• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3752 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳ اسفند

تحقق بالاترين سود عملياتي ايران‌خودرو در سال 96

ايران‌خودرو  در گزارش پيش‌بيني سال مالي منتهي به 29 اسفند 96 مبلغ 104 ريال سود به ازاي هر سهم  پيش‌بيني كرده است. اين سود  پيش‌بيني شده سال 96 برخلاف سال 95 عمدتا ناشي از فعاليت شركت بوده و سود غيرعملياتي شركت كاهش چشمگيري داشته‌است.
مهم‌ترين گروه توليدي اين شركت گروه پژو مي‌باشد كه در حدود 46% از مبلغ فروش و 63% از مقدار فروش شركت را تحت پوشش قرار مي‌دهد. ايران خودرو در پيش‌بيني سال مالي منتهي به 29 اسفند 96 به نظر مي‌رسد گزارش پيش‌بيني خود را محتاطانه در نظر گرفته است به طوري كه پيش‌بيني شركت از توليد اين گروه مقدار 339 هزار دستگاه مي‌باشد، اين در حالي است كه شركت در سال مالي جاري پيش‌بيني فروش  380 هزار دستگاه را داشته است كه در بيش از 300 هزار دستگاه پژو توليد كرده و فروشي بيش از 292 هزار دستگاهي داشته است كه نسبت به بودجه سال جاري پوششي بيش از 75 درصدي داشته است و به نظر مي‌رسد فروش شركت در سه‌ماهه پاياني سال بيشتر از فصول سال بوده و پوششي بيش از 100% در پايان سال جاري داشته باشد. همچنين  با نگاهي به تركيب توليد و فروش  پيش‌بيني شده مي‌توان به اين نكته رسيد كه با توجه به تيراژ توليد و فروش اعلام شده در پيش‌بيني تركيب توليد بهينه‌اي انتخاب شده است يا به عبارتي تيراژ خودروهاي با حاشيه سود بيشتر افزايش يافته است.
نكته قابل توجه در مورد شركت ايران‌خودرو محتاطانه بودن گزارشات ابتداي سال مي‌باشد. اين شركت در اولين پيش‌بيني سال مالي 95 پيش‌بيني فروش تعداد 325 هزار دستگاه پژو را در نظر گرفته بوده كه در پايان سال قطعا شاهد فروش بيشتر اين تعداد خواهيم بود، همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود شركت در پيش‌بيني سال مالي 96 تعداد 339 هزار دستگاه در نظر گرفته است كه به نسبت اولين پيش‌بيني سال مالي گذشته (اولين پيش‌بيني سال مالي 95) افزايشي 4 درصدي داشته است.
نكته قابل توجه ديگر در مورد گروه پژو براي سال مالي پيش رو  توليد محصولات جديد مي‌‌باشد كه در مفروضات اين پيش‌بيني در نظر گرفته نشده است. شركت ايران‌خودرو ظرفيت توليد خودروي پژو 2008 را سالانه 70 هزار دستگاه در نظر گرفته است به نظر مي‌رسد در سال 96 با توجه به تكميل نبودن صددرصدي خط توليد اين محول حدوده 20 تا 30 هزار دستگاه پژو 2008 توليد كند كه اين توليد و فروش قطعا مي‌تواند تاثير بسزايي در سودآوري شركت داشته باشد كه در سود سال آينده ديده نشده است و در سال‌هاي 97 و بعد از آن نيز اين توليد و فروش محصولات جديد و به تبع آن سودآوري شركت روند رو به رشدي خواهد داشت.
گروه سمند به عنوان يكي از مهم‌ترين توليدات ايران خودرو 15% از مقدار فروش و 10 درصد از مبلغ فروش شركت را به خود اختصاص داده است.ايران خودرو در پيش‌بيني سال مالي 96 فروش 81 هزار دستگاه را در نظر گرفته است، اين در حالي است كه شركت در 9ماهه منتهي به 31 آذر 95 تعداد 73 هزار دستگاه توليد كرده كه بيش از 70 هزار دستگاه از اين گروه را به فروش رسانده است كه به نسبت آخرين پيش‌بيني شركت پوششي 75 درصدي داشته است و به نظر مي‌رسد شركت در پايان سال جاري فروشي بيش از 95 هزار دستگاهي داشته باشد. نكته قابل توجه در اين باره اين است كه شركت در اولين پيش‌بيني خود فروشي معادل 85 هزار دستگاه در نظر گرفته است كه همان‌طور كه گفته شد تعدادي محتاطانه بوده و توليدات شركت از اين رقم بالاتر خواهد بود و به نظر مي‌رسد براي سال مالي جاري نيز فروش 81 هزار واحد از گروه سمند عددي محتاطانه مي‌باشد.

بررسي سودآوري شركت:
ايران‌خودرو در سال مالي 94 به ازاي هر سهم 54 ريال سود محقق كرده است و اين در حالي است كه شركت براي سال مالي 95 سود 122 ريالي پيش‌بيني كرده كه رشدي 126 درصدي را نشان مي‌دهد.
اين شركت براي سال 96 سود 104 ريالي را پيش‌بيني كرده كه بر طبق اين گزارش سود عملياتي شركت در سال مالي 96 نسبت به سال مالي 95 رشد 5 درصدي داشته و به مبلغ 15000 ميليارد ريال مي‌رسد و با توجه به سرمايه شركت سود عملياتي هر سهم مبلغ 980 ريال مي‌باشد. همچنين هزينه‌هاي شركت در پيش‌بيني سال مالي شركت كاهشي 5 درصدي داشته است كه ناشي از پيش‌بيني كاهش فروش شركت در سال آينده مي‌باشد.
پيش‌بيني فروش شركت در سال 96 تعداد 535 هزار دستگاه مي‌باشد كه نسبت به سال مالي 95 (تعداد 582 هزار دستگاه) كاهشي در حدود 8 درصدي داشته است. همچنين محصولات جديد چون با ظرفيت كامل خط توليد در مدار نيستند بنابراين 740ميليارد ريال معادل 48ريال براي هر سهم به شركت زيان مي‌رسانند كه به مرور زمان اين زيان تبديل به سود مي‌گردد. همچنين شركت پيش‌بيني كرده كه در سال مالي 96 551ميليارد تومان از بدهي‌هاي بانكي خود را تسويه كند. در مجموع سود عملياتي خودرو رشد خوبي نسبت به سال قبلي دارد اما ساير درآمدها كه تكرارپذير نبوده، طبعا در سال 96 حذف شده و همين باعث شده سود سال 96 به ميزان 15درصد كمتر از 95 باشد.
يكي از اتفاقات خوبي كه در سال جاري براي شركت ايران‌خودرو رخ داد كسب مجوز صادرات 6 محصول بدون پرداخت ماليات و عوارض گمركي است كه با توجه سابقه صادرات بيش از 13 هزار دستگاهي شركت به كشورهاي همسايه مي‌تواند خبر مناسبي براي شركت باشد. لازم به ذكر است كه بيش از 80 درصد از محصولات صادراتي ايران خودرو به كشور سوريه صادر مي‌شود.
همچنين نكته قابل توجه ديگر در مورد شركت ايران خودرو آگهي فروش شركت گسترش سرمايه‌گذاري ايران‌خودرو و بيمه پارسيان مي‌باشد كه در ادامه به بررسي فروش اين دو شركت مي‌پردازيم:
تعدا سهام قابل معامله در بلوك خگستر 240 ميليون سهم مي‌باشد كه با توجه به ارزش‌گذاري هر سهم به قيمت 7000 ريال و بهاي تمام شده آن سود قابل شناسايي از اين بلوك 1440 ميليارد ريال مي‌باشد.
همچنين تعداد سهام قابل معامله در بلوك بيمه پارسيان 282 ميليون سهم است كه با توجه به ارزش‌گذاري هر سهم به قيمت 3750 ريال و بهاي تمام‌شده آن سود قابل شناسايي از اين بلوك نيز 773 ميليارد ريال است.
لازم به ذكر است كه براي معاملات بلوكي فوق هنوز خريداري يافت نشده است و به تبع آن تا تحقق اين موضوع سود حاصل از آنها در هاله‌اي از ابهام مي‌باشد.
در بخش قراردادهاي شركت، ايدرو در سال جاري توافقنامه‌اي را با شركت رنو امضا كرده است اين توافقنامه براي همكاري مشترك (جوينت ونچر) ميان گروه خودروسازي رنو و سازمان گسترش و نوسازي ايران (ايدرو) به امضا رسيده كه منجر به گسترش حضور رنو در ايران خواهد شد. اين همكاري مشترك شامل ايجاد يك مركز مهندسي و خريد جديد براي حمايت از قطعه‌سازان داخلي و يك كارخانه توليدي با ظرفيت اوليه 150 هزار دستگاه در سال است.
در بخش طراحي نيز به گفته يكه زارع مديرعامل ايران‌خودرو: ايران‌خودرو با شركت ايتاليايي به نام كارسرانو جهت طراحي محصولات وارد مذاكره شده است.

بررسي سهام ايران‌خودرو از ديدگاه تكنيكال:
در سهم ايران‌خودرو در ماه‌هاي اخير شاهد روندي اصلاحي بوده‌ايم كه اين روند همواره با صعودهاي مينور و اصلاحي نيز همراه بوده اما به طور كلي پس از رشد قابل توجه سهم در مدت مشابه سال گذشته تا محدوده 470 تومان سهم روندي اصلاحي را در پيش گرفته است.
با توجه به فراز و نشيب‌هاي زياد صنعت خودرو روند اصلاحي سهم كامپلكس شده و به نظر مي‌رسد بايد شاهد تحركات مثبتي در ميان‌مدت در سهم باشيم.
سهم در حال تكميل موج اصلاحي 4 مي‌باشد و هم‌اكنون در حال تكميل موج متوسط E مي‌باشد. به نظر مي‌رسد در صورت عدم حمايت سهم در محدوده 272 تومان، سهم مي‌تواند تا محدوده 254 تومان نيز اصلاح داشته باشد. در بدبينانه‌ترين حالت ممكن نيز محدوده 216-225 مي‌تواند كم‌ريسك‌ترين قيمت ممكن جهت ورود به سهم  باشد.
در مجموع در ميان مدت انتظار رشد سهم تا محدوده قيمتي 330 در پله اول و 360 در پله دوم خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون