييد مي‌كنيد؟ اين سوالي بود كه خبرنگار فرانس 24 روز گذشته در كنفرانس خبري مشترك وزراي امور خارجه ايران و فرانسه از محمدجواد ظريف پرسيد. وزير امور خارجه ايران در پاسخ گفت: تاكنون چندين بار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و كشورهاي حاضر در توافق هسته‌اي با ما اعلام كرده‌اند كه ايران به تعهدات خود در قبال برجام پايبند بوده و آن را به صورت كامل اجرا كرده است. در اين حوزه متاسفانه ما از طرف‌هاي ديگر برجام به ويژه امريكا به همان ميزان كه خودمان به اين توافق متعهد بوده‌ايم، تعهدي نديده‌ايم. در اين مدت ما مجبور بوديم براي اعمال تصميمات و ترتيبات برجام همواره تلاش كنيم و از فشار سياسي بهره‌برداري كنيم كه تا حالا توانسته‌ايم تا حد زيادي برجام را با وجود كارشكني و بدعهدي‌هاي امريكا كه يك مورد آن مقررات فرامرزي امريكا بود، به اجرا بگذاريم. ولي متاسفانه اين اقدامات كماكان مانع اجراي كامل برجام است. همان‌طور كه همه اعضاي برجام كه در مذاكرات حضور داشتند، اعلام كردند موضوع موشكي جزيي از برجام نيست و اين موضوع را هم دولت فرانسه در گذشته رسما اعلام كرده و هم دولت قبلي امريكا كه مذاكرات را برعهده داشت، رسما اعلام كرده‌اند كه موضوع موشك جزيي از برجام نيست و به برجام ارتباطي ندارد. ظريف افزود: در قطعنامه ٢٢٣١ عبارتي در مورد بحث موشك‌هاي بالستيك‌ وجود دارد كه ايران موضع خود در قبال آن را در زمان تصويب قطعنامه صريحا اعلام كرده است. در اين قطعنامه به موشك‌هاي بالستيك كه براي حمل سلاح هسته‌اي طراحي شده باشند، اشاره شده است. ما همان زمان اعلام كرديم كه هيچ‌يك از موشك‌هاي بالستيك جمهوري اسلامي ايران براي قابليت حمل سلاح هسته‌اي طراحي نشده‌اند و صرفا موشك‌هايي هستند براي حمل كلاهك‌هاي متعارف و در حوزه دفاع مشروع جمهوري اسلامي ايران و خارج از حوزه قطعنامه ۲۲۳۱ هستند و اين كماكان موضع ما است. رييس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كه بيشترين هزينه را از تروريسم بين‌الملل و تجاوز توسط كشورهاي خارجي پرداخت كرده است، گفت: هشت سال تجاوز عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، متاسفانه سابقه بسيار تاريكي از نحوه برخورد جامعه بين‌المللي به جا گذاشته است. مردم ايران هيچگاه دفاع از خودشان را به كسب اجازه‌ از طرف‌هاي ديگر وابسته نمي‌كنند و همواره اعلام كرده‌ايم ما هيچگاه از سلاح‌‌هاي‌مان عليه ديگران استفاده نخواهيم كرد مگر در دفاع از خودمان. ايران در ۲۵۰ سال گذشته ثابت كرده كه آغازگر هيچ جنگي نبوده ولي در برابر تهاجم و تجاوز خارجي از حيثيت و تماميت ارضي و استقلال خود با شجاعت و اتكا به مردم بزرگ خود دفاع مي‌كند. وي گفت: اميدواريم موضوع برنامه‌هاي دفاعي ايران كه خارج از حوزه قطعنامه ٢٢٣١ و برجام است، بهانه‌اي براي بازي‌هاي سياسي نشود. ممكن است دولت جديد امريكا كه متاسفانه با سابقه ننگين مانع شدن از ورود افرادي كه ويزاي قانوني آن كشور را دارند و در يك وضعيت نامناسبي در سطح بين‌المللي قرار دارد، از اين موضوع براي تنش جديدي سوءاستفاده كند.
آزمايش بالستيكي خلاف قطعنامه 2231
ژان مارك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه نيز در اين نشست خبري درباره اخبار منتشر شده مبني بر آزمايش موشك بالستيك در ايران گفت: ما در حال بررسي اين موضوع هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون