• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

وزير ارشاد خبر داد

ديدار با هشت تن از مراجع قم

گروه سياسي| مسير تهران- قم در دوره جديد وزارت ارشاد نيز، همچنان پرتردد است. اگر تا چند ماه پيش، اين علي جنتي بود كه راهي شهر قم مي‌شد و با حضور در دفاتر مراجع، به صحبت با آنان در خصوص مسائل و مشكلات فرهنگي كشور مي‌نشست، اين روزها جانشين او نيز همان رويه را در پيش گرفته است. وزارت ارشاد دولت يازدهم كه از ابتداي تشكيل با مسائل زيادي در حوزه فرهنگي دست و پنجه نرم كرد و در اين مسير با انتقادات شديدي هم از سوي مراجع روبه‌رو شد، اما نسبت به ساير وزارتخانه‌هاي ارشاد دولت‌هاي گذشته توجه بيشتري به ديدگاه مراجع تقليد دارد. كنسرت‌ها، تئاترهاي خياباني و تقريبا همه برنامه‌هاي فرهنگي كه اجراي آنان در چارچوب نظارت وزارت ارشاد قرار مي‌گيرد، مباحثي بودند كه بارها در جلسات علي جنتي با مراجع عظام تقليد مطرح مي‌شدند، اما آنچه همواره در حال زياد شدن بود، نارضايتي مراجع بود. اين عدم رضايت با برگزاري كنسرتي در شهر قم، تا آنجا پيش رفت كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در قالب بيانيه‌اي به‌شدت نسبت به آن اعتراض كرده و خواستار حل فوري آن شدند. با اين اتفاق، علي جنتي هم ديگر ادامه فعاليت خود در اين وزارتخانه را به صلاح ندانست و با كناره‌گيري از اين وزارتخانه، سكان ادامه راه فرهنگي را به صالحي‌اميري واگذار كرد. رضا صالحي‌اميري نيز در ادامه روندي كه وزارت ارشاد در پيش گرفته بود، خود نيز هرازگاهي راهي شهر مراجع مي‌شود و با آنان در خصوص مسائل فرهنگي به مشورت مي‌پردازد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با «اعتماد»، از اولويت‌هاي وزارتخانه تحت مديريت خود گفت و اظهار كرد: از همان روز نخست سياستي را براي وزارت ارشاد در نظر گرفته‌ايم. نخستين سياست ما ثبات و آرامش فرهنگي در جامعه است. بنده به عنوان وزير و مجموعه همكاران ما در وزارت ارشاد اين سياست ثبات و آرامش فرهنگي را به جديت دنبال مي‌كنند. صالحي اميري در ادامه حركت دستگاه ديپلماسي در چارچوب گفتمان مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد دانست و تاكيد كرد: مرزهاي رسمي فرهنگي دستگاه ارشاد كشور در اين چارچوب ترسيم خواهد شد. وزير ارشاد دولت يازدهم توجه به دغدغه‌هاي مراجع را از ديگر سياست‌هاي اين وزارتخانه دانست و گفت: من همين چند روز پيش در قم با هشت تن از مراجع بزرگوار ديدار كردم. دغدغه‌هاي آنها را شنيدم و همه آنها را در تصميم‌هاي خود به‌كار خواهم بست. وي در ادامه اظهار كرد: «معتقديم كه نظام ما نظامي ايدئولوژيك است و بايد در چارچوب گفتمان مقام معظم رهبري و توصيه‌هاي مراجع حركت كند كه البته اين سياست قطعي وزارت ارشاد هم هست». صالحي‌اميري تاكيد كرد: «گسترش فرهنگ ديني جزو سياست‌هاي اين وزارتخانه خواهد بود.»وزير ارشاد به دغدغه‌هاي مراجع در حوزه مربوط به وزارتخانه تحت مديريت خود اشاره كرد و گفت: مراجع ما طبيعتا گسترش و صيانت فرهنگ ديني و قرآني و همچنين عمومي جامعه را مورد توجه قرار مي‌دهند. صالحي اميري در پاسخ به اين سوال كه يكي از مسائلي كه همواره از سوي مراجع مورد اعتراض قرار مي‌گيرد، برگزاري كنسرت‌ها است، حال وزارت ارشاد در اين موضوع چگونه مي‌تواند آن را حل كند، گفت: ما آن چيزي را كه از سوي مراجع مطرح شده است ثبت و ضبط كرده‌ايم و در شوراي سياستگذاري‌ در مورد آنها بحث خواهيم كرد و كاربست آنها را با مشورت‌هايي كه با دفاتر مراجع خواهيم داشت، دنبال خواهيم كرد.
در وزارت ارشاد دو تابعيتي نداريم
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در هيچ بخشي از اين وزارتخانه دوتابعيتي نداريم، گفت: تمام اقدامات ما براساس قانون است و اگر در جامعه بزرگ هنري دوتابعيتي باشد، به اين وزارتخانه ارتباطي ندارد. رضا صالحي اميري پس از پايان جلسه دولت درخصوص دوتابعيتي بودن يكي از داوران جشنواره بين‌المللي فجر افزود: سوال اين است در جشنواره‌هاي ديگر كه افراد خارجي دعوت مي‌شوند، دو تابعيتي ندارند؟ وي با اشاره به انتقادي كه از اصحاب سينما صورت مي‌گيرد، ادامه داد: ملاك ما صلاحيت حرفه‌اي و سينمايي افراد است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه مدافع دوتابعيتي بودن افراد نيستيم، گفت: به لحاظ قانوني دخالتي در اينكه اشخاص آزاد در جامعه داراي دو تابعيتي باشند، نمي‌توانيم داشته باشيم و ممكن است اين قبيل افراد در حوزه‌هاي ديگر اجتماعي و اقتصادي نيز حضور داشته باشند. صالحي اميري گفت: جشنواره امسال خوب بود و در تراز جشنواره فجر قرار داشت و رسما اعلام مي‌كنم آماده شنيدن هرگونه نقدي هستم كه مي‌تواند در بهبود كار موثر باشد اما با تخريب مخالفيم. وي افزود: جلسات نقد آغاز شده است و بنا داريم موضوعات و انتقاداتي كه در اين جلسات مطرح مي‌شود، در فرآيند جشنواره سال 96 دخالت دهيم ولي تخريب قابل‌بخشش نيست و اين‌گونه اعمال بداخلاقي است.
شروط ايران تامين شود زايران را براي حج اعزام مي‌كنيم
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در خصوص سفر هيات ايراني به عربستان براي گفت‌وگو درباره مناسك حج نيز اظهار كرد: هياتي از جانب جمهوري اسلامي ايران به عربستان اعزام شده است تا موضوع حج را پيگيري كند. صالحي اميري ادامه داد: مردم همچنان علاقه‌مند به سفر حج و عتبات هستند. دولت براي اعزام زايران تلاش خواهد كرد و سياست رسمي جمهوري اسلامي ايران، اعزام حجاج به بيت‌الله الحرام در سال آتي است البته اگر عربستان سعودي شرايط ما را بپذيرد. وي اضافه كرد: طي نامه‌اي به وزير حج عربستان درخصوص شروط كشورمان ازجمله بحث امنيت، پرداخت ديه و برگزاري دعاي كميل كه از امور جاري است، مطرح شد كه در صورت پذيرفتن، اعزام حجاج صورت مي‌گيرد و اگر عربستان از اين موضوع استنكاف كند، مسووليت با اين كشور است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون