• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3735 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ بهمن

چهره‌ها - خبرها

پخش ميليون‌ها اعلاميه در غرب موصل

پس از عمليات آزادسازي كامل ساحل چپ در شرق موصل كه روز سه‌شنبه گذشته بود، هواپيماهاي نيروي هوايي عراق روز دوشنبه اعلاميه‌هايي را پخش كرده و از شهروندان عراقي خواستند براي آغاز عمليات آزادسازي غرب موصل آماده باشند. از سوي ديگر، قاسم الاعرجي، وزير كشور جديد عراق بر عزم خود در راستاي جنگ با تروريسم تاكيد كرد. او همچنين گفت: من حامي تمامي مبارزان، سازمان مبارزه با تروريسم و بقيه تشكيلاتي خواهم بود كه در راستاي مبارزه با تروريسم فعاليت مي‌كنند. الاعرجي در كنفرانسي خبري پس از بر عهده گرفتن پست تازه‌اش بر ضرورت تقويت امنيت در مناطق آزاد شده و فعاليت‌هاي مستمر در راستاي جنگ با تروريسم در جهت آزادسازي مناطقي كه هنوز تحت تسلط داعش است، تاكيد كرد.

 

مذاكرات ژنو به درخواست دي‌ميستورا به تعويق افتاد

رياض حداد، سفير دمشق در مسكو اعلام كرد، كشورش آمادگي شركت در دور جديد مذاكرات ميان جناح‌هاي مختلف سوري در ژنو را كه قرار بود هشتم فوريه برگزار شود، داشته اما تصميم گرفته كه با درخواست استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه در خصوص تعويق اين مذاكرات تا پايان ماه فوريه همراهي كند. حداد خاطرنشان كرد: تاريخ دقيق اين مذاكرات به تعويق افتاده هنوز مشخص نشده است. وي افزود: ما در آستانه توافق كرديم كه اين مذاكرات هشتم فوريه برگزار شود اما متاسفانه تعويقي به وجود آمد كه علت آن اين است كه جامعه بين‌المللي آمادگي برگزاري چنين مذاكراتي را ندارد. سفير سوريه در روسيه اظهار كرد: دمشق آمادگي اين را دارد كه درباره پيشنهادهاي مسكو در خصوص پيش‌نويس قانون اساسي سوريه با روسيه رايزني داشته باشد. وي ادامه داد: دولت ما هنوز واكنشي نشان نداده اما ما به عنوان نمايندگان دولت اين پيشنهادها را دريافت كرده و در حال مطالعه آن هستيم. از سوي ديگر سفير فرانسه در روسيه گفت كه مذاكرات سوريه بايد در كوتاه‌ترين زمان ممكن ادامه پيدا كند. وي با اشاره به تعويق به وجود آمده در اين مذاكرات، تاكيد كرد: برگزاري دور جديد مذاكرات سوريه در ژنو از اهميت بسياري برخوردار است.

 

ليبي‌سازي سوريه

عبدالباري عطوان، سردبير روزنامه مستقل راي‌اليوم در گزارشي درباره ايجاد منطقه امن در شمال سوريه نوشت: صحبت درباره ايجاد منطقه امن در سوريه مساله جديدي نيست اما مساله جديد اين است كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور جديد امريكا در گفت‌وگوي تلفني با ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان از نو اين بحث‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت. دو طرف در اين گفت‌وگوي تلفني با ايجاد مناطق امن در سوريه و يمن توافق كردند. مقامات سعودي توقف «مداخله» ايران در امور كشورشان و ديگر كشورهاي عربي حوزه خليج فارس را شرط عادي‌سازي روابط ميان دو كشور مي‌دانند اما شايد برخي موافقت رياض با ايجاد مناطق امن در سوريه و يمن را نقض اين مساله بدانند. ايجاد مناطق امن، ممنوعيت پرواز و مستقر كردن نيروهاي نظامي زياد با تجهيزات پيشرفته را مي‌طلبد. وليد معلم، وزير خارجه سوريه در ديدارش با فيليپو گراندي، كميسيونر امور پناهندگان سازمان ملل تاكيد كرد كه هرگونه تلاشي براي ايجاد منطقه امن در سوريه بدون هماهنگي دمشق نقض حاكميت سوريه محسوب مي‌شود و عواقب خطرناكي دارد. وي از تمامي آوارگان سوري خواست به كشورشان بازگردند. در اين ميان مساله حايز اهميت صحبت‌هاي سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه است. وي گفت كه مسكو آماده بررسي طرح دونالد ترامپ براي ايجاد مناطق امن به شرط موافقت دمشق است. كاملا طبيعي است كه دمشق با ايجاد چنين مناطقي موافقت نمي‌كند؛ چراكه از اهداف پشت‌پرده امريكا خبر داد. دمشق نگران تكرار سناريوي ليبي است؛ زماني كه ناتو به فرماندهي امريكا و با نقشه مشترك فرانسه و انگليس از ايجاد مناطق امن در شهر بنغازي به بهانه محافظت از غيرنظاميان براي به راه انداختن كشتار و سرنگوني نظام معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي و غرق كردن اين كشور در تنشي خونين استفاده كرد. بسياري معتقدند كه ايجاد مناطق امن مقدمه‌اي براي تقسيم سوريه به دولت‌ها و مناطق خودگردان براساس اصول طايفه‌اي و نژادي خواهد بود. پيش‌نويس قانون اساسي كه روسيه در بين شركت‌كنندگان در نشست آستانه توزيع كرده بود شك و ترديدها و نگراني مقامات سوريه را بيشتر كرد به ويژه اينكه برخي از بندهاي آن هويت عربي را از سوريه مي‌گيرد. ما معتقد نيستيم كه مطرح شدن موضوع ايجاد مناطق امن در سوريه اين روزها از سوي ترامپ و استقبال عربستان و تركيه از آن و آمادگي مسكو براي بررسي اين موضوع و همزمان با اخبار رسانه‌ها درباره سكته مغزي بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه تصادفي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون