• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

رشد ۷۳ درصدي ارزش كل معاملات بورس كالاي ايران

طي فعاليت يك سال گذشته بورس كالاي ايران، افزون بر ۳۳ ميليون تن انواع كالا به ارزش بيش از ۸۱۷ هزار ميليارد ريال در بازارهاي مختلف اين بورس در قالب معاملات فيزيكي به صورت نقدي، سلف و نسيه و در بازار مالي در قالب قراردادهاي مشتقه، اوراق سلف استاندارد و گواهي سپرده كالايي داد و ستد شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم با رشد ۲۶ و از نظر ارزش با رشد ۷۳درصدي مواجه شد.
ارزش بازار مالي بورس كالاي ايران شامل بازار مشتقه، اوراق سلف موازي استاندارد و گواهي سپرده كالايي طي سال ۱۳۹۵ از مرز ٤٤٦ هزار ميليارد ريال عبور كرد كه در مقايسه با ارزش ١٧٣ هزار ميليارد ريالي سال ۱۳۹۴ با رشد ١٥٧ درصدي روبه‌رو شد.
 بازار مشتقه بورس كالاي ايران طي سال ۱۳۹۵ شاهد انعقاد بيش از سه ميليون و ۲۴۵ هزار قرارداد آتي سكه طلا به ارزش بيش از ۳۹۰ هزار ميليارد ريال بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ حدود ۹۱ درصد از نظر حجم و ۱۳۴ درصد از نظر ارزش، رشد را تجربه كرد. قراردادهاي اختيار معامله نيز از ابتداي راه‌اندازي تا پايان سال به ميزان ۴۲ هزار و ۸۵۲ قرارداد و به ارزش بيش از ۵۰۳ ميليارد ريال داد وستد شد.
به گزارش ايسنا، طبق آمارهاي شركت بورس كالاي ايران، در اين مدت همچنين 1/7 ميليون تن كالا در قالب اوراق سلف موازي استاندارد و ۴۵۳ هزار تن انواع كالا در قالب گواهي سپرده كالايي مورد معامله قرار گرفت كه از اين ميزان ۱۰ هزار و ۸۲ سكه طلا به صورت گواهي سپرده كالايي داد و ستد شد. در اين بخش با ارزش ۵۵ هزار ميليارد ريالي معاملات سلف موازي استاندارد و گواهي سپرده كالايي در مقايسه با ارزش حدود ٧۰۰۰ ميليارد ريالي سال ۱۳۹۴ رشد چشمگير ۵۹۶ درصدي به ثبت رسيده است.
ميزان حجم كل معاملات در بازار فيزيكي بورس كالاي ايران طي مدت مذكور افزون بر ۲۵ميليون و ۴۷۲ تن كالا بود كه به ارزش بيش از ۳۷۱ هزار ميلياردريال داد و ستد شد. حجم و ارزش معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نيز در مقايسه با سال قبل به ترتيب شاهد افزايش ۱۰ و ۲۵ درصدي بود.
طي اين مدت در تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالا انواع محصولات شامل سنگ‌آهن، آلومينيوم، فولاد، شمش روي، شمش طلا، مس، سيمان، كنسانتره فلزات گرانبها، سولفور موليبدن و كك متالورژي مورد معامله قرار گرفت. تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي نيز شاهد معامله انواع قير، مواد پليمري و شيميايي، سلاپس واكس، عايق رطوبتي، گازآرگون، گوگرد كلوخه و گرانوله، لوب كات سنگين و سبك، و وكيوم باتوم در دوبخش صادراتي و داخلي بود. در تالار كشاورزي نيز كالاهايي مانند جو، ذرت، شكر سفيد، انواع كنجاله، مرغ منجمد، زعفران، گندم خوراكي و دورم، برنج، دانه روغني و روغن خام از سوي مشتريان خريداري شد.
از كل معاملات صورت گرفته در اين تالار معامله حدود 8/6 ميليون تن انواع كالا به صورت سلف و به ارزش بيش از ۱۱۶ هزار ميليارد ريال انجام شد. حدود 5/2ميليون تن كالا نيز به صورت نقدي و به ارزش بيش از ۴۰ هزارميليارد ريال به فروش رفت. معاملات اعتباري (نسيه) در اين تالار نيز به ميزان۵۷۴۰ تن و به ارزش ۴۶۰ ميليارد ريال صورت گرفت.
طي سال ۱۳۹۵ بيش از ۲ ميليون و ۵۰۹ تن انواع محصول كشاورزي در بورس كالاي ايران مورد معامله قرار گرفت كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتيب با رشد ۲۲۹ و ۱۹۹ درصدي را تجربه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون