• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3752 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با حسين عبدي درباره بازي پرسپوليس و الهلال

تغيير تاكتيك برانكو در آسيا

مهدي روزخوش

 تيم‌هاي فوتبال پرسپوليس و ذوب‌آهن ايران، امروز در نخستين گام از ليگ قهرمانان آسيا به مصاف الهلال عربستان و العين امارات مي‌روند. پرسپوليس در حالي امروز ميزبان الهلال است كه به دليل مسائل سياسي و شيطنت سعودي‌ها اين بازي نه در تهران كه در پايتخت عمان برگزار مي‌شود. سرخ‌پوشان ايراني بايد در اين بازي به اصطلاح خانگي برابر خيل تماشاگران عرب‌زبان عماني به مصاف پرطرفدارترين تيم عربي آسيا بروند. جدال دو تيم كه پرطرفدارترين‌هاي قاره كهن هستند، نه فقط براي ايران بلكه براي كل آسيا جالب توجه و تماشايي است. به ويژه اينكه نبايد از نظر دور داشت كه ديدار اين دو تيم بارها در مسابقات آسيايي تكرار شده و همواره جزو پربيننده‌ترين بازي‌هاي آسيا بوده است. آخرين بار، دو فصل قبل بود كه پرسپوليس به مصاف حريفان آسيايي رفت. در آن سال، برانكو ايوانكوويچ به تازگي جاي حميد درخشان را در صدر كادر فني پرسپوليس گرفته بود و توانست با انجام بازي‌هاي خوب و البته دور از انتظار از پرسپوليس آن روزها، به عنوان تيم دوم – با ۱۲ امتياز، بعد از لخويا ۱۳ امتيازي - از گروهش صعود كرد و راهي مرحله حذفي شد. حسين عبدي، پيشكسوت پرسپوليس معتقد است، سبك فوتبال پرسپوليس نسبت به دوسال گذشته تغييراتي داشته و به فوتبال مالكانه گرايش پيدا كرده است اما همين فوتبال مالكانه تضميني بر پيروزي پرسپوليس نيست. البته پيشكسوت تيم فوتبال پرسپوليس بر اين باور است، حضور بازيكنان خارجي مطرح در تيم‌هاي حوزه خليج فارس كيفيت فني‌ تيم‌ها را بالا برده اما اين موضوع نمي‌تواند باعث عدم موفقيت نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا شود. گفت‌وگوي «اعتماد» با اين پيشكسوت را مي‌خوانيد.

 

پرسپوليس در جريان ديدارهاي ليگ قهرمانان آسيا، بايد در عمان از الهلال عربستان ميزباني كند. اين ديدار را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

نوع بازي‌هايي كه پرسپوليس در ليگ به نمايش مي‌گذارد نمايانگر اين است كه اين تيم به مالكيت توپ اهميت زيادي مي‌دهد. الهلال هم تقريبا همين گونه بازي مي‌كند. يعني دو تيم سبكي از فوتبال را ارايه مي‌دهند كه بر پايه فوتبال مالكانه مي‌چرخد. بر همين اساس بازي سختي در انتظار پرسپوليس است. با توجه به اينكه بازيكناني كه الهلال در اختيار دارد داراي قدرت بدني بالا هستند و از ستاره‌هاي خوبي استفاده مي‌كند، به دنبال اين است با استفاده از حفظ توپ، برنامه‌هاي تاكتيكي خود را اجرايي كند. با اين حساب بايد بپذيريم پرسپوليس كار به مراتب سخت‌تري نسبت به ليگ، پيش رو دارد.

البته هر تيمي از ايران مقابل تيم‌هاي عربستاني قرار مي‌گيرد با انگيزه مضاعف بازي مي‌كند.

دقيقا همين طور است. با توجه به جرياناتي كه به دور از اصل فوتبال روي اين بازي تاثير گذاشته، اين ديدار حساسيت‌هاي خاصي دارد. هميشه براي بازي با تيم‌هاي عربستاني براي ايراني‌ها به گونه ديگري است. هميشه وقتي تيمي از ايران مقابل نماينده عربستان به ميدان مي‌رود همه ما دوست داريم در آن ديدار به پيروزي برسد. سعودي‌ها هم با شيطنتي كه انجام دادند، توانستند ميزباني را از ايران بگيرند و ما مجبور شديم كشور ثالثي را براي ميزباني معرفي كنيم. بايد بپذيريم وقتي بازي در كشوري ثالث برگزار مي‌شود، ديگر فقط مسائل فني در نتايج دخيل نيست و بازي تحت‌الشعاع حواشي قرار مي‌گيرد. با اين حال معتقدم به دور از مسائل حاشيه‌اي اين ديدار يك بازي جذاب و تماشايي خواهد شد.

دو سال قبل كه پرسپوليس در ليگ قهرمان آسيا حضور داشت، شما به عنوان مربي در كنار حميد درخشان فعاليت داشتيد. در آن مقطع با وجود كسب نتايج ضعيف در ليگ، توانستيد با برتري بر حريفان آسيايي به دور حذفي برسيد. پرسپوليس امسال كه در ليگ هم نتايج بسيار خوبي گرفته، مي‌تواند از گروه خود صعود كند؟

نبايد فراموش كنيد سبك بازي پرسپوليس نسبت به دو سال قبل تغيير كرده است. در مقطعي كه به آن اشاره كرديد، سبك و تاكتيك تيمي ما به گونه‌اي ديگر بود اما الان شاهد نوع جديدي از فوتبال توسط پرسپوليس هستيم. البته كادر فني اين تيم به خوبي مي‌داند بازي‌هاي ليگ با بازي‌هاي آسيايي متفاوت است. تيم‌هاي آسيايي از بازيكنان خارجي سطح بالايي بهره مي‌برند كه شايد برخي از آنها به اندازه بودجه يك فصل يك باشگاه ايراني دستمزد مي‌گيرند. بايد منتظر باشيم ببينيم آيا برانكو باز هم از سبكي كه در ليگ پايه‌گذاري كرده تبعيت خواهد كرد يا با تاكتيكي متفاوت به مصاف الهلال خواهد رفت.

شما به سبك فوتبال مالكانه در پرسپوليس اشاره كرديد. آيا مي‌توان گفت اين نوع سبك، مي‌تواند ضريب پيروزي پرسپوليس را بالا ببرد؟

نمي‌توان گفت فوتبال مالكانه، ضريب پيروزي تيم را بالا مي‌برد. يعني وقتي تيم شما درصد حفظ توپ بالايي دارد، نمي‌توانيد بگوييد حتما برنده خواهيد شد. هر تيمي از سبك و تاكتيك خود تبعيت مي‌كند. بايد منتظر باشيم ببينيم فردا كدام تيم در مهارت حفظ توپ موفق عمل خواهد كرد و كدام تيم با استفاده از اين تاكتيك مي‌تواند نتيجه بگيرد.

پرسپوليس در ليگ بازي‌هاي تهاجمي ارايه مي‌دهد و با اتكا به بازي‌هاي زيبا و خلق فرصت‌هاي گلزني بسيار به پيروزي مي‌رسد. به نظر شما اين تيم مي‌تواند با اتكا به فوتبال تهاجمي مقابل الهلال هم به پيروزي برسد يا بايد كمي تاكتيك‌هاي تدافعي را در دستور كار خود قرار دهد؟

در بازي‌هايي كه به اين شكل برگزار مي‌شوند و از بين چهار تيم فقط دو تيم به دور بعد صعود مي‌كنند، مهم اين نيست كه تيم شما چه تعداد گل به ثمر رسانده است، بلكه آن چيزي كه بيشتر اهميت دارد اين است كه در طول تورنمنت چند امتياز به دست آورده‌ايد؟! هر تيمي دوست دارد مقابل تيم حريف با گل‌هاي زيادي به پيروزي برسد اما بايد ديد تيم حريف چه قدرتي دارد و آيا مي‌توان مقابل آنها گل‌هاي زيادي را به ثمر رساند يا خير؟ گاهي ممكن است شرايط بازي به گونه‌اي شود كه بخواهيد فقط از گلي كه به ثمر رسانده‌ايد محافظت كنيد. بنابراين با شناختي كه از برانكو ايوانكوويچ دارم، احساس مي‌كنم او تاكتيك تيمش را در بازي‌هاي آسيايي بر اساس نوع بازي حريف و شرايط بازي طراحي خواهد كرد. او هم مي‌داند پيروزي و كسب سه امتياز مهم‌تر از رسيدن به گل‌هاي زياد است.

به حضور ستاره‌ها در تيم‌هاي عربي اشاره كرديد. با توجه به حضور اين بازيكنان آيا مي‌توانيم شانسي براي موفقيت تيم‌هاي ايراني قايل باشيم؟

هميشه مي‌گويم وقتي بازيكنان خوب و با كيفيتي داريد، درصدي به شانس پيروزي شما اضافه مي‌شود، اگر از مربي با دانش و با تجربه‌اي هم بهره ببريد باز هم درصدي به شانس پيروزي شما اضافه خواهد شد. اگر باشگاه شما هم شرايط خوبي داشته باشد و بتوانيد از شرايط ميزباني استفاده كنيد، شانس پيروزي شما بيشتر هم خواهد شد اما اين به اين معني نيست كه اگر از بهترين بازيكنان استفاده كنيد و بهترين مربي را داشته باشيد 100 درصد پيروز خواهيد بود. ديدار استقلال را مقابل السد به خاطر بياوريد. السد با وجود ستاره‌هايي همچون ژاوي كه در اختيار داشت، نتوانست مقابل نماينده ايران به پيروزي برسد. بنابراين تيم‌هاي ايراني با توجه به بازي‌هاي تيمي كه انجام مي‌دهند و سبك فوتبالي كه ارايه مي‌كنند شانس بالايي براي رسيدن به دور حذفي و صعود به مراحل بالا را دارند. تيم شما اگر بازيكنان با كيفيتي داشته باشد، تاكتيك‌هاي متنوعي را مي‌توانيد اجرا كنيد. بازيكنان ايراني گاهي كارهايي انجام مي‌دهند كه در هيچ الگوريتمي جاي ندارد. به همين خاطر است كه من شانس زيادي براي موفقيت تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا قايل هستم.

مدتي است مباحث زيادي پيرامون پرونده‌هاي مطالبات بازيكنان خارجي از باشگاه‌هاي ايراني در فيفا مطرح شده كه حتي به محروميت باشگاه‌هاي تراكتورسازي و استقلال از نقل‌وانتقالات منجر شده است. شما مدتي عضو هيات‌مديره پرسپوليس بوديد و پرونده‌هاي حقوقي را پيگيري كرديد. آيا باشگاه پرسپوليس پرونده خاصي دارد كه فيفا محروميتي براي اين باشگاه در نظر بگيرد؟

باشگاه پرسپوليس به خاطر مربيان و بازيكنان خارجي پرونده‌هاي زيادي در فيفا دارد. زماني كه عضو هيات‌مديره بودم با كمك كميته حقوقي باشگاه خيلي از اين پرونده‌ها را پيگيري كرديم تا خطري باشگاه پرسپوليس را تهديد نكند. گاهي اوقات نامه‌هاي متعددي مبني بر شكايت بازيكنان خارجي به باشگاه مي‌آمد اما پس از اينكه ما از باشگاه جدا شديم ديگر خبري از پرونده‌ها نگرفتم و الان هم اطلاعي از آخرين وضعيت پرونده‌ها ندارم البته مي‌دانم با قرارداد اسپانسري كه در دوره ما منعقد شد، باشگاه توانست از نظر مالي مستقل شود و بتواند هزينه‌هاي جاري خود را پرداخت كند. در ادامه هم با استفاده از همين درآمد، بخشي از بدهي‌هاي گذشته پرداخت شد. الان هم مديران باشگاه در تلاش هستند تا با تامين منابع مالي بتوانند بدهي‌ها را پرداخت كنند تا خطري از نظر محروميت باشگاه را تهديد نكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون