• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3762 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند

نخست وزير چين خواستار توجه به خطرات ناشي از سطح بدهي اين كشور شد

هشدارهاي دولتمردان چيني درباره آينده

مقامات ارشد چيني در حالي روز گذشته گرد هم آمدند كه همگي نگران از كمرنگ شدن اهداف رشد كشور و خطراتي ناشي از كنترل تجارت بودند. پكن تلاش دارد در چنين شرايطي به سمت كاهش وابستگي به صادرات و سرمايه‌گذاري خارجي روي بياورد. لي كچيانگ، نخست‌وزير چين در كنگره ملي اين كشور وعده داد تا مازاد توليد فولاد اين كشور را كاهش دهد كه به‌شدت اين موضوع تحت فشار روابط تجاري با واشنگتن و اروپا قرار گرفته است.
طبق گزارشي كه نخست‌وزير چين ارايه داد دومين اقتصاد بزرگ جهان براي خود رشد 5/6 درصد يا در صورت امكان بالاتر را در نظر گرفته است. رشد اقتصادي سال گذشته چين حدود 7/6 درصد بوده است. اما چين در تلاش است تا بتواند موقعيت و رشد خود را با ايجاد صنايع جديد افزايش دهد.
نخست‌وزير چين در اين مجمع خواستار توجه به خطرات ناشي از افزايش سطح بدهي اين كشور شد كه اقتصاد دانان از آن به عنوان يك تهديد رو به رشد ياد مي‌كنند. با اين حال لي كچيانگ تاكيد كرد كه قصد دارد تا با ارايه هشدارها و برنامه‌هاي گسترده‌اي كه به اجرا مي‌گذارد جلوي يك شوك بزرگ را در كشور بگيرد. گفتني است كنگره چين بايد در اواخر سال جاري ميلادي براي تمديد دوره پنج ساله دوم شي جينگ پينگ رييس‌جمهور چين تصميم‌گيري كند و انتظار مي‌رود كه او يك‌بار ديگر در سمت خود ابقا شود. اما در اين مدت زمان برخي وقايع غير منتظره مي‌تواند شرايط را تغيير دهد. اما تحليلگران انتظار دارند تا رهبران چين با استفاده از برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و جلسات متعدد و كاهش خطرات مالي و حفظ رشد پايدار جلوي هرگونه خطر و شوك احتمالي در آينده را بگيرند.
گفتني است در ايالات متحده و اروپا اين تقاضا به وجود آمده تا تجارت با چين تحت كنترل و نظارت بيشتري قرار گيرد كه اين موضوع مي‌تواند يك هشدار جدي براي چين قلمداد شود و به گفته لي كچيانگ اين موضوع شرايط را براي چين پيچيده‌تر از هر زمان ديگري در خارج از كشور مي‌كند.
با اين وجود لي عنوان كرد كه هر دو روند جهاني شدن و حمايت از توليدات داخلي در كشور به موازات يكديگر در حال رشد هستند. از طرفي ديگر عدم ثبات در سياست‌هاي اقتصادهاي بزرگ جهان تبديل به عوامل بي‌ثبات‌كننده و عدم اطمينان از آينده شده است. اما با وجود وعده‌هاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا مبني بر افزايش تعرفه واردات كالا به امريكا از سوي چين، رهبران چين رسما از تجارت آزاد دفاع كردند.
با اين حال يك استاد اقتصاد دانشگاه پكن به واشنگتن‌پست گفت: اگر ترامپ بخواهد سياست‌هاي سخت خود را عليه چين پي بگيرد، ممكن است تاثيرات منفي بر اقتصاد بگذارد اما تاثير آن بايد محدود شود. اين استاد اقتصاد مي‌گويد، اقتصاد داخلي چين هنوز در مرحله تحول قرار دارد هرچند كه اقتصاد براي رشد با مسير دشواري روبه‌رو است، اما پتانسيل آن بسيار زياد است.
لازم به ذكر است رشد اقتصادي چين از سال 2010 به‌طور پيوسته رو به كاهش نهاده است. رهبران حزب كمونيست چين سعي مي‌كنند تا روند رشد اقتصادي را با كاهش وابستگي به تجارت، صنايع سنگين و سرمايه‌گذاري خارجي ادامه دهند.
با اين حال نخست‌وزير چين تاكيد كرد كه آخرين هدف ما رشد و اصلاحات در جهت ايجاد يك جامعه نسبتا مرفه است. با اين حال بايد پذيرفت كه اين يك واقعيت است با توجه به اينكه چين به عنوان يك شريك تجاري براي تمام همسايگان خود محسوب مي‌شود، هر پيامد اقتصادي در چين سراسر آسيا را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
با اين حال لي عنوان كرده است كه چين قصد دارد به سمت يك سيستم مالي پايدار پيش برود. وي افزود كه بايد تمامي خطرات را گرد هم جمع كرد و آنها را مورد بررسي قرار داد و هرگونه ريسك را كاهش داد.
كارشناسان معتقدند پكن در بحران اقتصادي سال 2008 با تزريق اعتبارهاي فراوان از بحران اقتصادي خارج شد اما اين موضوع باعث يك نگراني در سراسر جهان شده كه اين بدهي‌ها يك بحران بانكي شديد را در سراسر جهان ايجاد كند. اقتصاددانان هشدار داده‌اند كه تعيين هدف رشد بيش از حد بالا مي‌تواند پكن را مجبور به توسل در راستاي محرك‌هاي و بدهي‌هاي بيشتر سوق دهد.
نخست‌وزير چين همچنين اعلام كرد كه هيچگونه جنبش استقلال‌طلبانه را در تايوان تحمل نمي‌كند. وي تاكيد كرد، ما قاطعانه مخالف هرگونه فعاليت‌هاي جدايي‌طلبانه در راستاي استقلال تايوان هستيم. همچنين گزارش‌ها حاكي از آن است كه هزينه‌هاي نظامي چين در جهان دومين كشور پس از ايالات متحده است كه در سال گذشته نيز هفت درصد افزايش پيدا كرده است.
با اين وجود مي‌توان گفت كه سخنراني روز گذشته نخست‌وزير چين پر از هشدارهايي بود كه نماد ورود جهان به تحولات عميق سياسي و اقتصادي است و چين بايد آماده شرايط پيچيده‌تر و وخيم‌تر آينده شود كه حاصل تحولات داخل و خارج از چين است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون