• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه مطرح كرد

دفاع تمام قد از دستاوردهاي اقتصادي برجام

سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه در همايش دورنماي اقتصاد ايران در سال 1396 به بررسي دستاوردهاي توافق هسته‌اي ايران با 1+5 در حوزه اقتصادي پرداخت و با بيان اينكه آنچه كه از برجام انتظار بود در حوزه اقتصادي محقق شده است، گفت: بايد ببينيم اين توقعات چه بود و آنچه كه هدف نظام از اين توافق بود چه بود. هدف كشور از برجام رفع تحريم‌هاي مرتبط با موضوع هسته‌اي بود و نه رفع همه تحريم‌ها. ما از برجام نمي‌خواستيم نفت بفروشد بلكه مي‌خواستيم موانع فروش نفت را بردارد و هم‌اكنون هيچ مانعي براي فروش نفت وجود ندارد. برجام بايد موانع خريد هواپيما را برمي‌داشت و هم‌اكنون مي‌بينيم كه اين كار انجام شده است پس برجام كارش را انجام داد. اينكه دولت نبايد هواپيما مي‌خريد يا اينكه بايد پول اين كار را براي سرمايه‌گذاري در ساخت راه‌آهن مي‌گذاشت يا اينكه اولويت توسعه بخش حمل و نقل در كدام حوزه است بحث ديگري است كه البته بنده معتقدم اين اقدام دولت درست بود و با اين قرارداد منعقد شده ظرف 10 سال ناوگان هوايي كشور نوسازي مي‌شود. عراقچي با بيان اينكه مانع خريد كشتي و نفتكش برداشته شد، افزود: قرارداد خريد كشتي و نفتكش با كشور كره‌جنوبي احيا شد و اينكه آيا ما بايد از توان داخلي‌مان در اين زمينه استفاده مي‌كرديم مقوله ديگري است كه به برجام ارتباطي ندارد.
همه پول حاصل از فروش نفت قابل استفاده است
معاون وزير امور خارجه با طرح اين نكته كه اگر توافق ژنو انجام نمي‌شد فروش نفت ايران به صفر مي‌رسيد، گفت: برجام همه موانع فروش و توليد نفت را برداشت و هم‌اكنون قراردادهايي براي نوسازي صنايع نفتي منعقد شده و اگر اجراي آن مقداري طول كشيده به خاطر بحث‌هاي داخلي درباره IPC است. پول نفت به حساب بانك مركزي وارد مي‌شود و درآمد حاصل از فروش نفت براي كشور كاملا در دسترس است. منتقدين پس از اعلام نرخ رشد 4/7 درصدي اقتصاد در 6 ماه اول امسال گفتند كه بحث عمده اين رشد به دليل افزايش توليد و صادرات نفت بوده است كه بدون توجه به درست يا غلط بودن اين نكته اين احتمالات نشان مي‌دهد كه برجام در اين زمينه موفق بوده است. وي با بيان اينكه در 9 ماهه امسال 29 ميليارد دلار نفت فروخته شده است، گفت: همه پول حاصل از فروش نفت به حساب مركزي واريز شده و براي كشور قابل استفاده است. به گزارش فارس، معاون وزير امور خارجه با يادآوري اين نكته كه تحريم‌هاي هسته‌اي در سه حوزه انرژي، بانك و حمل و نقل بوده است، تصريح كرد: هم‌اكنون در حوزه انرژي و حمل و نقل هيچ مشكلي وجود ندارد و حتي در حوزه تجارت دريايي نفتكش‌هاي ايران مشكلي براي رفت و آمد ندارند و مشكل پرچم و بيمه آنها حل شده است. كشتي‌هاي ايراني به همه بنادر دنيا به غير از بنادر امريكا و بنادر تحت تصاحب رژيم صهيونيستي دسترسي دارند.
از روش‌هاي غيرقانوني  استفاده نمي‌كنيم
عراقچي با بيان اينكه موانع بانكي و مالي به دلايل غيربرجامي وجود دارد، افزود: آن بخش از موانعي كه به برجام مربوط مي‌شد حل شده اما موانعي وجود دارد كه به تحريم‌هاي اوليه امريكا مربوط مي‌شود به طوري كه ما نمي‌توانيم از سيستم‌هاي مالي امريكا استفاده كنيم و بانك‌هايي كه ارتباط با سيستم مالي دلار دارند، نمي‌توانند بدون مانع با بانك‌هاي ما همكاري كنند. اما ما مي‌توانيم با سيستم‌هايي يورويي و يني كار كنيم و با وجود اينكه بانك‌هاي بزرگ به دلايلي با بانك‌هاي ايران كار نمي‌كنند اما مي‌توانيم با بانك‌هاي ديگر كار كنيم. البته FATF يكي از موانعي است كه با تلاش مسوولان مي‌توان آن را رفع كرد. موانع فعلي فعاليت‌هاي اقتصادي را از روش‌هاي ديگر قانوني حل مي‌كنيم و ديگر از روش‌هاي غيرقانوني براي دور زدن تحريم‌ها استفاده نمي‌كنيم. وي با طرح اين نكته كه قدرت ايران در حوزه اقتصادي نقش داشته و به همين دليل كشورهاي خارجي توانسته‌اند با تحريم ايران را با مشكل مواجه كنند، گفت: روشن مي‌شود كه راهكار افزايش قدرت اقتصادي ايران اقتصاد مقاومتي است و بايد از اين فرصت به وجود آمده به سمت اقتصاد مقاومتي استفاده كنيم تا ديگر تحريم‌ها و فشارها نتوانند به اقتصاد ايران آسيب برسانند.
فضاي تهديد دولت امريكا مرتفع مي‌شود
معاون وزير امور خارجه در خصوص رفتار دولت ترامپ نسبت به برجام و نگراني‌هاي احتمالي آن گفت: ترامپ تعابير قابل توجهي درباره برجام به كار برده كه يكي از آنها بدترين توافق ممكن با ايران بود و وي يك‌بار گفت چرا وزير امور خارجه جلسه را ترك نكردند. برجام باعث شده يك اجماع بين‌المللي ايجاد شود و امريكا نمي‌تواند يكجانبه برجام را ناديده بگيرد و در چنين فضايي بايد اقداماتي كرد كه درنهايت ايران داوطلبانه خودش برجام را كنار بگذارد. دليل ما اين است كه تا دو ماه آينده فضاي تهديد دولت امريكا مرتفع خواهد شد و برجام به كار خود ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون