• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3762 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند

چهره‌ها - خبرها

پيدا شدن خلبان جنگنده سوري در نزديكي مرز تركيه
نخست‌وزير تركيه اعلام كرد، يك جنگنده نظامي سوري در جنوب اين كشور سقوط كرده است. همچنين منابع تركيه‌اي اعلام كردند، تركيه خلبان اين جنگنده را يافته است. به گزارش ايسنا، خبرگزاري آناتولي تركيه اعلام كرد، مقامات تركيه خلبان جنگنده‌ سوري را كه داخل مرزهاي تركيه سقوط كرد، يافتند. به گفته فرماندار هاتاي، اين خلبان سوري به نام محمد صوفان كه زخمي شده به بيمارستان منتقل شده است. معاون نخست‌وزير تركيه اعلام كرده است: اين خلبان در تركيه تحت درمان است و درباره بازگرداندنش به سوريه بعدا و پس از روشن شدن تمام جزييات تصميم مي‌گيريم. خلبان اين جنگنده قبل از سقوط با چتر نجات از هواپيما خارج شده بود. يك منبع ارتش سوريه نيز به تلويزيون دولتي اين كشور گفته بود كه نيروي هوايي ارتباط خود را با يك هواپيماي جنگي كه در حال عمليات بوده، در نزديكي مرز تركيه از دست داده است. از سوي ديگر گروهك احرارالشام در حساب توييتر خود ويديويي را از بقاياي يك هواپيماي سوري منتشر كرده و مدعي «هدف قرار دادن» آن شده است.

امريكا مشاركت نيروهايش در رقه را تقويت مي‌كند
واشنگتن اواخر ژانويه اعلام كرد كه براي نخستين بار خودروهاي زرهي را در اختيار گروه‌هاي عرب عضو نيروهاي سوريه دموكرات قرار داده است. حمايت امريكا از نيروهاي سوريه دموكرات كه عمدتا كرد هستند عامل تنش دايمي ميان واشنگتن و آنكارا است. تركيه همواره يگان‌هاي مدافع خلق كرد را گروهي تروريستي قلمداد مي‌كند. واشنگتن بارها تاكيد كرده كه تنها نيروهاي عرب و نه نيروهاي كرد عضو اين ائتلاف را تجهيز مي‌كند. روزنامه واشنگتن پست چاپ امريكا نيز به نقل از منابع آگاه به برنامه‌هاي عمليات نظامي اين كشور نوشت: وزارت دفاع امريكا در حال بررسي پيشنهادي جهت تقويت نقش نيروهايش در عمليات آزادسازي رقه سوريه است. اين طرح شامل مشاركت گسترده نيروهاي امريكايي از جمله نيروهاي ويژه هلي‌كوپترها و توپخانه اين كشور در عمليات رقه و امدادرساني به نيروهاي ملي از جمله يگان‌هاي كرد و عرب و تجهيز آنها به سلاح است. به نوشته اين روزنامه، طرحي براي كاهش محدوديت‌ها در مورد تعداد نيروهاي امريكايي كه در حال حاضر در سوريه حضور دارند در دست بررسي است. گفتني است در حال حاضر ۵۰۰نيروي ويژه امريكايي در سوريه هستند. در طرح مذكور آمده است: امريكايي‌ها هرگز مستقيما در درگيري‌ها شركت نخواهند كرد اما خواهند توانست به شكل بهتري وضعيت در جبهه‌هاي درگير را مديريت كنند.

خط‌مشي جديد حماس
يك عضو ارشد حماس بخش‌هايي از دكترين سياسي جديد اين جنبش را اعلام كرد كه در آن بر تشكيل كشور مستقل فلسطين بر اساس مرزهاي 1967 ميلادي و پايتختي قدس شرقي و البته بدون به رسميت شناختن اسراييل تاكيد شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، احمد يوسف، يكي از رهبران جنبش حماس درباره برنامه‌هايي كه در ماه جاري ميلادي يا ماه آتي با انتخاب رهبر جنبش رسما تصويب خواهند شد، گفت: اين برنامه شامل موافقت حماس با تشكيل كشور مستقل فلسطين بر اساس مرزهاي چهارم ژوئن 1967 ميلادي و پايتختي قدس شرقي و البته بدون به رسميت شناختن اسراييل يا عقب‌نشيني از بخشي از اراضي فلسطيني‌ها و حق پناهجويان در بازگشت به وطن‌شان است. برنامه‌ جديد حماس شامل اصلاحاتي «مثبت» در موضع‌گيري جنبش نسبت به مقاومت مردمي، كشور فلسطين، طرف‌هاي بين‌المللي و كشورهاي عربي و اسلامي است. ميان يهوديت به عنوان يك گرايش مذهبي و اشغالگري و طرح صهيونيستي تفاوت وجود دارد. همچنين مسيحي‌ها در فلسطين به عنوان عنصري ملي شناخته مي‌شوند و منافع و تهديدات ما يكي است. يوسف درباره آينده روابط ميان حماس و سازمان آزادي‌بخش فلسطين به مساله وجود رويكردي بهتر براي اين سازمان به عنوان دستاوردي ملي كه بايد از آن حفاظت شود، اشاره كرد و گفت: اين رويكرد بايد دربرگيرنده همه گروه‌ها و حافظ حقوق و اصول ملي ما باشد. در دكترين جديد جنبش بر اين نكته تاكيد شده كه درگيري با اشغالگران و صهيونيسم تنها در داخل فلسطين است و در مورد كل يهودي‌ها نيست. يوسف در ادامه تاكيد كرد كه حماس هرگز از هيچ‌‌يك از اشكال مقاومت مسالمت‌آميز يا مسلحانه كه حق مشروع فلسطيني‌هاست، دست نخواهد كشيد. وي درباره رابطه حماس با ديگر جنبش‌هاي فلسطيني و اسلامي با تاكيد بر اينكه گروه‌هاي تروريستي مانند داعش تنها جنبش‌هايي براي تخريب چهره اسلام و مسلمانان بوده و به جايگاه مساله فلسطين ضربه مي‌زنند، گفت: همكاري حماس با ساير جنبش‌هاي اسلامي جهان در راستاي جلب حمايت‌هاي معنوي، تاكيد بر روابط تاريخي و پيروزي ملت فلسطين است و حماس به غير از تلاش‌ها و اقدامات مشتركي كه در راستاي حمايت انساني از مردم فلسطين است، ارتباطات سازماني يا اداري با ساير جنبش‌ها ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون