• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3768 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ اسفند

تاكيد سيف بر رعايت نرخ سود علي‌الحساب

انتشار آمار رشد اقتصادي در روزهاي آتي

رييس كل بانك مركزي گفت: بانك‌ها بايد به نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار پايبند باشند و براين اساس امكان تحقق سود علي‌الحساب پرداختي به مشتري فراهم شود. ولي‌‌الله سيف در جمع مديران عامل بانك‌ها در بانك مركزي، با اشاره به نقش اساسي نظام بانكي در اقتصاد كشور و بانك محور بودن فعاليت‌هاي اقتصادي اظهارداشت: با توجه به سهم گسترده بازار پول و بانك محور بودن اقتصاد، ايجاب مي‌كند بانك‌ها در تخصيص بهينه تسهيلات، دقت لازم را داشته باشند و در اعطاي آن به بنگاه‌هاي توليدي، به اصل بهره‌وري و توان بازپرداخت تسهيلات اعطايي توجه جدي داشته باشند. وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع رونق بازار مسكن اشاره و تصريح كرد: در بازار مسكن شاهد رونق معاملات هستيم، ليكن اين بخش به حمايت بيشتر نظام بانكي و تزريق تسهيلات با دقت نظر و لحاظ كردن تمام جوانب نيازمند است، البته بايد يادآور شد كه خوشبختانه بانك مسكن در اين زمينه اقدامات مناسبي را انجام داده است. سيف حجم تسهيلات اعطايي در 10 ماهه سال جاري را بالغ بر 427 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم نسبت به سال گذشته 4/43 درصد رشد داشته است؛ البته همه اين مبلغ تسهيلات جديد نيست و بخشي از آن به تجديد تسهيلات قبلي و تقسيط مطالبات غيرجاري مربوط مي‌شود. رييس شوراي پول و اعتبار با ارايه آماري در زمينه تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج و با اشاره به تاكيد مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص گفت: شبكه بانكي با وجود تنگناي اعتباري و توان محدود تسهيلات‌دهي در زمينه پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج، عملكرد قابل توجهي داشته و آمارها حاكي از افزايش 240 درصدي ميزان تسهيلات پرداختي و 9/10 درصدي تعداد دريافت‌كنندگان وام ازدواج است. رييس كل بانك مركزي با انتقاد از نسبت بالاي مطالبات غيرجاري و لزوم كنترل آن در شبكه بانكي گفت: در پايان سال 1394 نسبت مطالبات غيرجاري به 2/10 درصد رسيده بود و متاسفانه اكنون اين رقم به عدد 6/11 درصد رسيده است. در اين زمينه بانك‌ها لازم است با شناسايي دقيق مطالبات غيرجاري به راهكارهاي كاهش آن توجه كنند تا بر اين مبنا ضمن شفاف شدن صورت‌هاي مالي، شالوده ايجاد تعادل و توازن در نظام بانكي پي‌ريزي شود. سيف ثبات بازار ارز را از دستاوردهاي بانك مركزي در دوران فعاليت دولت يازدهم برشمرد و گفت: در بازار ارز تلاش شده است با ايجاد ثبات، اقتصاد از شوك و نوسانات مصون بماند و خوشبختانه نوسانات مقطعي در ماه‌هاي گذشته نيز به خوبي كنترل و مديريت شد؛ ضمن آنكه بايد از تمركز افراطي بر استفاده از دلار كه منطبق با ساختارهاي اقتصادي كشور نيست پرهيز شود چرا كه عمدتا شركاي خارجي ايران با دلار فعاليت نمي‌كنند و تكيه بيش از حد به دلار غيرمنطقي است؛ در اين مسير بانك مركزي نيز موضوع تغيير ارز گزارشگري را در دستور كار خود قرار داده است. وي در بخش ديگري از سخنان خود به عدم تعادل‌هاي «درآمد – هزينه» و «دارايي– بدهي»در نظام بانكي اشاره و تصريح كرد: نظام بانكي به دليل وجود اين عدم تعادل‌ها وضعيت نامطلوبي دارد و لازم است بانك‌ها با برنامه‌ريزي‌هاي مناسب، رويه‌هاي خود را اصلاح كنند چرا كه در غير اين صورت هر روز شاهد ضرر و زيان‌هاي بيشتر و شرايط بدتري درنظام بانكي خواهيم بود.
رييس كل بانك مركزي لزوم توجه به اطلاع‌رساني شفاف، به موقع و روشنگر را نياز روز نظام بانكي و بانك مركزي خواند و گفت: عده‌اي در جامعه با بصيرت و آگاهي، براي اصلاح امور از شبكه بانكي انتقاد مي‌كنند و شبكه بانكي نيز با حسن نيت به انتقادها توجه و در مسير اصلاح رويه‌ها گام برمي‌دارد ليكن در مقابل، برخي با اغراض سياسي و نظرهاي غيركارشناسي دستاوردهاي بانك مركزي و بانك‌ها را تخطئه مي‌كنند، در اين ميان نقش واحدهاي اطلاع‌رساني و روابط عمومي بانك‌ها با هدف واكنش سريع براي رفع ابهام‌ها بسيار حايز اهميت است كه خوشبختانه با هماهنگي و اقدامات شوراي اطلاع‌رساني و تبليغات نظام بانكي، شاهد اقدامات مثبتي هستيم. گفتني است در اين جلسه، اعضاي شوراي اطلاع‌رساني و تبليغات نظام بانكي كه شامل تعدادي از مديران روابط عمومي بانك‌ها و موسسات اعتباري هستند، حضور داشتند. سيف با اشاره به مزاياي بازار بين بانكي در شرايط بانك محور بودن اقتصاد كشور گفت: با توجه به محدوديت‌هاي بازار سرمايه، بانك‌ها بايد با ايجاد بازار ثانويه براي خود نقش فعالي در اين حوزه ايفا كنند و بانك مركزي نيز با طراحي و راه‌اندازي سامانه مناسب در اين زمينه از فعاليت بانك‌ها در بازار بين بانكي حمايت خواهد كرد.
رييس كل بانك مركزي با اشاره به برخي انتقادها در زمينه فعاليت بانك‌ها در ارتباط با عمليات بانكداري بدون ربا تاكيد كرد: در بحث بانكداري بدون ربا شاهد حجم انتقادات و گلايه‌هاي فراواني هستيم كه اين انتقادات عمدتا ناشي از دو علت «كم‌كاري و عدم دقت نظام بانكي در برخي موارد» و «فضا‌سازي توسط بدهكاران بانك‌ها» است. در اين زمينه شبكه بانكي لازم است با تبيين صحيح موضوع و روشنگري در خصوص شبهات مطرح‌شده، از اقدامات خويش به نحو مناسب دفاع كند. سيف با ارايه آمار حجم نقدينگي گفت: حجم نقدينگي در پايان دي ماه سال جاري 1196 هزار ميليارد تومان است كه نسبت به پايان دي ماه سال گذشته 26 درصد و نسبت به اسفندماه 1394، 6/17 درصد رشد داشته است؛ با توجه به اين آمار بايد در نظر داشت كه رشد نقدينگي فزاينده مي‌تواند تهديدي جدي براي يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت در اقتصاد كه همان كنترل نرخ تورم است، محسوب شود و بايد تلاش كرد روند افزايش نقدينگي، كنترل و متوقف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون