• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

در ماجراي كي‌روش بعضي‌ها دخالت بيجا مي‌كنند

فدراسيون مراقب نباشد فوتبال‌مان تعليق مي‌شود

محمد خبيري نايب‌رييس سابق فدراسيون فوتبال

من سعي مي‌كنم زياد در رابطه با اوضاع فعلي فوتبال و اختلافات پيش آمده بين كي‌روش و برانكو ورود پيدا نكنم. زيرا اين مساله جنبه‌هاي غير اخلاقي را در جامعه ترويج مي‌دهد و هر كسي در هر سازماني اين اجازه را به خود مي‌دهد كه در اين باره دخالت كند. ما بر اساس قرارداد، موظف به رعايت يكسري اصول هستيم كه متاسفانه اينها را كنار گذاشته‌ايم و هر فردي براساس ظن و معيار خود راجع به اين مساله قضاوت و آن را تاييد يا تكذيب مي‌كند. به ويژه‌ رسانه‌ها كه در اين خصوص، زير اجاق بي‌اخلاقي، هيزم خشك مي‌ريزند و از كوچك‌ترين موضوعي كه طرفين مطرح مي‌كنند، مساله را بزرگ  كرده و به آن دامن مي‌زنند.
متاسفانه ما بدون آگاهي از مسائل حقوقي و قانوني وارد يكسري بحث‌هاي انحرافي شديم و رسانه‌ها به‌شدت و مسوولان از سطح تا ذيل در آن ورود پيدا كردند. البته اين مساله قابل مديريت است تا بتوان هرچه‌ سريع‌تر آن را برطرف كرد. به شرط آنكه از دايره خودش يعني فدراسيون فوتبال و كميته‌ فني و بر اساس قراردادهاي مكتوب اين مساله حل و فصل شود، نه با دخالت ديگران.
در زمان ويرا نيز ما چنين وضعيتي را در فوتبال داشتيم و در همان زمان نيز چند رسانه رسمي موضوع را به حاشيه كشيدند، اما با كمك كميته‌ فني فدراسيون فوتبال قضيه سريع مديريت شد. مديريت آن زمان فدراسيون فوتبال با صفايي‌فراهاني بود و من نيز با فدراسيون همكاري مي‌كردم.
در آن زمان نيز چنين بحث‌هايي وجود داشت و ما مجبور شديم به خاطر اطلاعات محدودي كه نسبت به آيين‌نامه‌ و مقررات بين‌المللي داشتيم، مبالغي را به عنوان غرامت پرداخت كنيم. حتي در آن زمان با تمام مربيان خارجي از جمله آري‌هان، برانكوويچ، اويچ و... در مورد تمام زمينه‌ها قرارداد منعقد كرده بوديم. در قرارداد آنها حتي نوع ماشيني كه براي مربيان خارجي قرار بود استفاده كنيم، قيد شده بود. به ياد دارم آن زمان يكي از دوستان به شوخي به من گفت كه در قرارداد اين را نيز بنويسيد كه مربي خارجي در آپارتمان خود از چه نوع خمير دنداني استفاده مي‌كند. به هر صورت ما با هر مربي حداقل يك قرارداد شش صفحه‌اي منعقد مي‌كرديم تا ديگر بهانه‌اي براي كشمكش و دعوا باقي نماند. حتي در قراردادها به اين نكته اشاره مي‌كرديم كه مربي خارجي نوع ماشيني كه استفاده مي‌كند، با راننده است يا بدون راننده؛ تاكيد داشتيم.
بايد نسبت به موضوع كارلوس كي‌روش تمام جوانب را رعايت كنيم و مانع از دخالت‌هاي بيجا شويم و اجازه دهيم در مسير خود حركت كند تا كساني كه در اين زمينه مسوول هستند و اشراف كامل نسبت به قوانين دارند، موضوع را مديريت كنند.
همواره به خاطر داشتن اطلاعات محدود نسبت به آيين‌نامه‌ و مقررات بين‌المللي، فوتبال ما آسيب ديده است. متاسفانه يك اشتباه كوچك هميشه دودمان باشگاه‌ها را به باد مي‌دهد و ما بايد هزينه‌هاي سنگيني را براي انجام كارهاي تخصصي و حقوقي پرداخت كنيم تا اين گونه مشكلات ايجاد نشود. فيفا آيين‌نامه‌ و مقررات خاص خود را دارد و به هيچ‌وجه كوتاه نمي‌آيد. فدراسيون فوتبال بايد موضوع را با دقت بررسي كند و مواظب باشد تا دچار تعليق نشود.
فدراسيون فوتبال بايد با كمك گرفتن از متخصصان حقوقي ورزشي، آيين‌نامه‌ و مقررات بين‌المللي را با دقت مورد بررسي قرار دهد تا دچار تعليق نشود. در غير اين صورت، در صورت زياد بودن تعداد پرونده‌هاي فوتبال ايران در فيفا، امكان تعليق زياد است.
فدراسيون فوتبال چون عضو فيفاست، بايد براساس آيين‌نامه‌ و مقررات فيفا عمل كند و خود را با مقررات فيفا تطبيق دهد. اگر باشگاه‌ها از اين قوانين و مقررات تبعيت نمي‌كنند و فدراسيون فوتبال نيز تبعيت نكند، امكان دارد دچار جريمه‌هاي مالي، محروم از شركت در مسابقات يا كلاس‌هاي آموزشي شود.
تعيلق فدراسيون در سال ۷۸ – ۸۶ مصادف با برگزاري بازي‌هاي آسيايي در قطر بود كه همين مساله منجر به ايجاد مشكلاتي براي تيم ملي اميد شد. در آن زمان ما به سختي توانستيم فرصتي ايجاد كنيم تا خواسته‌هاي حقوقي و قانوني فيفا را برآورده كنيم و امكان حضور تيم‌ ‌اميد را در اين بازي‌ها فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون