• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

نتيجه نشست مشترك وزير نفت ايران با همتاي روسي خود نشان داد

طلاي سياه ايران روانه سرزمين يخي مي‌شود

گروه اقتصادي

«تا دو هفته آينده طي امضاي يك قرارداد، روزانه 100 هزار بشكه از نفت ايران به روسيه صادر مي‌شود.» اين خبر را مي‌توان مهم‌ترين نتيجه نشست مشترك بيژن زنگنه، وزير نفت كشورمان با همتاي روسي خود دانست؛ نشستي كه به دليل حضور زنگنه در مجلس شوراي اسلامي با تاخيري نزديك به دو ساعت آغاز شد. اين در حالي است كه بر اساس اخبار به دست رسيده از محل اين نشست، پس از ختم جلسه الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه به سرعت محل نشست را ترك كرده است. اين در حالي است كه چهره گشاده شيخ الوزرا پس از اين نشست، نتيجه بخش بودن اين گفت‌وگو را مژده مي‌داد. چرا كه به زودي روسيه تبديل به مقصد صادراتي نفت و گاز ايران شده و همچنين نقش پررنگي را در تامين كالا، تجهيزات و فناوري نوين مورد نياز صنعت نفت ايران ايفا مي‌كند. به گفته زنگنه، بر اساس اين توافقنامه كه ظرف دو هفته آينده نهايي مي‌شود، روزانه ١٠٠ هزار بشكه نفت خام ايران به روسيه تحويل و به مقاصدي كه اين كشور اعلام مي‌كند، صادر مي‌شود. به اين ترتيب ٥٠ درصد از ارزش محموله‌هاي صادراتي ياد شده، در موعدهاي مشخص به صورت نقد به ايران پرداخت مي‌شود و بقيه آن نيز براي تامين مالي واردات كالاهاي روسي مورد نياز ايران، هزينه مي‌شود. اين گفته وزير نفت ايران در شرايطي مطرح مي‌شود كه ميزان توليد نفت روسيه از عربستان پيشي گرفته و توانسته است جايگاه نخستين توليد‌كننده نفت دنيا را ازآن خود كند. از سويي ديگر با توجه به اينكه ايران توسعه برداشت از ميادين غرب كارون و لايه نفتي پارس جنوبي را در دست داشته و بر اساس توافق اوپك مجاز به افزايش توليد 100 هزاربشكه‌اي نفت در روز است، پيش‌بيني مي‌شود روسيه مقصد صادراتي نفت سنگين ايران از منطقه خليج فارس يا غرب كارون (ياران شمالي) باشد.

روس‌ها علاقه‌مند به توسعه منابع نفتي ايران
در ادامه اين نشست وزير نفت كشورمان همچنين با قدرداني از نقش سازنده روسيه در توافق تاريخي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك)، گفت: روسيه عضو كميته وزارتي نظارت بر اجراي برنامه كاهش توليد از جانب كشورهاي غير عضو اوپك به شمار مي‌‎آيد كه به نوبه خود متعهد است روزانه ٣٠٠ هزار بشكه از توليد خود بكاهد.  او در بخش ديگري از گفته‌هاي خود با تاكيد بر اين موضوع كه ما دو محور اصلي را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داديم، اضافه مي‌كند: يكي از اين محورها علاقه‌مندي شركت‌هاي روسي در توسعه منابع نفتي ايران و عقد قرارداد در قالب مدل جديد قراردادهاي صنعت نفت است. اين خبر مي‌تواند نويد‌بخش به پايان رسيدن غايله‌اي باشد كه بين متخصصين متفاوت بر سر قراردادهاي جديد نفتي موسوم به‌ اي.‌پي.‌سي وجود دارد.
زنگنه با اشاره به اينكه در اوايل سال آينده يك كارگروه در مسكو يا سن‌پترزبورگ تشكيل مي‌شود، يادآوري كرد: ما در آنجا بحث‌هاي مفصلي خواهيم داشت و تفاهمنامه‌هايي كه قبلا امضا شده است به قرارداد تبديل مي‌شود.

روحاني سال 96 راهي روسيه مي‌شود
زنگنه در پاسخ به پرسشي كه آيا احتمال دارد كه در جريان سفر حسن روحاني به روسيه اين قرارداد امضا شود، گفت: اين اتفاق خيلي زودتر رخ مي‎دهد زيرا سفر رييس‌جمهوري سال ٩٦ خواهد بود و فكر مي‌كنم پيش از ١٥ اسفندماه ان‌شاء‌الله اين قرارداد نهايي شود. اين در حالي است كه روس‎ها هر وقت آماده باشند، مي‌توانند نفت را بارگيري كنند. از سويي ديگر براي متنوع كردن مشتريان و دسترسي بهتر به بازارهاي نفتي ما از اين كار استقبال مي‌كنيم.
وزير نفت ادامه داد: ايجاد يك رابطه دراز‌مدت بازرگاني با روس‌ها خوب است زيرا ما اكنون بيش از مبلغ موردنظر از روسيه خريد مي‌كنيم، خريد سالانه ما از روسيه بيش از اين مبلغ است، به‎هر حال ايجاد يك رابطه بلندمدت با اين كشور همسايه كار خوبي است و شرايط را براي علاقه‎مندان به خريد از روسيه تسهيل مي‎كند.

به قيمت روز مي‌فروشيم
اين مقام مسوول با بيان اينكه در اين نشست صحبت‌هايي نيز در مورد شرايط بازار نفت انجام شد، گفت: ما از روسيه تقدير و تشكر كرديم كه به عنوان يك عضو اوپك همكاري بسيار خوبي را براي ايجاد تعادل در بازار داشتند.
بر اساس گفته‌هاي وزير نفت ايران فروش نفت ايران به روسيه با قيمت‌هاي روز است و روسيه اعلام كرده است كه به تعهداتي كه داده‌ است، پايبند خواهد بود. درباره احداث خط لوله گازي زاهدان نيز بايد گفت كه اين خط لوله در تاريخ 10 اسفند مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

سياست‎هاي ترامپ به نفع فعالان صنعت نفت امريكاست
زنگنه با اشاره به تهديدهاي رييس‌جمهوري امريكا درباره تشديد تحريم ايران، گفت: خيلي وقت است اين بحث‌ها را داريم، ما خواهان روابط پايدار و بلندمدت با روسيه هستيم و همواره تلاش‌مان به حداقل رساندن نوسان‎هايي كه برخي كشورهاي غربي مي‎خواهند ايجاد كنند، است؛ روسيه هم مي‌تواند در اين مسير با ما همكار و همراه باشد.
وي افزود: البته روي كار آمدن ترامپ سبب تقويت شركت‎هاي نفتي امريكا مي‎شود، وزير امور خارجه امريكا بيش از آنكه سابقه سياسي داشته باشد، همه عمر كاري خود را در نفت و مديرعامل بزرگ‌ترين شركت نفتي دنيا بوده است؛ به هر حال ما بايد منتظر تحولاتي باشيم و سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) هم بايد بسيار مراقب باشد. اين نخستين‌بار در تاريخ اوپك است كه روسيه براي مديريت وضع بازار و باز گرداندن ثبات به بازار با اين سازمان همكاري كرده است.
زنگنه عنوان كرد: اوپك براي كاهش توليد خود و مديريت بازار جدي است و من مطمئن هستم كه توليدكنندگان غير عضو اوپك و به ويژه روسيه براساس تعهد خود با اوپك همراهي خواهند كرد و اين براي همه توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان و امنيت بلندمدت عرضه در بازار، مطلوب است.

قيمت بالاي ٥٥ تا ٦٠ دلار به نفع اعضاي اوپك نيست
وي با اشاره به احتمال افزايش توليد نفت خام امريكا در پي رشد قيمت نفت، گفت: قيمت نفت در عين حال كه درآمد اوپكي‌ها را زياد مي‌كند اما سرانجام به ضرر كشورهاي عضو هم عمل مي‌كند، به دليل اينكه رقيبان اوپك توليد را بالا مي‌برند. همان‎طور كه من و ديگران در اوپك گفته‎اند افزايش قيمت به بالاي محدوده ٥٥ تا ٦٠ دلار براي هر بشكه در ميان مدت سبب تكرار يك دوره كاهش قيمت مي‌شود. اين در حالي است كه اكنون به‌طور طبيعي قيمت نفت افزايش مي‎يابد، اما از آنجا كه اوپك توليد خود را كاهش مي‎دهد، تعادلي در بازار برقرار مي‎شود و همه معتقدند كه اگر اتفاق‎هاي عجيب و غريبي نيفتند بازار نفت در سال ٢٠١٧ به تعادل مي‎رسد.

علت تاخير 2 ساعته وزير نفت
چه بود؟
وزير نفت گفت: در نشستي با نمايندگان عضو كميسيون انرژي مجلس مسائل مربوط به استان خوزستان بررسي شد و نمايندگان ديدگاه‎ها و پيشنهادهاي خود را براي حل مسائل مطرح كردند كه در نهايت پيشنهادهاي خوبي مطرح و جمع‌بندي شد. ما هم در نشست با نمايندگان عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي توضيحاتي درباره مورد نقش نفت در اين استان، اجراي مقررات زيست‌محيطي ارايه داديم.
زنگنه تصريح كرد: نفت در توسعه ميدان آزادگان، اصل را بر اين گذاشت كه فعاليت صنعتي در آن جا به محيط زيست و تالاب هورالعظيم آسيب نرساند، نفت به دنبال خشك كردن هور نيست و مي‎خواهد در همين محيط طبيعي همان‌طور كه در خليج فارس در حال فعاليت است، كار كند.
وزير نفت عنوان كرد: مجلس نمي‌تواند اعتبار دهد، اما پيشنهادهايي به دولت ارايه داده شد، گرچه بعيد مي‌دانم در قانون بودجه امسال فرصت باشد، به دليل اينكه وقتي گزارش آمد، ديگر نمي‌شود پيشنهاد جديد ارايه داد، اما به هر حال دولت پيگيري مي‌كند و فكر مي‎كنم تصميم‎هاي مهم و فوري براي ميان‌مدت، هم دراز مدت براي خوزستان گرفته شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون