• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

توافق ايران و عمان براي احداث خط لوله صادرات گاز

عمان به دنبال خريد گاز از ايران

گروه اقتصادي

جداول آمار و ارقام تجارت ايران با عمان نشان مي‌دهد كه طي 9 ماه سال 95 واردات ايران از عمان به لحاظ حجمي 79 هزار و 840 تن و به لحاظ ارزشي 19 ميليون و 866 هزار ميليون دلار بوده است. اين در حالي است كه صادرات ايران به اين كشور به لحاظ حجمي 3 هزار و 542 تن و از نظر ارزش 20 ميليون و 379 هزار دلار است. با يك حساب سر انگشتي مشخص مي‌شود كه تراز تجاري ايران و عمان در 10 ماهه نخست سال جاري مثبت 76 هزار و 298 تن به لحاظ وزني منهاي 513 هزار دلار به جهت ارزشي بوده است. اما اين آمار و ارقام به ما چه مي‌گويند؟ بر اساس آمار موجود بايد گفت با وجود اينكه كفه تراز تجاري ايران و عمان به لحاظ وزني به سمت ايران سنگين‌تر است، اما ارزش دلاري اين حجم منفي است. به اين معنا كه كالاهاي صادراتي ايران به عمان نسبت به كالاهاي وارداتي از اين كشور از ارزش كمتري برخوردار است. هرچند كه برآيند تحليل اين آمار نمي‌تواند چنگي به دل بزند، اما نيمه پر ليوان نشان از پتانسيل تجاري و صادراتي ايران به اين كشور دارد. عمان از ديرباز به عنوان كشور دوست و متحد ايران در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي ايفاي نقش كرده است. عمان به عنوان يكي از كشورهاي همسايه ايران در حاشيه خليج فارس كمتر به دنبال تنش‌زايي در منطقه بوده و تلاش كرده بين ايران و ائتلاف عربستان تعادل ايجاد كند. يكي از بخش‌هاي عمده‌اي كه پتانسيل بالايي به لحاظ وزني و ارزشي در سهم تجارت ايران و عمان دارد، صادرات گاز است. با توجه به نزديكي عمان به مرزهاي جنوبي كشور كه قطب گازي ايران نيز به شمار مي‌رود، مي‌تواند امتياز بزرگي براي افزايش صادرات گاز به اين كشور به شمار رود. ديروز وزير نفت و گاز عمان ميهمان وزارت نفت بود. آن‌طور كه خبرگزاري‌ها گزارش دادند، هيات عماني براي خريد گاز از ايران ابراز علاقه كرده است. بيژن زنگنه، وزير نفت كه ميزبان هياتي عماني به سرپرستي محمدبن حمد الرمحي، وزير نفت و گاز عمان بود، نسبت به نتيجه مذاكرات روز گذشته با اين هيات ابراز اميدواري كرد و گفت: باعث افتخار است كه در ايران به عنوان خانه دوم عماني‌ها ميزبان شما هستيم. من مطمئن هستم در اين مذاكرات كه ميان هيات ايران و عمان برگزار مي‌شود، به نتايج خوبي دست مي‌يابيم.
وزير نفت و گاز عمان هم در آغاز سخنان خود ضمن ابراز خرسندي از حضور در تهران عنوان كرد: ما ايران را فراتر از يك شريك تجاري و به عنوان كشور دوست و برادر مي‌دانيم. اين در حالي است كه روند مذاكرات كارشناسان ايراني و عماني در چند ماه گذشته بر سر پروژه صادرات گاز ايران به عمان مطلوب بوده است. سفر ما به تهران را نيز مي‌توان براي ادامه بررسي و گفت‌وگو درباره مباحث مطرح شده در اين مذاكرات دانست.
خبر خوش نفتي‌ها
به اين ترتيب چارچوب توافق ايران و عمان ديروز با حضور وزراي نفت دو كشور ميان شركت ملي نفت ايران و وزارت نفت عمان به امضا رسيد. علي اصغر هندي، مشاور وزير نفت و مسوول پيگيري مطالبات وزارت از طرف هيات ايراني و سيف حمدالسلماني، مديركل اكتشاف و توليد نفت و گاز وزارت نفت عمان از طرف هيات عماني اين چارچوب توافق را براي ادامه فعاليت‎هاي پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ايران به عمان امضا كردند. اين در حالي است كه سابقا نمايندگان شركت‌هاي توتال فرانسه، روياي داچ شل (انگليس - هلند)، كوگس كره جنوبي، ميتسويي ژاپن و يونيپر آلمان نيزكه پيش‌تر براي حضور در پروژه صادرات گاز ايران به عمان اعلام آمادگي كرده بودند و آبان‎ماه امسال نيز با مسوولان ايراني در اين زمينه مذاكره داشتند، در اين نشست هم حضور داشتند.
بر اساس توافق سال ٢٠١٣ ميان ايران و عمان، قرار است براي ١٥ سال روزانه
5/1 ميليارد فوت مكعب گاز ايران از طريق يك خط لوله از بستر خليج فارس به عمان صادر شود كه با توجه به اهميت راهبردي اين پروژه سبب تحكيم روابط دو كشور و مناسبات انرژي در منطقه خاورميانه مي‌شود. به اين ترتيب با توجه به رويكرد راهبردي جمهوري اسلامي ايران نسبت به كشورهاي همسايه و با توجه به تاكيد رييس‌جمهوري ايران و پادشاه كشور عمان، يادداشت تفاهمي در زمينه صادرات گاز طبيعي ميان وزيران نفت ايران و عمان در تاريخ ۴ شهريور ماه ۱۳۹۲ به امضاي
دو طرف رسيد.
خيز صنعت پتروشيمي به سوي توسعه
روز گذشته معاون اول رييس‌جمهوري كه براي شركت در آيين بهره‌برداري از پتروشيمي تخت‌جمشيد و فاز ٢ پتروشيمي كارون عازم ماهشهر شده بود، با بيان اينكه صنعت پتروشيمي منطبق بر اصول سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است، گفت: صنعت پتروشيمي همه ويژگي‌هاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را دارد. صنعت پتروشيمي به دليل استفاده از ظرفيت‌هاي داخل كشور درون‌زا، به سبب امكان صادرات همه محصولات پتروشيمي، برون‌گرا و به جهت كاربرد سطح بالاي دانش در ايجاد و بهره‌برداري، صنعتي دانش‌بنيان است.
اسحاق جهانگيري حل مساله بيكاري مردم به ويژه جوانان تحصيلكرده كشور را يكي از چالش‌هاي پيش روي پيشرفت كشور دانست و افزود: ايجاد شغل نيازمند توليد و سرمايه‌گذاري است بنابراين بايد شرايطي به وجود آورد كه ميلياردها دلار در كشور سرمايه‌گذاري شود.
معاون اول رييس‌جمهوري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را از سياستگذاري دقيق براي پيشرفت كشور دانست و گفت: درون‌زا بودن، برون‌گرايي، دانش‌بنيان بودن و مردمي بودن از مشخصه‌هاي سياست‌ اقتصاد مقاومتي است.
به گفته معاون اول رييس‌جمهور، صنعت پتروشيمي يكي از صنايعي است كه از خام‌فروشي منابع جلوگيري مي‌كند و بيشترين ارزش افزوده را براي كشور به همراه دارد و توسعه اين صنعت مانند لكوموتيوي است كه ده‌ها رشته ديگر را به دنبال خود فعال مي‌كند. مقدار صادرات محصولات پتروشيمي پارسال حدود
١٩ ميليون تن به ارزش بيش از ١٢ ميليارد دلار بوده است.
او بخش خصوصي را در صنعت پتروشيمي فعال عنوان و تصريح كرد: بايد براي بخش خصوصي ميدان، امنيت و اعتبار ايجاد شود و هنر مديران كشور بايد رفع موانع بخش خصوصي باشد تا با همكاري اين بخش بسياري از مشكلات اقتصادي كشور برطرف شود. معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به علاقه‌مندي بسياري از شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران گفت: ايران قادر است در مقطع كنوني براي دنيا يك كانون توسعه باشد كه بسياري از مشكلات اقتصادي را هم حل كند.
جهانگيري به وجود ظرفيت سرمايه‌گذاري چند صد ميليارد دلاري در ايران اشاره و اظهار كرد: راه‌اندازي ١٢ پتروشيمي براساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال اقدام و عمل از اولويت‌هاي نخست كشور بود كه تعدادي به بهره‌برداري رسيده‌اند و بقيه هم به زودي افتتاح مي‌شوند.
شيخ‌الوزرا در سرزمين فلرهاي روشن
در ادامه اين مراسم افتتاحيه بيژن زنگنه، وزير نفت به طرح‌هاي صنعت پتروشيمي كه در دولت يازدهم به بهره‌برداري رسيده‌اند، اشاره و اظهار كرد: طرح‌هاي پلي‌اتيلن خطي لرستان با ظرفيت ٣٣٠ هزار تن، اسيد سولفوريك اروميه با ظرفيت ٥٠ هزار تن، پلي‌اتيلن خطي مهاباد با ظرفيت ٣٣٠ هزار تن و طرح اوره و آمونياك شهداي مرودشت با ظرفيت
8/1 ميليون تن از طرح‌هاي صنعت پتروشيمي هستند كه امسال به بهره‌برداري رسيدند. وي با اشاره به بهره‌برداري طرح پلي‌استايرن تخت جمشيد با ظرفيت
٨٠ هزار تن و فاز ٢ پتروشيمي كارون كه ديروز انجام شد، افزود: فاز ٢ كاويان با ظرفيت يك ميليون و ١٠٠ هزار تن اتيلن، پلي‌استايرن انتخاب با ظرفيت ٢٥٠ هزار تن، پلي‌اتيلن سبك كردستان با ظرفيت ٣٠٠ هزار تن كه تا چند روز ديگر آماده افتتاح است، فاز ٣ پتروشيمي پرديس با ظرفيت 1/7 ميليون تن آمونياك و اوره و متانول كاوه با ظرفيت 3/2 ميليون تن به عنوان بزرگ‌ترين طرح متانول جهان از طرح‌هايي هستند كه به زودي به بهره‌برداري خواهند رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون