• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

از افزايش بودجه نظامي تا انصراف از رياست نيروي دريايي

روزهاي پرمشغله ترامپ فرا رسيد

گروه جهان

دونالد ترامپ روزهاي پر مشغله‌اي را سپري مي‌كند. او بايد آماده سخنراني در كنگره امريكا شود. همچنين بايد تيم خود را علاوه بر وزرا، مشاوران و معاونين خود تكميل كند و بحث‌هاي بودجه‌اي را نيز با مجلس نمايندگان امريكا حل كند. اما او اكنون با مشكلات ديگري نيز روبه‌رو شده است و آن هم انصراف افراد از پيشنهاد نامزدي براي پست‌هاي مختلف است. در آخرين اين اقدام‌ها در خصوص فرمانده نيروي دريايي امريكا بود. وزير دفاع جيمز متيس در بيانيه‌اي اعلام كرد فيليپ بيلدن نامزد مورد نظر رييس‌جمهور براي فرماندهي نيروي دريايي براي پذيرش اين سمت انصراف داده است. متيس و بيلدن با يكديگر در بيانيه‌اي عنوان كردند كه ممكن است منافع كسب و كار بيلدن در كار او براي اين سمت مشكل ايجاد كند. او به تازگي از شركت مديريت و سرمايه‌گذاري بازنشسته شده است.
بيلدن عنوان كرد كه پس از بررسي يك فرآيند گسترده و تعيين‌كننده، مشخص شد كه از نظر اخلاقي قادر نخواهم بود كه براي پيوستن به دولت روابط خود را با سرمايه‌گذاري‌هاي مادي و منافع مالي خصوصي خانوادگي خود جدا كنم. متيس با اين وجود عنوان كرد كه اين يك تصميم شخصي بود كه براي بيلدن نگراني‌هايي در حوزه حريم خصوصي خود و چالش‌هايي در خصوص منافع كسب و كار ايجاد كرده بود. به گفته متيس نامزد آينده اين پست در روزهاي آينده مشخص خواهد شد. اين دومين نامزدي است كه دونالد ترامپ براي تصدي يك پست به سنا معرفي مي‌كند و به دليل منافع مالي از گرفتن اين پست صرف نظر مي‌كند. وينسنت ويولا در اوايل اين ماه به عنوان مسوول نيروي زميني ارتش معرفي شد كه او نيز به دليل درگيري در كسب و كار خود نتوانست تصدي اين پست را بپذيرد. ويولا، دونالد ترامپ را مطلع كرد كه قادر به قبول نامزدي فرماندهي نيروي زميني ارتش نيست. او عنوان كرد كه بيش از 35 سال در كسب و كار فعاليت كرده است و نمي‌تواند در اين سمت فعاليت كند. گفتني است كاخ سفيد بيلدن را در تاريخ 25 ژانويه نامزد اين سمت كرده است. كاخ سفيد اعلام كرد كه بيلدن داراي شركتي خصوصي و سرمايه‌گذاري است كه داراي سرمايه و دارايي جهاني است كه سازمان تحت مديريت او حدود 42 ميليارد دلار در سراسر جهان سرمايه دارد. گفتني است بيلدن بين سال‌هاي 1986تا 1996 در نيروي ذخيره ارتش ايالات متحده به عنوان يك افسر اطلاعاتي نظامي خدمت كرده است. بيلدن از جمله سرمايه‌داراني است كه به فعاليت در بازارهاي بورس اوراق بهادار آسيا مشهور است. هفته گذشته ‌شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد، خبر كناره‌گيري احتمالي فيليپ بيلدن را تكذيب كرده بود. كاخ سفيد پس از آن بر ادامه تعهد آقاي بيلدن به فعاليت در دولت دونالد ترامپ تاكيد كرد كه درياسالار رابرت هاروارد، پيشنهاد دونالد ترامپ براي پست مشاور امنيت ملي وي درخواستش را رد كرد. قرار بود رابرت هاروارد جانشين مايكل فلين شود كه اخيرا در پي برملا شدن تماس‌هايش با سفير روسيه در واشنگتن مجبور به كناره‌گيري شد. با اينكه دليل خودداري آقاي هاوارد از پذيرفتن اين سمت مسائل شخصي و خانوادگي عنوان شد اما رسانه‌هاي امريكا گزارش كرده‌اند كه او مي‌خواسته تيم مورد نظر خودش را به همراه بياورد و اين درخواست پذيرفته نشده است. در نهايت دونالد ترامپ ژنرال سه ستاره هربرت ريموند مك مستر را به عنوان مشاور جديد امنيت ملي خود منصوب كرد.
فرمان مهاجرتي جديد چهارشنبه امضا مي‌شود
در حالي كه چندين روز است كه بسياري منتظر فرمان مهاجرتي جديد ترامپ پس از شكست فرمان اجرايي پيشين هستند، نيويورك تايمز عنوان كرد انتظار مي‌رود دونالد ترامپ فرمان مهاجرتي جديد را در روز چهارشنبه در يك جلسه مشترك با قانونگذاران كنگره امريكا به امضا مي‌رساند. اين خبر را يك مقام بلند پايه كاخ سفيد به شرط ناشناس بودن به نيويورك تايمز اطلاع داده است. بسياري منتظر بودند كه اين فرمان اجرايي هفته گذشته به امضاي دونالد ترامپ برسد. اما شان اسپايسر سخنگوي كاخ سفيد عنوان كرد زماني قصد داريم اين فرمان را اجرايي كنيم كه مطمئن شويم كه اين حكم به صورت بي‌عيب و نقص اجرا خواهد شد. گفتني است فرمان اجرايي اوليه رييس‌جمهور در خصوص منع ورود شهروندان هفت كشور با اكثريت مسلمان با دستور يك قاضي فدرال مسدود شد. دونالد ترامپ به‌شدت از اين موضوع انتقاد كرد و دستور قاضي را به دادگاه تجديد نظر ارجاع داد كه راه به جايي نبرد و تنها چاره براي او تجديد نظر در قانون مهاجرت بود. گفتني است به تازگي نيز دونالد ترامپ عنوان كرده است كه رسانه‌ها نبايد منبع آگاه بزنند بلكه بايد نام افراد را در اخبار و گزارش‌ها خود بياورند. اما حالا يك‌بار ديگر يك منبع آگاه در داخل كاخ سفيد، به نيويورك تايمز خبر امضاي فرمان اجرايي را منتشر كرد.
افزايش بودجه نظامي امريكا
كاخ سفيد در حال آماده‌سازي يك پيشنهاد براي افزايش هزينه دفاعي كشور و كاهش بودجه‌هايي همچون سازمان حفاظت از محيط زيست است كه به نظر مي‌رسد از اهداف اصلي جمهوريخواهان محسوب مي‌شود. اين تغييرات برخي از مجموعه سفارشاتي است كه كاخ سفيد براي بودجه سال مالي آينده آماده مي‌كند. گفتني است اين بودجه، پيشنهادي است كه رييس‌جمهور دونالد ترامپ براي سال مالي 2018 در نظر مي‌گيرد. يك مقام رسمي دولت مي‌گويد كه تغييرات قابل توجهي به امنيت اجتماعي وجود ندارد. اين مقام آگاه و تعدادي از مشاوران كپيتول هيل نيز كه خواستند نام‌شان فاش نشود اين موضوع را تاييد كردند. به نظر مي‌رسد بخش زيادي از ابعاد مالي دونالد ترامپ در بودجه سال آينده در جلسه مشترك وي با كنگره مشخص خواهد شد. اما بخش عمده‌اي كه در پي افزايش بودجه نظامي به وجود مي‌آيد، كاهش شديد بودجه سازمان حفاظت محيط زيست است كه از اهداف قديمي جمهوريخواهان به شمار مي‌آيد. با اين حال اين بودجه كه بناست روز دوشنبه به دستگاه‌هاي مربوطه ارسال شود مي‌گويند فرآيند بسيار حساسي براي آن در جريان است. اما در اين بين شواهد حاكي از آن است كه بودجه پنتاگون با افزايشي قابل توجه روبه‌رو خواهد شد اما بسياري از سازمان‌هاي غير دفاعي و برنامه‌هاي كمك خارجي با كاهش عمده روبه‌رو مي‌شوند. هرچند هنوز اين روند نهايي نيست و فرصت براي بحث بسيار زياد است. پيشنهادات ترامپ بناست به صورت رسمي در اواسط ماه مارس ارايه شود. استيون منوخين، وزير خزانه‌داري روز يكشنبه به فاكس نيوز گفت كه نخستين بودجه دونالد ترامپ برنامه‌هايي مربوط به تامين اجتماعي و بيمه را مد نظر قرار مي‌دهد و بودجه آنها را به هيچ عنوان قطع نمي‌كند. دونالد ترامپ همواره اعلام كرده است كه قصد دارد يك برنامه خوب جايگزين طرح خدمات درماني اوباما‌كر كند اما با توجه به جزيياتي كه منتشر شده است، هيچ تغيير بزرگي بنا نيست در بحث امنيت اجتماعي و خدمات درماني رخ دهد. يكي از مقامات ارشد دولت به پوليتيكو مي‌گويد: اين طرح تنها براي افزايش پاسخ مخارج دفاعي، امنيت ميهن، اطلاعات، وزارت دادگستري و اجراي قانون صرف خواهد شد. كاخ سفيد بايد سه‌شنبه شب يك برآورد و شماي كلي را از بودجه فدرال خود براي سال 2018 ارايه دهد و بايد اولويت‌هاي سياست خود را براي ماه‌هاي آينده در كنگره امريكا به عنوان نخستين سخنراني در ساختمان كنگره مطرح كند. سخنراني سالانه كه همه روساي جمهور امريكا به صورت مرسوم در آن شركت مي‌كنند. استفان بنون، استراتژيست ارشد كاخ سفيد گفت ما قصد داريم كه يك ساختارشكني در سيستم اداري دولت ايجاد كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون