• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

حاصل همكاري گروه ماها و كمپاني مقامات لبنان

«زعفران» اجراگران ايران و لبنان را به هم پيوند داد

بابك احمدي

 

پروژه «زعفران» حاصل همكاري گروه ماها از ايران و كمپاني «مقامات» كشور لبنان به صحنه مي‌رود. گروه‌هاي تئاتر ايراني در سال‌هاي اخير بيش از پيش در فكر برنامه‌ريزي و گسترش ارتباط‌هاي بين‌المللي خود هستند. مديران اين عرصه نيز برخلاف سال‌هاي گذشته براي فراهم شدن زمينه‌ افزايش تعامل بين هنرمندان ايراني و ساير كشورها فعال‌تر گام‌ برمي‌دارند.
برگزاري نشست منطقه‌اي مديران هنرهاي نمايشي كشورهاي غرب آسيا به همت اداره كل هنرهاي نمايشي با حضور مديران تئاتري 12 كشور در همين جهت قابل تعبير است. روندي كه با دعوت از مديران كمپاني‌هاي تئاتر اروپا و آسيا به ايران در جريان برپايي سي‌وپنجمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر ادامه يافت و البته طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته، قرار است بازار بهاره تئاتر ايران ارديبهشت ماه سال 96 برپا شود. گروه‌هاي نمايشي نيز در اين فاصله بيكار ننشسته و برنامه‌هاي خودشان را پيش مي‌برند. بر همين اساس گروه تئاتر «ماها» از ايران كه در زمينه حركت فعاليت دارد موفق به برقراري ارتباط با كمپاني حركت «مقامات» يكي از كمپاني‌هاي شناخته شده كشور لبنان شده است. به اين ترتيب سال گذشته زمينه سفر عمر راجح، سرپرست اين كمپاني به كشور ما فراهم شد و او كارگاه آموزشي براي اعضاي گروه تئاتر «ماها» برگزار كرد. خروجي و حاصل برگزاري كارگاه آموزشي عمر راجح «زعفران» نام دارد و قرار است از 18 تا 22 اسفند ماه ساعت 20 در سالن آفتاب براي علاقه‌مندان اجرا شود.
مصطفي شب‌خوان يكي از اجراگران پروژه مشترك هنرمندان تئاتر ايران و لبنان كه سال گذشته نيز به همراه گروه در فستيوال تخصصي «باي پاد» كشور لبنان شركت داشته در اين باره مي‌گويد: «در آن سفر با عمر راجح و كمپاني «مقامات» بيشتر آشنا شديم و ايده ابتدايي سفر او به ايران و برگزاري يك كارگاه آموزشي براي هنرجويان ايراني همانجا مطرح شد.»
طبق اطلاعات اين هنرمند جوان گروه به همراه طراح حركت لبناني يك ماه تمرين‌هاي فشرده را پشت سر گذاشتند تا در نهايت اجراي «زعفران» شكل گرفت. «كمپاني مقامات بيروت يكي از بزرگ‌ترين كمپاني‌هاي حركت معاصر در خاورميانه است كه از سال 2002 به صورت حرفه‌اي در اين زمينه فعاليت مي‌كند. امسال نيز قرار است سه نفر از اعضاي گروه ماها در بيروت و جشنواره باي پاد اجراي انفرادي داشته باشند.»
او تجربه همكاري با يك هنرمند اهل خاورميانه را بسيار خوب و سازنده ارزيابي كرد. «چون من به عنوان يك پرفورمر ايراني بايد راهي براي انتقال فضاي جامعه معاصري كه در آن زيست دارم، به مخاطباني از كشورها و فرهنگ‌هاي گوناگون جست‌وجو كنم. اينكه بدانم چطور بايد كار كنم كه بتوانم فضاي فرهنگي ايران را به مخاطبان ديگر كشورها انتقال دهم نتيجه همكاري‌هاي مشابه است.» طبق اظهارات شب‌خواه عمر راجح نيز بسيار از اين همكاري راضي است. «حتي سال گذشته به ايران آمد و ارتباط تنگاتنگي با مديران تئاتري ايران از جمله سعيد اسدي، دبير جشنواره تئاتر فجر و مهرداد راياني مخصوص، مسوول بخش بين‌الملل جشنواره برقرار كرده است؛ به حدي كه قصد دارد در ارديبهشت ماه سال آينده و زمان برپايي بازار بهاره تئاتر به ايران سفر كند.
اين هنرمند لبناني قصد دارد در بازار بهاره تئاتر بخشي از داشته‌هاي هنرمندان لبناني را معرفي كند. چنين همكاري‌هايي به ما كمك كرد تا با اتفاق‌هاي خاورميانه بيشتر آشنا شويم. فكر مي‌كنم جزو نخستين گروه‌هاي ايراني هستيم كه به‌صورت قانوني با هنرمنداني از خاورميانه همكاري كرده‌‌ايم.»
شبخوان درباره چگونگي آشنايي اجراگران ايران با اتفاق‌هاي روز جهان نيز توضيح مي‌دهد: «با اينكه در ايران مدرسه يا آكادمي معيني براي حركت وجود ندارد، سعي مي‌كنيم از راه‌هاي مختلف اطلاعات كسب كنيم. از آموزه‌هاي هنرمندان ايراني كه در دانشگاه‌هاي خارج از كشور درس خوانده‌اند گرفته تا ترجمه مقاله‌ و دعوت از هنرمندان براي سفر به ايران.»
اين پرفورمر جوان برگزاري بازار بهاره تئاتر ايران را اتفاق خوبي در جهت افزايش تعامل با گروه‌ها و كمپاني‌هاي معتبر خارجي مي‌داند. «تا آنجا كه شنيده‌ام هنرمندان و مسوولان مهمي به ايران سفر مي‌كنند. به هرحال در زمينه حركت به ويژه در اروپا اتفاق‌هاي زيادي در حال رخ دادن است و ما علاقه‌منديم با اين جريان‌ها آشنا شويم. ولي كار «زعفران» با آنچه در اروپا اتفاق مي‌افتد تفاوت زيادي دارد و عمر راجح هم همين‌طور عمل مي‌كند. او ذايقه مردم، جامعه و فرهنگ خاورميانه را در نظر مي‌گيرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون