• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

آموزش در بلاروس از تاثيرات شرقي تا تحولات غربي

غزل لطفي مترجم

 


آموزش در بلاروس در تمام سطوح رايگان و تحت نظارت دولت است. آموزش اجباري از شش سالگي شروع مي‌شود و تا 15 سالگي ادامه دارد. سپس سه سال دوره تكميلي وجود دارد كه به دو شاخه تقسيم مي‌شود.
علمي و فني و حرفه اي:
تكميل دوره يازده ساله از مدرسه، يا گرفتن گواهينامه حرفه‌اي به دانش‌آموزان اجازه مي‌دهد تا در موسسات عالي به ادامه تحصيل بپردازند. در واقع اين دوره سه ساله، شبيه به كالج‌هاي انگليسي است و دانش‌آموزان دوره فني و حرفه‌اي نيز مي‌توانند در رشته خود مدرك حرفه‌اي دريافت كنند و پس از دريافت مدرك فني و حرفه‌اي در رشته‌اي كه مدرك گرفته‌اند به اشتغال مي‌پردازند، همچنين مي‌توانند در صورت تمايل به تحصيلات عالي ادامه بدهند و به دانشگاه بروند.
موضوع حايز اهميت در نظام آموزشي جمهوري بلاروس اين است كه دوره پيش دبستاني در اين كشور اجباري نيست ولي بيشتر خانواده‌ها خود را موظف مي‌كنند كه از دو سالگي كودك خود را به مهدكودك ببرند تا تحت تعاليم تخصصي قرار بگيرد، سپس فرزندشان بتواند از آموزش‌هاي دوره پيش‌دبستاني نيز بهره ببرد. در واقع حدود 70 درصد از كودكان بلاروس از سن دو سالگي آموختن را آغاز مي‌كنند.
مقياس سنجش نمره 10 است كه اين مقياس از سال 2002 در تمام مقاطع تحصيلي (ابتدايي، دبيرستان) مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. نمره قبولي در سطوح اوليه يك و دو است و در مقاطع بالاتر نمره چهار به بالا نمره قبولي محسوب مي‌شود.
بلاروس از سال 2015 عضو پيمان بولونيا شده است كه اين امر گام مهمي در توسعه نظام آموزشي و پرورش ملي اين كشور است. تلاش براي رسيدن به استانداردهاي پيمان بولونيا تحول شگرفي در نظام آموزشي بلاروس ايجاد كرده است كه امروزه تمام دنيا شاهد اين تحولات هستند.
پيمان بولونيا: يك سري جلسات و توافقات بين وزراي آموزش كشورهاي اروپايي است كه استاندارد‌هاي آموزشي يكساني را تاييد مي‌كند و حاصل اين استاندارد‌ها يكسان‌سازي مدارك تحصيلي است. اين پيمان ادامه تحصيل را براي دانشجويان كشورهاي عضو، آسان‌تر مي‌كند.
از زمان به امضا رسيدن اين پيمان تا امروز هر دوسال يك‌بار وزراي علوم و آموزش كشورهاي عضو گرد هم مي‌آيند تا مراحل پيشرفت اين پيمان را بررسي كنند. آخرين نشست وزيران كشورهاي اروپايي در بخارست پايتخت روماني برگزار شد و شركت‌كنندگان در اين نشست، آينده درخشاني را براي وضعيت تحصيلات آكادميك دانشجويان كشورهاي‌شان پيش‌بيني كردند. اين پيمان در سال 1999 بين 29 كشور اروپايي به امضا رسيده و علاوه بر كشورهاي اروپايي 47 كشور دنيا در حال حاضر عضو پيمان بولونيا هستند.
اتحاديه اروپا و يونسكو نيز جزو پيگيري‌كنندگان اصلي اين پيمان هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون