• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3768 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ اسفند

چهره‌ها- خبرها

عراق به طرحي مشابه مارشال نياز دارد
ابراهيم جعفري، وزير امور خارجه عراق در ديدار با برت مك گورك، نماينده امريكا در ائتلاف ضدداعش و هيات همراهش روند عمليات نظامي عليه داعش و پيروزي‌هاي نيروهاي مسلح عراق در مبارزه با تروريسم را مورد بررسي قرار داد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه تلويزيوني سومريه نيوز عراق، ‌طبق اين بيانيه جعفري تاكيد كرد: مردم عراق به فداكاري‌هاي خود در راستاي آزادسازي تمامي خاك كشورشان از دست تروريست‌هاي داعش ادامه خواهند داد. پيروزي‌هاي بزرگي كه در اين مسير به دست آمده نتيجه تلاش‌هاي قهرمانان و دلاوران عراقي در دفاع از خاك كشورشان و مبارزه با تروريسم به نيابت از مردم كل جهان است. عراق به طرحي مشابه طرح مارشال جهت برقراري امنيت و ثبات، بازسازي‌ها و توسعه اقتصادي نياز دارد.
اين مقام وزارت خارجه عراق در ادامه از همه جهان خواست به فداكاري‌هاي مردم عراق در مبارزه با تروريسم احترام بگذارند؛ چراكه جنگ تروريسم امروز جنگ اراضي يا منافع سياسي و اقتصادي نيست بلكه جنگي عليه بشريت در سراسر جهان است. وي افزود: داعش در عراق متولد نشد بلكه از خارج عراق آمد و همه بايد براي كاهش بحران‌هاي منطقه و ممانعت از ايجاد گروه‌هاي تروريستي جديد تلاش كنند. هرگونه تنش در منطقه بستر مناسبي براي فعاليت‌هاي تروريستي و افزايش تاثير آنها ايجاد مي‌كند. ما با وجود اينكه با حضور نيروهاي تركيه‌اي در خاك عراق مخالفيم اما به روابط خود با آنكارا پايبند هستيم. مك گورك نيز در اين ديدار اعلام كرد كه كشورش اواخر ماه جاري ميلادي ميزبان نشست وزراي خارجه ۶۵ كشور عضو ائتلاف ضد داعش جهت بررسي تحولات جنگ و ادامه تلاش‌ها براي نابودي تروريسم خواهد بود. وي افزود: مردم عراق آگاه بودند و براي مبارزه با تروريسم با يكديگر متحد شدند. به زودي نابودي داعش محقق خواهد شد و عراق با وحدت خود از اين بحران عبور كرده و امن‌تر و باثبات‌تر خواهد شد. هيچ چيزي امروز با آنچه در عراق پس از ورود داعش در سال ۲۰۱۴ رخ داد، قابل مقايسه نيست.

يك‌سوم بخش غربي موصل آزاد شده است
نيروهاي عراقي در راستاي عمليات خود براي بازپس‌گيري غرب موصل، به پيشروي در بخش قديمي شهر ادامه مي‌دهند. آنها اكنون به چند صد متري مسجدي رسيده‌اند كه البغدادي در آن خطبه مشهور خود را خواند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري الميادين، منابع عراقي اعلام كردند كه يگان‌هاي مختلف ارتش عراق و پليس فدرال به پيشروي خود در بخش قديمي موصل واقع در مركز سمت غربي شهر، ادامه مي‌دهند. نيروهاي عراقي اخيرا كنترل ساختمان‌هاي دولتي در غرب موصل را در دست گرفته و توانستند در محله‌هاي قديمي شهر كه از مهم‌ترين محله‌هاي آن محسوب مي‌شود، پيشروي كنند. به گفته سعد معن، فرمانده نيروهاي عمليات ويژه در دستگاه مبارزه با تروريسم عراق، نيروهاي عراقي تاكنون بيش از يك سوم غرب موصل را از داعش پس‌گرفته‌اند. منابع عراقي مي‌گويند نيروهاي دولتي اكنون به پانصد متري مسجد جامع موصل موسوم به «مسجد نوري» يا «الحدباء» رسيده‌اند كه ابوبكر البغدادي خطبه مشهور «اعلام خلافت» خود را در آن ايراد كرد. بنابراين گزارش حضور پرتعداد تك‌تيراندازهاي داعش روي مسجد و مناطق اطراف آن پيشروي به سمت اين محل نمادين را براي نيروهاي عراقي دشوار كرده است. همزمان با پيشروي نيروهاي عراقي و فروپاشي داعش در موصل، تروريست‌ها مجبور به آزادي ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان در مناطق تحت سيطره خود شدند. به گفته ساكنان، برخي از اين بازداشت‌شدگان كساني بودند كه سيگار مي‌فروختند يا موبايل به همراه داشتند. داعش سيگار كشيدن و در اختيار داشتن موبايل را ممنوع كرده بود.

سازمان ملل انفجارهاي دمشق را محكوم كرد
هماهنگ‌كننده امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد در سوريه اعلام كرد كه اين سازمان دو انفجار اخير در دمشق را محكوم مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي راشا تودي، هماهنگ‌كننده امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد در سوريه حملات اخير در دمشق را كه در آن ده‌ها تن شهيد و مجروح شدند، محكوم كرد. وي در اين رابطه خاطرنشان كرد، سازمان ملل متحد نسبت به كشتار افراد بي‌گناه در دمشق در اثر بمبگذاري‌هاي تروريست‌ها متاسف است. پيش‌تر منابع گزارش دادند، دو بمب در نزديكي قبرستان باب الصغير در منطقه باب المصلي در دمشق به وقوع پيوست كه در جريان انفجار اين دو بمب شماري شهيد و زخمي شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در همين حال، ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه در دو انفجار تروريستي اخير دست‌كم ۷۴ تن كه بيشتر آنها زايران شيعه عراقي هستند، به شهادت رسيدند. النشره در گزارشي اعلام كرد كه اين انفجارها اتوبوس حامل زايران در ميدان الزوار باب الصغير را هدف قرار داده بود كه گفته شده يكي از اين انفجارها در داخل اتوبوس حامل زايران به وقوع پيوسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون