• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

پالايشگاه 104 ساله آبادان جوان مي‌شود

گروه اقتصادي| مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت مي‌گويد: «پالايشگاه آبادان نوسازي مي‌شود؛ پالايشگاهي كه حميد شريف رازي از آن به عنوان يكي از شاكله‌هاي اصلي نفت‌شهر آبادان ياد مي‌كند و معتقد است آبادان به عنوان يكي از قديمي‌ترين شهرهاي نفتي ايران بدون آن ناقص به نظر مي‌رسد. شريف رازي در نشست خبري با رسانه‌ها با بيان اينكه در حال حاضر اين پالايشگاه سالانه حدود ۷۰۰ ميليون دلار ضرر مي‌دهد، گفت: اين ميزان زماني كه نفت ۱۱۰ دلار فروش مي‌رفت، بالغ بر يك ميليارد دلار در سال بود، اين در حالي است كه براي اداره اين پالايشگاه حدود ۴۳ درصد نفت كوره توليد مي‌شود. او ادامه داد: براي توسعه اين پالايشگاه برخي از واحدهاي آن حفظ مي‌شوند و قرار است يك پالايشگاه جديد با ظرفيت ۲۱۰ هزار بشكه در كنار واحدهايي كه حفظ خواهند شد احداث شود و ظرفيت اين پالايشگاه به ۳۶۰ هزار بشكه در روز برسد. البته در حال حاضر ظرفيت پالايشگاه حدود ۴۰ هزار بشكه است كه از ميزان آن ۱۰ درصد كاسته مي‌شود، اما از سوي ديگر فرآورده‌هايي كه در اين پالايشگاه توليد مي‌شود افزايش خواهد يافت. شريف‌ رازي با بيان اينكه ميزان نفت كوره پالايشگاه آبادان به ۲۵ الي ۲۶ درصد مي‌رسد، اظهارداشت: همه فرآورده‌هاي پالايشگاه آبادان براساس استاندارد يورو ۵ و بنزين اين پالايشگاه براساس استاندارد يورو ۴ توليد خواهد شد. مازوت اين پالايشگاه در حال حاضر ۴۲ الي ۴۳ درصد است و نفت كوره آن ۱۴ ميليون ليتر در روز است كه به هشت ميليون و ۲۵۰ هزار ليتر كاهش پيدا مي‌كند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ تن گوگرد در روز توليد مي‌شود كه اين ميزان به ۷۰۰ تن افزايش پيدا خواهد كرد به عبارت ديگر از توليد گوگرد بيهوده ۶۰۰ تن كاسته مي‌شود. مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت در مورد ميزان سرمايه مورد نياز براي توسعه پالايشگاه آبادان، توضيح داد: طرح توسعه و تثبيت پالايشگاه آبادان به دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار هزينه نياز دارد كه تاييديه فاينانس فاز اول كه يك ميليارد و ۲۰ ميليون دلار است از بيمه دولتي چين صادر شده همچنين براي تامين مابقي سرمايه مورد نياز يكي از بانك‌هاي چين موافقت خود را اعلام كرده است و به دنبال گرفتن تاييديه از نيمه دولتي چين هستيم.
شريف‌ رازي با بيان اينكه ۵۰ درصد طرح توسعه و تثبيت پالايشگاه آبادان توسط شركت‌هاي ايراني انجام مي‌شود، ادامه داد: ۵۰ درصد اين كار به شركت‌هاي ايراني و ۵۰ درصد آن به طرف چيني واگذار شده است. در حال حاضر قرارگاه در اين توسعه نقشي ندارد اما ممكن است پيمانكاران در آينده بخواهند از قرارگاه استفاده كنند. اميدواريم بتوانيم حداكثر استفاده را از توان صنعتگران داخلي ببريم. در فاز اول و دوم اين طرح براي ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي خواهد شد.
وي گفت: بعد از اجراي طرح مذكور ميزان بنزين معمولي كه در حال حاضر ۱۳ ميليون ليتر در روز است ۱۶ درصد افزايش پيدا مي‌كند. همچنين ميزان توليد بنزين سوپر كه در حال حاضر صفر است سه ميليون ليتر خواهد شد. ميزان توليد نفت سفيد اين پالايشگاه در حال حاضر هفت ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه در روز است كه بعد از اجراي طرح توسعه اين ميزان دو برابر افزايش پيدا خواهد كرد. ميزان گازوييل توليدي در حال حاضر در اين پالايشگاه ۱۷ ميليون ليتر است كه بعد از اجراي طرح توسعه هفت درصد كاهش پيدا خواهد كرد، زيرا بخشي از گازوييل تامين‌كننده خوراك واحدهاي جديد خواهند بود.
شريف‌ رازي با تاكيد بر اينكه لايسنس براي توسعه پالايشگاه آبادان قبلا اخذ شده است، افزود: لايسنس مورد نياز از كشورهاي اروپايي مانند هالدوتاپسوي دانمارك، واحد بنزين‌سازي اكسنس فرانسه و يك شركت گوگرد ايتاليا اخذ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون