• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

توضيح «ع. پاشايي» درباره موزه شاملو

هنوز موزه شاملو آماده نشده است

ندا آل‌طيب

 

در حالي كه مديركل ميراث‌ فرهنگي استان البرز اعلام كرده است كه موزه شاملو در ايام نوروز ميزبان گردشگران و مسافران اين استان مي‌شود، «ع.پاشايي» يكي از دوستان نزديك و خانوادگي احمد شاملو مي‌گويد كه اين موزه هنوز آماده نشده است و نمي‌تواند پذيراي بازديدكنندگان باشد.
روز گذشته دوشنبه 16 اسفند ماه عبدالناصر ميرچي، مديركل ارشاد استان البرز در گفت‌وگويي با ايسنا از راه‌اندازي دو موزه بامداد و تمبر در نوروز آينده خبر داد.
او درگفت‌وگويي كوتاه اعلام كرد با هماهنگي‌هايي كه با بخش خصوصي انجام شده، قرار است دو موزه تمبر و بامداد در ايام نوروز ميزبان مسافران البرز باشند.
به گفته اين مدير، يكي از اين موزه‌ها «بامداد» نام دارد كه در حقيقت خانه احمد شاملو، شاعر معاصر است و ديگري نيز موزه تمبر است كه موزه شاملو در محل خانه اين شاعر در دهكده فرديس راه‌اندازي مي‌شود.
ميرچي به اين موضوع هم اشاره كرد كه هر دو موزه توسط بخش خصوصي اداره مي‌شوند و ميراث فرهنگي تنها بر چگونگي فعاليت آنها نظارت دارد.
اما در همين زمينه «ع. پاشايي» يكي از دوستان نزديك شاملو و همسرش آيدا به «اعتماد» گفت: «ما مجوز راه‌اندازي موزه را گرفته‌ايم اما هنوز موزه آماده نشده است. در حال حاضر سه متخصص با جديت در حال كار در موزه هستند ولي هنوز موزه به مرحله‌اي نرسيده كه بتواند ميزبان بازديد‌كنندگان باشد. »
او از زمان دقيق راه‌اندازي اين موزه ابراز بي‌اطلاعي كرد.
بيش از 17 سال از آن روز غم‌انگيزي مي‌گذرد كه احمد شاملو دستانش را به دستان مهربان فرشته مرگ سپرد و براي هميشه آرام گرفت و حالا بحث شكل‌گيري و راه‌اندازي موزه او در حال جدي شدن است.
دوم مرداد ماه سال 79 بود كه شاعري كه هرگز از مرگ نهراسيده بود، با فرشته مرگ همراه شد و شايد از همان زمان خيل بي‌شمار دوستداران او انتظار داشتند تا يادگارهاي «الف. بامداد» در موزه‌اي ميزبان علاقه‌مندان باشد اما اين اتفاق تا به امروز كه بيش از هفده سال از آن روز مي‌گذرد، رخ نداد.
سال 1386 ميان آيدا همسر شاملو و فرزندان او ـ سياوش، سيروس، سامان و ساقي ـ توافقي صورت گرفت كه بر مبناي آن، خانه شاملو و آيدا در دهكده كرج، به موزه شاملو تبديل شود. اما يك سال بعد اختلافاتي ميان آيدا و سياوش پسر بزرگ شاملو بر سر اموال اين هنرمند پيش آمد. موضوع به دادگاه كشيده شد و هر دو طرف همراه با وكيل‌هاي‌شان چندين نوبت در دادگاه حاضر شدند. سياوش شاملو خواستار خريد اموال پدرش بود اما رقمي را كه دادگاه تعيين كرده بود، نپرداخت و به همين دليل، مزايده اموال شاملو در تابستان سال 1387 از سوي دادگاه ابطال شد و طبيعتا سياوش شاملو درخواست مزايده مجدد داد.
اما مهر همان سال در دومين مزايده براي فروش اموال احمد شاملو، سياوش شاملو همه اموال پدر را به مبلغ 326 ميليون تومان خريد و مرتضي برزگر، وكيل آيدا سركيسيان نيز وجاهت قانوني مزايده دوم را كه در محل اجراي احكام مدني دادگستري كرج برگزار شد، تاييد كرد. رييس شعبه ششم دادگستري احكام مدني كرج، به سياوش شاملو يك ماه مهلت داد تا به عنوان برنده مزايده براي پرداخت كل مبلغ به صندوق سپرده دادگستري كرج اقدام كند. با اين حال آيدا در همان زمان هم اين موضوع را بيان كرد كه موزه شاملو وجود خواهد داشت چراكه اموال شاملو بيشتر شامل تابلوها و مجسمه‌هايي است كه به او هديه داده شده بود و اين اموال به سياوش شاملو فروخته شد. بازي روزگار اما همچنان ادامه داشت و سياوش شاملو مدتي بعد درگذشت و حالا مشخص نيست اموالي كه او خريداري كرده بود، چه سرنوشتي پيدا كرده است. چراكه «ع.پاشايي» از سرنوشت اين اموال نيز اظهار بي‌اطلاعي كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون