• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3760 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ اسفند

در مقام والاي حضرت زهرا (س)

زن بودن، تاثيري بر حساسيت اجتماعي نمي‌تواند داشته باشد. شيوه مبارزاتي حضرت فاطمه زهرا (س) دادن آگاهي و رشد سياسي به زنان مهاجر و انصار بود كه بدين‏وسيله شور و شعور مبارزه و راه و روش آن درخانواده‌هاي مدينه وارد مي‌شد. اين بانوي مبارز و سياسي شكست‏ناپذير كه تمام تاب و توان خود را در دفاع از حريم ولايت و امامت قرار داده بود، همان‌گونه كه پدر بزرگوارشان وعده فرمودند پس از مدتي بيمار شده و وقتي خبر بيماري آن حضرت در مدينه پيچيد، زنان مهاجر و انصار كه وامدار تعليم و تربيت فرهنگي آن حضرت بودند، براي عيادت وي به خانه‏اش آمدند. وقتي از حال آن حضرت جويا شدند، از حال خود نگفت، بلكه در دفاع از حريم ولايت به سخن پرداخت و از سستي مردان‌شان سخن راند كه حق را فراموش كرده‏اند و سكوت اختيار كرده‌اند. بازتاب سخنان دخت پيامبر به تدريج در درون خانه‌ها آتشي به پا كرد و انقلابي پرخروش را جهت داد كه به حريم خانه‌ها راه يافت و نطفه‌هاي آگاهي و شعور را بارور كرد.
 فاطمه زهرا عليهاالسلام در حقيقت، با رايزني سياسي خود، با ياران رسول‌الله صلي‏‌الله ‏عليه ‏و ‏آله اتمام حجت مي‌كرد و سعي مي‏كرد مسير انحراف امت و مسير واقعي را كه امامت علي عليه‏السلام است را روشن سازد و نيز حريم ولايت را بي‏پيرايه ارايه دهد تا در فرداي قيامت، براي صاحبان زر و زور و تزوير و عافيت‏طلباني كه فريب خورده‏اند، بهانه‏اي وجود نداشته باشد.
فاطمه زهرا عليهاالسلام، در دوران زندگاني خويش دو گونه تجربه مي‏آموزد و سنت او و قرائتي كه از دين ارايه مي‌كند، محصول اين دو نوع تجربه يعني تجربه دروني و بر فراز آن تجربه بيروني است. سنت فاطمي به مرور در بستر اين دو تجربه، تفصيل بيشتري مي‏يابد تا آنجا كه فراتر از جنسيت، ناظر به هويت انساني زن است. در تجربه دروني خويش، الهام و رويا و عروج و مراقبه و تفكر و نيايش و اخلاق داري و... دارد و در تجربه بروني‌اش نيز در دوره‌هاي گوناگون، براي پدر، مادري مي‌كند، همراه و رفيق جماعت دينداران و راهبر خويش است، در ساخت مدينه همپايي مي‌كند، تدبير منزل را بر عهده دارد، با علي همراه است، به جنگ مي‏رود، در امور سياسي فعاليت و مشاركت مي‏ورزد، با دشمنان شدت و صلابت دارد، دوستان نادان و مدعيان همراهي، اما ناتوان را نمي‏پذيرد، دوستي دوستان را پاس مي‏دارد و امام و رهبر مي‏پروراند و بدين‌گونه، براي «زن الگو» با اين تجربه‌ها و حضورهاي بيروني، سنت او جامعيت و تفصيل بيشتري مي‏يابد و اجمال‌هاي بسياري از قرآن و سنت پيامبر را به تفصيل مي‏آورد. اجمال‌هايي كه زنان امروز بايد مدبرانه از آن ايده پذيرفته و به‌كار بندند، وجود الگوي موفق و متدبر در برنامه‌ريزي‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي مي‌تواند شاه كليد تعالي ترقي شود چراكه در اين مسير پيمودن راه را بس آسان كرده و الگوي اينچنين موفق مي‌تواند از سرمنزل مقصود و حصول اهداف عاليه فرد را مطمئن سازد لذا انگيزش تداوم راه و انگيزه پياده‌سازي و بهره‌مندي از الگو را در وجود فرد تقويت كرده و بخش زيادي از مسووليت‌هاي اجتماعي و سياسي كه تدوين طرح و الگو است را تكميل كرده و سبب مي‌شود تمركز را بر بهينه اجرا كردن قرار دهيم. اميد است پرتو بهره‌مندي از اين الگوي فرهيخته سياسي، اجتماعي، فرهنگي و مذهبي در زندگي شخصي و اجتماعي يكايك زنان و دختران جامعه عزيز ايران‌مان رخنه كرد و دستاوردهاي مثبت آن ثمره زندگي خانواده‌ها، جامعه و فرزندان و نسل آتي ما شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون