• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3735 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ بهمن

مدير اجرايي كشتي امريكا: مي‌خواهيم به ايران برويم

باروز: اميدوارم ايراني‌ها به ما «نه» نگويند

گروه ورزش

تصميم غيرمنطقي و البته نژادپرستانه دونالد ترامپ رييس‌جمهور افراطي ايالات متحده امريكا در جلوگيري از ورود اتباع 7 كشور مسلمان از جمله ايران به خاك اين كشور سرو صداي زيادي در بين افكار عمومي جهان و حتي مردم امريكا به پا كرد تا جايي كه اعتراضات گسترده‌اي در مخالفت با اين تصميم به راه افتاد. اين اتفاق در حالي رخ داده كه قرار است تيم ملي كشتي آزاد امريكا بار ديگر به ايران سفر كند تا در رقابت‌هاي جام جهاني كرمانشاه كه 28 و 29 بهمن ماه برگزار مي‌شود شركت كند. همكاري‌هاي بسيار خوب ميان فدراسيون‌هاي كشتي دو كشور و سفرهاي دوطرفه طي سال‌هاي اخير باعث شد تهديدات مهمي همچون خطر حذف كشتي از رقابت‌هاي المپيك تا حد زيادي از بين برود و رشته كشتي جايگاه مناسب خود را در جهان پيدا كند. در حالي كه وزارت امور خارجه ايران كارگروه ويژه‌اي را براي تعيين تكليف در مورد اينكه آيا به كاروان كشتي امريكا اجازه ورود به ايران داده مي‌شود يا خير تشكيل داده، مسوولان فدراسيون كشتي امريكا خواستار حضور در جام جهاني ايران شده‌اند و تاكيد كرده‌اند رابطه خوب ورزشي ميان دو كشور باعث نزديكي هرچه بيشتر مردم ايران و امريكا خواهد شد.
ريچ بندر، مدير اجرايي فدراسيون كشتي امريكا در اين رابطه اظهار كرد اين مسابقات مسير همكاري و حسن نيت بين كشتي ايران و امريكا را ادامه مي‌دهد و نمونه‌اي از سياست‌هاي تاثيرگذاري است كه از طريق ورزش، دو ملت ايران و امريكا را به هم نزديك مي‌كند.»
سياست‌هاي خصمانه دولت امريكا ضد مردم و دولت ايران پس از پيروزي انقلاب موضوع جديدي نيست كه بخواهيم با تصميم جديد ترامپ به آن پي ببريم اما با وجود همه اين دشمني‌ها، رابطه ورزشي ميان دو كشور و مخصوصا در رشته كشتي طي سال‌هاي گذشته رشد قابل توجهي داشته و بدون شك ادامه اين روند مي‌تواند نقش بسزايي در نزديكي هر چه بيشتر دو ملت ايفا كند.
هر چند بسياري بر اين باورند ما نيز بايد به تلافي اين تصميم رييس‌جمهور تندروي امريكا از حضور تيم ملي كشتي اين كشور در ايران جلوگيري كنيم اما مي‌توان به اين موضوع و چالش جديد نيز نگاه ديگري داشت. موافقت مسوولان با حضور تيم كشتي امريكا در ايران نه تنها بار ديگر فرهنگ غني و رافت اسلامي مردم ايران را به جهانيان نشان خواهد داد بلكه مي‌تواند به دولت جديد امريكا و همه جهان اين پيام را برساند كه دولت و مردم ايران مانند هميشه در ايجاد تعامل و همكاري سازنده با كشورهاي جهان در عين احترام متقابل پايبند هستند و كاملا ورزش را از سياست جدا مي‌دانند. مردم و دولت ايران همواره به ميهمان نوازي و احترام به ملل ديگر كشورها زبانزد بوده‌اند و مي‌توانيم ضمن موافقت با حضور تيم كشتي امريكا در ايران و ميهمان نوازي از آنها بار ديگر قصد دشمنان انقلاب اسلامي در ايجاد تصويري نامطلوب از مردم ايران را نقش بر آب كنيم.
الان مساله مسابقه است نه سياست
ريچ بندر مدير اجرايي فدراسيون امريكا درباره حضور امريكا در جام جهاني كشتي در ايران گفت‌: جام جهاني كرمانشاه ملل ايران و امريكا را به هم نزديك مي‌كند و نمونه‌اي از سياست‌هاي تاثيرگذاري است كه از طريق ورزش، ملت ايران و امريكا را نزديك مي‌كند. به فدراسيون امريكا اين اطمينان از سوي ايراني‌ها داده شده كه به درخواست آنها توجه ويژه‌اي خواهد شد. جردن باروز، نيز پيش از اين اعلام كرده كه در سفرش به ايران هواداران در فرودگاه دور او جمع شدند و با او سلفي گرفتند و در ماه ژوئن فدراسيون ايران به مناسبت تولد دختر باروز هديه‌اي براي او فرستاده. كشتي در تاريخ نشان داده كه از سياست فراتر بوده و با وجود اختلافات سياسي و دولتي همچنان انجام مي‌شود. اين زيبايي ورزش و جنبش المپيك است. الان مساله مسابقه است نه سياست. امريكا از سال 1998 بعد از يك غيبت 20 ساله، تيم كشتي خود را براي مسابقات به ايران فرستاد. بعد از انقلاب اسلامي تيم‌هاي ملي و باشگاهي امريكا تاكنون 15 بار به ايران آمده‌اند. تيم‌هاي ايران هم از سال 1990 تاكنون 16 بار به امريكا سفر كرده است. تيم كشتي امريكا در مسابقه دادن با تيم‌هاي كشورهايي كه رابطه سياسي خوبي با دولت امريكا ندارند، سابقه طولاني دارد. در زمان جنگ سرد، امريكا مرتبا با شوروي و چند كشور ديگر در آسياي شرقي مسابقه داده و اين تيم‌ها نيز به امريكا رفته‌اند. از زمان انقلاب كوبا، تيم امريكا چندين بار با تيم كوبا مسابقه داده و هر دو اين تيم‌ها به كشورهاي هم سفر كرده‌اند.
ورزش فراتر از نژاد، مذهب، فرهنگ و سياست است
جردن باروز درباره مسائل به وجود آمده در رابطه با احتمال عدم موافقت ايران با حضور تيم ملي كشتي امريكا در جام جهاني 2017 كرمانشاه، اظهار كرد: ايران كشوري است كه به فرهنگ و ورزش كشتي بسيار اهميت مي‌دهد. اين كشور بهترين و پرشورترين هواداران كشتي را در جهان دارد. ما تنها اميدوار هستيم كه آنها به خاطر سياست به ما نگويند كه «ببخشيد اين‌بار مسابقات جام جهاني كشتي بدون شما برگزار مي‌شود!»
برنامه‌ريزي‌ها براي حضور ما در ايران انجام شده و پروسه دريافت ويزا صورت گرفته است. روز دوشنبه ريچ بندر، مدير اجرايي فدراسيون كشتي امريكا نيز اطمينان داده كه سفر به ايران طبق برنامه‌ريزي قبلي انجام خواهد شد.
ورزش يكي از معدود راه‌هايي است كه فراتر از نژاد، مذهب، فرهنگ و سياست عمل مي‌كند. براي اينكه بخواهيم امريكا را دوباره احيا كنيم نحوه برخوردمان با مردم ديگر كشورها بسيار مهم است. اگر كشورهاي ديگر در قبال اين اقدام ما تلافي كنند، چه مي‌شود؟ قرار است يك هواپيما با 25 امريكايي در صورت موافقت مسوولان اين كشور، در تهران فرود بيايد. زماني كه ما قرار است در ايران باشيم و در ميان تشويق‌هاي شديد هزاران هوادار ايران مسابقه دهيم، اما ترامپ در دفترش تصميمات ديگري مي‌گيرد. ما سعي مي‌كنيم تا آنجايي كه ممكن است احترام بگذاريم و بدون توجه به اينكه دولت ما چه تصميم‌گيري‌هايي مي‌كند نشان دهيم كه آن چه كه مهم است احترام به شخصيت ديگران است.
من پيش‌بيني مي‌كنم امنيت مسابقات در ايران به مانند مسابقات قبلي باشد و مشكلي براي حضور در ايران نداشته باشيم. زماني كه در سال 2013 به ايران رفتيم، شرايط خوبي بين دولت ما و دولت ايران وجود نداشت اما با رييس‌جمهور ايران ملاقات كرديم و اين ملاقات بسيار خوب بود. اين ارزش زيادي داشت كه ما توانستيم به آنجا برويم و مسابقه برگزار كنيم آن هم در حالي كه دولت‌هاي‌مان رابطه خوبي با هم نداشتند. خوشبختانه اين‌بار هم همين پيام را خواهيم رساند و موفق خواهيم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون