• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3768 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ اسفند

عددنوشت

ورود واگن جديد به ناوگان رجا

مديرعامل رجا از ورود ۳۲ دستگاه واگن جديد به ناوگان اين شركت ريلي از فردا خبر داد. براي ايجاد هماهنگي بيشتر و اطلاع از آخرين اقدامات صورت‌گرفته براي ارايه‌ خدمات‌ به مسافران قطارهاي رجا در ايام سفرهاي نوروزي، آخرين جلسه شوراي مديران رجا در سال جاري برگزار شد. مديرعامل شركت رجا‌ در اين مراسم با اشاره به ورود 32 واگن جديد و بازسازي شده به ناوگان ريلي رجا در روزهاي آتي، گفت: اميدواريم نتيجه تلاش همه‌ اركان رجا به نتيجه برسد و بتوانيم آن طور كه شايسته‌ است خدمات بهتر و شايسته‌اي در ايام نوروز ارايه بدهيم. محمد رجبي با بيان اينكه نگاه مردم به رجا مطلوب است، افزود: ‌با وجود نارسايي‌ها و تنگناهاي موجود، مجموعه فعاليت‌هاي صورت گرفته در جهت بهبود اوضاع پيش مي‌رود. مديرعامل رجا از ورود 32 دستگاه واگن جديد به ناوگان اين شركت ريلي‌ خبر داد. وي اضافه كرد: با توجه به حمايت‌هاي صورت گرفته از سوي سهامداران در راستاي افزايش سرمايه‌ رجا، همچنين ورود واگن‌هاي نو و بازسازي شده در روزهاي آتي به ناوگان اين شركت همچنين انعقاد قراردادهاي مختلف در راستاي تهيه و تامين واگن‌هاي مورد نياز، اميدواريم با تلاش‌هاي صورت گرفته شاهد تحول اساسي در خدمات‌رساني مناسب و در شأن ملت‌ ايران باشيم.


بدهي توانير بابت خريد برق
مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اينكه شركت توانير بابت خريد برق ۹۰۰ ميليارد تومان بدهكار است، گفت: اجراي ۳ سد در حوزه كرخه متوقف و ۳ سد ديگر بازنگري خواهد شد. سيدمحمدرضا رضازاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس كه پرسيد وزير نيرو اعلام كرده است كار ساخت 50 سد بنا به دلايلي متوقف شده است، چه تعداد از اين سدها در حوزه اختيارات شركت توسعه منابع آب است، گفت: به طور مشخص نمي‌توان گفت كه كار ساخت سد متوقف شده است، بلكه بايد گفت طرح‌هايي كه در مجموعه شركت توسعه منابع آب متوقف شده‌ است، از اولويت خارج شده است. بنابراين 3 سد در حوزه كرخه فعلا متوقف شده و مشخصات 3 سد هم قرار است، بازنگري شود. رضازاده افزود: در حوزه كرخه و در بالادست سد سيمره، چندين طرح مطالعاتي داشتيم كه آنها را از اولويت خارج كرديم. وي ادامه داد: در استان فارس نيز سد پارسيان از اولويت خارج شده و مشخصات آن به دليل كاهش تخصيص آب، بازنگري شده است. به گفته رضازاده يكي از سدهايي كه مشخصات آن بازنگري شده است، سد تنگ‌معشوره است. مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار فارس كه پرسيد در حال حاضر چند مگاوات نيروگاه برقابي در حال احداث است و با چند درصد ظرفيت در حال كار هستيد، گفت: در حال حاضر 11 هزار مگاوات نيروگاه برقابي در حال بهره‌برداري داريم و تلاش مي‌شود طبق طراحي‌هايي كه براي نيروگاه‌هاي برقابي صورت مي‌گيرد، در زمان پيك مصرف وارد مدار شود. رضازاده ادامه داد: سهم توليد از نيروگاه‌هاي برقابي در سال 95 حدود 12 درصد برق توليدشده كشور بوده است.


سهم مناطق آزاد از واردات

صادرات كالا يكي از رسالت‌هاي اصلي مناطق آزاد محسوب مي‌شود، لكن در مجامع و محافل كارشناسي از مناطق آزاد ايران با عنوان «سكوهاي وارداتي» كشور ياد مي‌شود. بر اساس آمار رسمي گمرك جمهوي اسلامي ايران و دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد، صادرات كالا از طريق مناطق آزاد طي سال‌هاي مختلف 5/0 تا 2 درصد صادرات كل كشور بوده و واردات كالا در مناطق آزاد 6 تا 10 درصد كل واردات كشور را شامل مي‌شود. همچنين مجموع واردات مناطق آزاد طي سال‌هاي گذشته سه تا شش برابر صادرات كالا از اين مناطق اعلام شده است. از سوي ديگر با توجه به امتيازات موجود در مناطق آزاد، قاچاق كالا از طريق اين مناطق داراي ريسك پايين‌تري بوده و درصدي از قاچاق 15 تا 20 ميليارد دلاري كشور متوجه مناطق آزاد است. البته تاكنون آمار دقيقي از قاچاق كالا در مناطق آزاد منتشر نشده است. حال اين سوال به وجود مي‌آيد، با توجه به اينكه واردات مناطق آزاد 10 درصد كل واردات كشور است، چرا اين مناطق را سكوهاي وارداتي مي‌دانند؟ دليل اول مربوط به انتظارات و توقعات ايجاد شده از اين مناطق است. با توجه به عملكرد ساير مناطق آزاد موفق در آسيا كه موجب افزايش صادرات شده و 11 تا 83 درصد صادرات كشور خود را تامين كرده‌اند، 2 درصد از صادرات اندك ايران عملكرد قابل قبولي براي مناطق آزاد محسوب نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون