• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

تشكل‌هاي معلمي و كاركرد صنفي و سياسي

سهراب قنبري مسوول شاخه فرهنگيان حزب نداي ايرانيان

 


مي‌دانيم كه جامعه فرهنگيان و معلمان به عنوان بخشي از جامعه فعال كشور داراي نيازها، خواسته‌ها و مطالبات مختلفي است. بخشي از اين مطالبات و خواسته‌ها در حوزه مسائل اقتصادي آموزش و پرورش است مانند ميزان حقوق و درآمد، اضافه كار، پاداش، سنوات، حق بيمه، ميزان دريافتي بازنشستگي، مسائل رفاه شغلي، مسائل امنيت شغلي، مسير پيشرفت شغلي و هر آنچه كه متعلق به ورودي يك معلم به سيستم آموزش و پرورش و دريافتي او از سيستم آموزش و پرورش است، كه تحت عنوان «معيشت» معلمان مطرح مي‌شود و همچنين مطالبات و خواسته‌هايي كه در حوزه مسائل سياسي آموزش و پرورش قابل طرح است مانند جايگاه معلمان، حقوق شهروندي معلمان و فرهنگيان، ميزان تاثير‌گذاري آنان در معادلات كلان سياسي و اجتماعي، حضور در عرصه‌هاي مختلف انتخاباتي، هدايت افكار عمومي، شأن و موقعيت اجتماعي، ميزان اثرگذاري بر دولت و حاكميت كه تحت عنوان موضوع «منزلت» فرهنگيان مطرح مي‌شود.
اما نكته مهم آن است كه تشكل‌هاي معلمان مي‌توانند در هر دو حوزه معيشت و منزلت اثرگذار باشند. اين تشكل‌ها بر حوزه معيشت از طريق كاركرد صنفي تاثيرگذارند، چراكه مي‌توانند خواسته‌ها و مطالبات و مشكلات مختلف معيشتي فرهنگيان را شناسايي، جمع‌آوري و دسته‌بندي كنند و اين مطالبات را به‌صورت صيقل‌يافته و مشخص و طبقه‌بندي شده و بر مبناي اولويت و همچنين با ارايه پيشنهاد و راه‌حل‌هاي معين و معلوم به حاكميت ارايه كنند كه در حقيقت به نوعي مشاركت در فرآيند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مسوولان امر در حوزه آموزش و پرورش است.  بي‌شك مطرح كردن خواسته‌هاي معيشتي معلمان به صورت انفرادي تاثيرگذاري چنداني ندارد ولي اگر همين خواسته‌ها از طريق ساختار و كاركرد صنفي تشكل‌هاي معلمان مطرح و پيگيري شود، هم افزايي بسياري خواهد داشت و در فرآيند تصميم‌سازي بسيار موثر است. همچنين مطالبات و خواسته‌هاي منزلتي فرهنگيان متناظر با كاركرد سياسي تشكل‌هاي معلمي است. چرا كه تشكل‌هاي معلمان مي‌توانند زمينه بروز و ظهور و آشكار شدن خواسته‌هاي منزلتي معلمان را فراهم كنند و از طريق كاركرد سياسي در معادلات كلان اجتماعي و عرصه‌هايي مانند انتخابات، زمينه رشد و توسعه جايگاه آموزش و پرورش به‌طور عام و فرهنگيان و معلمان را به‌طور خاص فراهم كنند.
آنچه مسلم است آن است كه تقويت تشكل‌هاي معلمان هم از منظر كاركرد صنفي و هم از منظر كاركرد سياسي مي‌تواند به بهبود و توسعه پارامتر معيشت و پارامتر منزلت معلمان كمك كند. در حقيقت يك رابطه مستقيم و معناداري بين تقويت كاركرد‌هاي صنفي و سياسي تشكل‌هاي معلمان و موضوع بهبود معيشت و منزلت آنها وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون