• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3769 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ اسفند

«مرزهاي عقلانيت» درباره انديشه اجتماعي و اخلاقي ماكس وبر منتشر شد

«مرزهاي عقلانيت» رساله‌اي درباره انديشه اجتماعي و اخلاقي ماكس وبر، با ترجمه شهناز مسمي‌پرست منتشر شد.
انديشه‌هاي وبر درباره عقلانيت در مركز كار جامعه‌شناختي و نيز در مركز چشم‌انداز اخلاقي او قرار دارند. اما اين انديشه‌ها نه به‌سادگي در دسترس‌اند و نه به‌سادگي قابل فهم؛ بعضا به اين علت كه وبر هرگز آنها را نظام‌مند نكرد، يا به اين علت كه با آثار او معمولا به صورت تكه‌تكه برخورد شده و آثارش به‌ندرت در تماميتش مورد بررسي قرار گرفته است.
قصد اين كتاب بازسازي بحث عقلانيت، عقل‌گرايي و عقلاني‌شدن به شكلي نظام‌مند است تا تاثير متقابل عميق و مبهم ميان كار جامعه‌شناختي و ديدگاه اخلاقي وي را روشن كند.
راجرز بروبيكر، نويسنده اين كتاب، وبر را به‌مثابه متفكر معاصر ما تفسير مي‌كند كه كارش سرتاسر مساله مدرنيته را وحدت و انسجام مي‌دهد. «مساله مدرنيته» شامل مساله تاريخي خاستگاه مدرنيته، مساله جامعه‌شناختي ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد ريخت فرهنگي و نهادي مدرن و مساله اخلاقي چگونه‌راه‌بردنِ يك زندگي معنادار و ارزشمند در عصر مدرن است. هدف بروبيكر اين است كه تشخيص و تحليل جامعه‌شناختي و اخلاقي وبر را از مدرنيته بكاود.
بروبيكر، استاد جامعه‌شناسي دانشگاه كاليفرنيا در لس‌آنجلس (UCLA)
 است.
آثار وي در زمينه‌هاي نظريه اجتماعي، مهاجرت، قوم‌گرايي، ملي‌گرايي و شهروندي است. از او مقالات زيادي در نشريات معتبر اروپا و امريكا منتشر شده و جوايز بسياري نيز به وي اعطا شده است.
شهناز مسمي‌پرست، مترجم كتاب، فارغ‌التحصيل رشته جامعه‌شناسي از دانشگاه اينديانا است. او را به عنوان مترجم كتاب‌هاي گئورگ زيمل مي‌شناسند. از ترجمه‌هاي پيشين او مي‌توان اين عناوين را نام برد: «درباره فرديت و فرم‌هاي اجتماعي»، «مقالاتي درباره تفسير در علم اجتماعي»، «ماركس و ويتگنشتاين: پراكسيس اجتماعي و تبيين اجتماعي»، «ماكس وبر و كارل ماركس» و«دوركيم مرده است».
«مرزهاي عقلانيت» در 176 صفحه با قيمت 16500 تومان از سوي بنگاه ترجمه و نشر كتاب پارسه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون