• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

معاون وزير امور خارجه روسيه:

با دمشق هر روز مذاكرات محرمانه داريم

گروه جهان| دور چهارم مذاكرات بين سوري در ژنو با فراز و فرودهايش همچنان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد كه در حال پيشبرد اين مذاكرات ميان هياتي از مخالفان سوريه و نمايندگاني از دولت سوريه است تمام تلاش خود را به كار گرفته كه مانع از به شكست انجاميدن اين دور شود. شامگاه يكشنبه بود كه خبرهايي در ژنو در خصوص خروج بشار جعفري، رييس هيات دولت سوريه در مذاكرات صلح از شهر و سفر وي به دمشق براي مشاوره با مقامات منتشر شد. با اين همه نماينده سوريه در مذاكرات با تكذيب اين خبر اعلام كرد كه اين قبيل خبرسازي‌ها پوچ و واهي است. با وجود آنكه اين دور از مذاكرات از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده است اما تاكنون هيچ دستاورد ملموسي نداشته است.
‌ قطعنامه 2254 و صد تفسير
مذاكرات ژنو ميان گروه‌هاي سوري با هدايت و رهبري سازمان ملل در جريان است اما نظارت‌هايي از سوي برخي بازيگران بين‌المللي نيز بر روند اجرا و پيشبرد آن انجام مي‌گيرد. يكي از اين كشورها روسيه است كه روز گذشته ميخاييل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه در اظهاراتي بر لزوم تشكيل هياتي متحد از مخالفان سوريه و همچنين مشاركت كردها در نشست ژنو تاكيد كرد. درحالي كه مذاكرات آستانه با ابتكار ايران، روسيه و تركيه انجام شد اما در دو دور مذاكرات آستانه سه طرف درخصوص تثبيت آتش‌بس در اين كشور توافق‌هاي وسيعي انجام دادند كه منجر به برقراري طولاني‌ترين آتش بس در تاريخ بحران سوريه در شش سال گذشته شده است. همچنين بحث تفكيك گروه‌هاي تروريستي از گروه‌هاي معارضه نيز در دستور كار اجلاس آستانه قرار گرفته بود كه همچنان تبيين زواياي مختلف آن ادامه دارد. با اين همه ميخاييل بوگدانف روز گذشته اعلام كرد كه مسكو هر روز با دمشق درباره مسائل تقريبا محرمانه‌اي از جمله ايجاد مناطق امن صحبت مي‌كند. درحالي كه اصلي‌ترين مشكل در ژنو همچنان مساله عدم اتحاد و انسجام در گروه‌هاي معارضه است، معاون وزير خارجه روسيه در اين خصوص گفت: ما بر تشكيل هياتي متحد از مخالفان سوريه حساب باز كرده‌ايم؛ چراكه همگان در نهايت براي اجراي قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت به اينجا آمده‌اند. هدف مشترك واضح است اما آن طور كه ما مي‌دانيم هر هياتي تفسير خاص خود را از اين قطعنامه دارد.
‌ تاكيد روس‌ها بر حضور كردها
در حالي كه تركيه به عنوان مخالف جدي حضور كردهاي سوريه در مذاكرات ژنو و آستانه مطرح است، بوگدانف مي‌گويد كه روسيه خواهان مشاركت ديگر گروه‌ها در مذاكرات ژنو است. وي در اين خصوص افزود: تاكنون مساله مهم مشاركت كردها حل نشده و ما خواهان مشاركت آنها در مذاكرات ژنو هستيم. بوگدانف در ادامه سخنانش ويژگي‌هاي مطلوب نظام سوريه در آينده را برشمرد و گفت: نظام در سوريه بايد سكولار باشد نه سني، نه علوي و نه هيچ نظام ديگر و اين از طريق انتخابات و تدابير دموكراتيك خواهد بود و سوري‌هاي داخل كشور و نيز پناهجويان كه حق راي دارند بايد رهبران‌شان را انتخاب كنند.
‌ نگران حضور ايران نباشيد!
مساله حضور ايران در سوريه اخيرا از سوي روس‌ها بسيار مطرح مي‌شود و روز گذشته نيز بوگدانف نگراني‌ها درباره تلاش ايران براي ماندن در سوريه را رد كرد و گفت: اسناد بين‌المللي وجود دارد كه با اجماع آرا به تصويب رسيده است. اين اسناد شامل تصميمات اتخاذ شده در كنفرانس بين‌المللي گروه حمايت از سوريه شامل روسيه، امريكا، چين، كشورهاي عربي، تركيه و ايران نيز مي‌شود كه به تاييد شوراي امنيت نيز رسيده است. فرستاده رياست‌جمهوري روسيه به خاورميانه بر اهميت انجام مذاكرات درباره سوريه با امريكا از جمله در چارچوب گروه حمايت از سوريه كه احتمالا بعد از نشست ژنو تشكيل جلسه مي‌دهد، تاكيد كرد. درحالي كه اين دور از مذاكرات در ژنو با ميزباني سازمان ملل است اما خبرنگار الميادين گزارش داد گنادي گاتيلوف و يك مسوول روسي ديگر براي پيوستن به تلاش‌هاي راه‌حل در سوريه به ژنو خواهند رفت.
‌ ناو جديد روس در راه سوريه
يك منبع روس به خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه ناو «آدميرال گريگروويچ» روسيه بندر «سواستوپول» در كريمه را روز دوشنبه به سمت مديترانه ترك كرد تا در آنجا به نيروهاي دريايي روسيه كه در نزديكي ساحل سوريه مستقر شدند، بپيوندد. اين منبع جزييات بيشتري در اين خصوص ارايه نكرد اما يكي از شاهدان رويترز كشتي مذكور را در حالي مشاهده كرده است كه در بندر دريايي سواستوپول اسكله را ترك مي‌كند. اين ناو در نوامبر گذشته به عنوان بخشي از كارگروه نيروي دريايي روسيه در سوريه در درياي مديترانه مستقر شد و از آنجا حملات موشكي كروز عليه مواضع داعش را انجام مي‌داد.
‌ اذعان تركيه به اختلاف با روسيه بر سر كردها
رابطه تركيه و روسيه با محوريت سوريه به يكي از اصلي‌ترين سوژه‌هاي مورد بحث در روابط بين‌الملل بدل شده است. رابطه‌اي كه يك روز بر مدار آرامش است و روز ديگر بر مدار رفتارهاي تند و تيز. روز گذشته، «ايلنور چِويك» مشاور رياست‌جمهوري تركيه اعلام كرد آنكارا و مسكو براي رسيدن به راهكاري جهت پايان دادن به بحران سوريه مشغول همكاري و مذاكره بوده و از حمايت‌هاي روسيه در تصرف «الباب» تشكر كرد. چويك در گفت‌وگو با خبرگزاري «اسپوتنيك» ضمن تشكر از حمايت‌هاي روسيه به تركيه براي تصرف شهر «الباب» واقع در شمال شرقي حلب، گفت: ما نمي‌توانستيم عمليات موفقي را در الباب بدون حمايت روسيه انجام دهيم، به‌همين خاطر از پوتين و نيروهاي مسلح اين كشور به خاطر همكاري در اين زمينه بسيار متشكريم. تركيه هركاري را براي بازگرداندن جمعيت عرب به شهر منبج و پاكسازي آن از شبه‌نظاميان كرد انجام خواهد داد. تركيه عملياتش را در سوريه بعد از تصرف منبج متوقف خواهد كرد. مشاور «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه با اشاره به اختلاف نظر آنكارا و مسكو درباره موضوع كردهاي سوريه، تاكيد كرد ديپلمات‌هاي دو كشور مشغول بررسي اين موضوع هستند. چويك افزود: «بله ما (تركيه و روسيه) حول مسائل كردها و پايان بحران سوريه اختلافاتي داريم. و اين دو موضوع هم‌اكنون توسط ديپلمات‌ها و سران دو كشور به بحث و تبادل نظر گذاشته شده‌اند.»وي همچنين گفت ديدار ماه آينده اردوغان و پوتين بر اقداماتي جهت آشتي ملي در سوريه متمركز خواهد بود: مسكو و آنكارا آتش‌بسي را (در سوريه) برقرار كرده و اكنون مشغول كار بر روي راهكار سياسي هستند.
‌ ترامپ به عنوان نفر سوم وارد  شود
مشاور رييس‌جمهور تركيه در پايان اضافه كرد اگر امريكا حمايت‌هايش از شبه‌نظاميان كرد در شمال سوريه را پايان دهد، آنگاه آنكارا آماده است براي حل بحران سوريه با واشنگتن همكاري كند.
چويك خطاب به «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا نيز گفت: اگر ترامپ واقعا يك سياستمدار و رهبر عاقل است، رابطه نزديك اردوغان و پوتين را درك مي‌كند و به عنوان يك طرف سوم وارد اين گفت‌وگوها خواهد شد. اگر ترامپ به موضع روسيه و تركيه درخصوص سوريه بپيوندد، همه كشورها منفعت خواهند برد. اميدواريم واشنگتن تصميم درستي بگيرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون