• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3762 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند

معاون وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگوي تفصيلي با الحيات:

به طرف امريكايي اعلام كرديم كه ايران نبايد از مذاكرات سوريه حذف شود

آينده رابطه ايران و روسيه در سايه پرونده سوريه و همچنين رياست‌جمهوري دونالد ترامپ براي بسياري از رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي جذابيت خاص خودش را دارد. روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات پس از پايان مذاكرات سوري – سوري در ژنو گفت‌وگويي با ميخاييل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه داشته است كه اصلي‌ترين بخش اين گفت‌وگو به رابطه تهران – مسكو اختصاص يافته است. بوگدانف در اين گفت‌وگو درباره چشم‌انداز تفاهم روسيه با ايران در سوريه گفت: ايده‌هاي زيادي ممكن است در هر جايي وجود داشته باشد، اما ما در اين باره به چارچوب اصلي قانون تكيه داريم. ما اسناد و متون مورد توافق بين ايران، امريكا، كشورهاي عرب حوزه خليج فارس، تركيه و امريكا را در اختيار داريم كه مي‌توانيم بر اساس آن كار كنيم. منظورم گروه حمايت از سوريه با مشاركت ايران، طرف‌هاي عربي، تركيه و گروه‌هاي ديگر است. بر اساس تفاهمات وين نيز وزيران خارجه اين كشورها حاضر شدند و تحت نظارت روسيه و ايران نشست برگزار كردند و بر اساس آن قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت تصويب شد. ما حرف‌هاي زيادي از تلاش ايران براي گسترش انقلابش در خاورميانه به خصوص در عراق، سوريه، لبنان و بحرين مي‌شنويم اما بايد بگويم ما بايد بر توافقات با شركاي‌مان در اين ديدارها كه گفتم تكيه كنيم. به اعتقاد من اين راه ورود به نزديك‌ ساختن ديدگاه‌هاي ايران و امريكا و ايران و عربستان است. حتي اين ورودي مناسب براي راه‌حل بحران سوريه است. ما از نظام سكولار صحبت مي‌كنيم نه نظام علوي، شيعي، سني و مسيحي. راه‌حلي كه از طريق انتخابات آزاد و شفاف در داخل و خارج سوريه حاصل مي‌شود.
تاكيد بر حضور امريكا در آستانه
وي ادامه داد: مذاكرات ما با اين طرف‌هاي بين‌المللي ادامه دارد. ما در شهر آستانه دو ديدار داشتيم و در حال حاضر براي برگزاري ديدار ديگر آماده مي‌شويم كه احتمالا حدود دو هفته ديگر برگزار خواهد شد. ما به‌شدت بر حضور امريكا در اين نشست تاكيد داريم.
بوگدانف درباره مساله عقب‌نشيني نيروهاي وابسته به ايران از خاك سوريه تاكيد كرد: بحران سوريه ابعاد زيادي دارد به اعتقاد من بحران سوريه نيازمند يك مصالحه و آشتي است و زماني كه راه‌حلي سياسي در سوريه ايجاد شود ديگر نيازي به حضور نيروهاي خارجي نيست. در واقع رهبري سوريه تنها طرفي است كه مي‌تواند از تمامي نيروهاي بيگانه بخواهد از كشور عقب‌نشيني كنند. ما و ايراني‌ها به درخواست دولت دمشق در اين كشور حضور داريم. اين مردم سوريه هستند كه سرنوشت كشورشان را تعيين خواهند كرد. تا پيش از دستيابي به راه‌حل نهايي براي بحران سوريه نمي‌توان از عقب‌نشيني نيروهاي وابسته به ايران از خاك اين كشور صحبت كرد.
مخالف تعيين پيش شرط خروج اسد از قدرت هستيم
معاون وزير امور خارجه درباره درخواست امريكا مبني بر خروج ايران از ليست كشورهاي شركت‌كننده در روند حل بحران سوريه گفت: ما به طرف امريكايي اعلام كرديم كه ايران نبايد از اين روند كنار گذاشته شود.
بوگدانف با تاكيد بر تلاش مسكو براي كمك به ايجاد رژيمي سكولار در سوريه از طريق انتخاباتي آزاد، شفاف و روشن و با نظارت سازمان ملل بار ديگر بر مخالفت كشورش با تعيين پيش شرط‌هايي از جمله بركناري بشار اسد براي حل بحران سوريه تاكيد كرد و گفت: هر گونه عمليات انتقال سياسي در سوريه بايد براساس قانون انجام شود. در صورت شكست سازش‌هاي سياسي براي اين بحران‌ها سناريوهاي تقسيم در منطقه ادامه خواهد يافت. وي درباره پيشنهاد امريكا براي ايجاد مناطق امن در سوريه گفت: هنوز مشخص نيست اين اقدام با موافقت چه كسي انجام مي‌شود و چه كسي بر آن نظارت خواهد داشت. ما با مسوولان جديد امريكا ديدارهايي داشتيم. ما دنبال گفت‌وگو با امريكا به شكلي سازنده هستيم و از آنها براي حضور در مذاكرات آستانه نيز دعوت كرديم، اما آنها اعلام كردند كه حضورشان در سطح سفير خواهد بود. روسيه دنبال رعايت اصل عدم دخالت در امور ديگر كشورهاست كه اين شامل امور داخلي خودش از سوي ديگر طرف‌ها نيز مي‌شود. امريكايي‌ها در سوريه بدون احترام به قوانين بين‌المللي عمل مي‌كنند در حالي كه بايد بر حاكميت سوريه به عنوان كشور عضو سازمان ملل احترام بگذارند.
چرا تركيه با اقليم كردستان در عراق موافق و در سوريه مخالف است؟
بوگدانف درباره دخالت تركيه در امور سوريه و عراق نيز گفت: در اينجا اين سوال مطرح است كه چرا تركيه با تشكيل اقليم كردستان در عراق موافق بوده و با تشكيل چنين اقليمي در سوريه مخالف است. من بر اين باورم كه اين مسائل ارتباطي به آنكارا نداشته و اين مردم سوريه هستند كه در مورد كشور خود تصميم مي‌گيرند نه مردم روسيه يا تركيه. اين رويكرد هميشگي ما است كه تغيير ساختار حكومتي و ديگر مسائل امور داخلي هر كشوري است.
 ايران تنها بازيگر خارجي در يمن نيست
بوگدانف در ادامه اين مصاحبه در پاسخ به سوالي درباره آنچه دخالت ايران در بحران يمن خوانده مي‌شود و نقش روسيه در حل اين بحران گفت: روسيه نقش برجسته و منحصر به فردي در امور يمن دارد و سفير ما به‌طور دايم با دولت مستعفي يمن در ارتباط است. همچنين كاردار ما در صنعا نيز با جنبش انصارالله در ارتباط است. تنها ايران در يمن حضور ندارد. مشكل دخالت تعداد زيادي از كشورها در يمن است. آنچه ما بر آن تاكيد داريم پايان يافتن جنگ در يمن و ورود طرف‌هاي يمني به مذاكرات است. در ديداري كه با اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن داشتم درباره راه‌هاي توقف جنگ گفت‌وگو كرديم. ما در يمن و ليبي دنبال اجراي صلح براساس اصول سازمان ملل از جمله احترام به حاكميت ملي كشورها و حق مردم كشورها در تعيين سرنوشت خود هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون