• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

مسوول تنظيم بازار شب عيد؛ هم دولت هم اصناف

گروه اقتصادي

محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهور در جمع اصنافي‌ها خيال همه را راحت كرد و با اعلام اينكه كاهش تعرفه‌ ۸ كالاي اساسي با پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي تصويب شد، گفت: وزراي صنعت و كشاورزي هر دو در خصوص تنظيم بازار مسووليت دارند. مسوولان تنظيم بازار شب عيد مجموعه نظام صنفي هستند و در بخش‌هاي مختلف وزراي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي مسووليت امور را برعهده دارند. براي هماهنگي اين دو وزارتخانه اقداماتي در دولت در دست اجرا است و جلساتي نيز در اين خصوص برگزار شده است. در عموم كالاها شرايط مطلوبي براي تامين نياز شب عيد وجود دارد و آرامش در بازار حكمفرماست. وي ادامه داده است: ايجاد نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا براي عرضه كالاها با قيمت كمتر نيز در دستور كار قرار دارد. در برخي اقلام نيز احساس كرديم براي تنظيم بازار نيازمند اقدامات ويژه‌اي هستيم به همين منظور كاهش تعرفه‌ها اعمال شد و همچنين اقدامات ذخيره‌سازي با كمك بخش خصوصي صورت پذيرفت تا كمبودهاي احتمالي نيز رفع شود.
معاون اجرايي رييس‌جمهور كه در هشتمين اجلاس دوره ششم هيات نمايندگان اتاق اصناف ايران صحبت مي‌كرد در پاسخ به اين سوال كه چرا در چند ماه مانده به شب عيد و انتخابات رياست‌جمهوري بدون جلب رضايت وزارت جهاد كشاورزي به يكباره تعرفه واردات ۸ كالاي اساسي و حساس كاهش يافت، گفت: هر تغييري در نظام تعرفه بايد به پيشنهاد وزارتخانه ذي‌ربط صورت‌گيرد تا قابليت طرح در دولت داشته باشد. تعرفه‌ها اگر قرار است تغيير كند قانونگذار اعلام كرده كه با پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي باشد و كميسيون ماده يك نيز موضوع تعرفه‌ها را در كشور ساماندهي مي‌كند و در نهايت بايد اذعان داشت كه تغيير در نظام تعرفه‌ها با طي شدن اين مراحل صورت
 مي‌گيرد.
رييس ستاد تنظيم بازار ادامه داد: براي برخي از اقلام نيز تمهيدات فصلي داريم و تعرفه‌ها را كاهش مي‌دهيم تا در زمان برداشت محصول حمايتي از توليدكنندگان صورت گيرد و بعد از فصل برداشت كه بايد كالا در اختيار مصرف‌كنندگان قرار گيرد اجحافي در حق آنها انجام نشود.
با پيشنهاد وزارتخانه‌هاي توليدي تعرفه‌ها را تغيير مي‌دهيم و محدوديت‌هاي مقداري را نيز برطرف مي‌كنيم. اين كالاها براي زندگي مردم تاثيرگذار هستند و بايد براي كنترل امور مصرف‌كننده و توليدكننده را به صورت همزمان در نظر‌گيريم.
رييس ستاد تنظيم بازار گفت: كارگروهي از مجموعه مسوولان دولتي ذي‌ربط درباره بررسي موضوعات قوانين نظام صنفي تشكيل خواهم داد تا اين بخش بتواند در دولت آينده در شرايط مطلوب‌تري اداره شود. تا پيش از شروع فعاليت دولت يازدهم با مشكلي مواجه بوديم كه هر لحظه قيمت‌ها در بازار تغيير مي‌كرد كه متهم رديف اول آن را اصناف و بازار مي‌دانستند در حالي كه اين‌گونه نبود.
 در همين حال علي فاضلي، رييس اتاق اصناف ايران از ارايه اصلاحيه قانون نظام صنفي تا قبل از پايان سال جاري، به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: بيش از يك سال و نيم براي اصلاح قانون نظام صنفي، زحمت كشيده است و انتظار داريم اين اصلاحيه تا پايان امسال به مجلس ارايه شود.
وي در ادامه خواستار اصلاح نظام مالياتي كشور شد و با اشاره به موضوع ماليات بر ارزش افزوده، افزود: قانون ماليات بر ارزش افزوده از سال ۸۹ به صورت آزمايشي اجرا شده كه كمتر به ايرادات آن اعتراض شده است اما اتاق اصناف ايران در اين خصوص وارد شده است و اصلاحات مورد نياز قانون را به مسوولان ارايه كرده است.
اتاق اصناف ايران همچنين پيشنهادات مهمي را در كميسيون‌هاي تخصصي دولت و مجلس شوراي اسلامي براي تسهيل در فعاليت‌هاي صنفي به مسوولان ارايه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون