• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

گلايه‌هاي وزير كم حرف كابينه يازدهم:

برخي به نام توليد، شكر وارد مي‌كنند

گروه اقتصادي

برخي دنبال اين هستند كه به نام توليدكننده، شكر وارد بازار كنند. عالي‌ترين مقام در وزارت جهادكشاورزي اعلام آمادگي مي‌كند براي جلوگيري از تخلفات عده‌اي سودجو به كارخانه قند براي كوتاه‌مدت شكر خام بدهد، تا تصفيه كرده و براي صادرات فعاليت كند.
محمود حجتي، وزير جهادكشاورزي كه روز گذشته در يك نشست خبري صحبت مي‌كرد در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه گفته مي‌شود كارخانه قند ورامين به دليل واردات بي‌رويه شكر تعطيل شده و تعداد زيادي كارگر در اين راستا بيكار شده‌اند، با رد اين موضوع گفت: زماني كارخانه قند ورامين كارخانه‌اي بوده كه چغندر قند را تحويل مي‌گرفته و شكر تحويل مي‌داده، اما با اتفاقاتي كه در سال‌هاي گذشته رخ داد، برخي كارخانه‌ها به اين نتيجه رسيدند كه شكر زرد را وارد كرده، تصفيه و سفيد كنند و وارد بازار كنند. ما به سه چهار كارخانه قند گفتيم خط چغندري خود را راه بيندازيد، چرا كه ما نمي‌توانيم منافع ملي و كشور را زير سوال ببريم و دنبال اين هم نيستيم كه فرآيند توليد را كوتاه كنيم. او با اشاره به توجه به توليد و اشتغال در كشور، گفت: هر وقت فرآيند توليد را بيشتر طولاني كنيم، هم اشتغال ايجاد كرده‌ايم و هم نيازمان را در داخل توليد مي‌كنيم، مانند آنكه يك زماني عده‌اي روغن خام را وارد مي‌كردند و در داخل تصفيه مي‌شد، اما در سال 95، 2 ميليون و 200 هزار تن دانه روغني وارد كشور كرديم تا روغن‌كشي در اين كشور پا بگيرد و اكنون نيز دنبال آن هستيم كه دانه را در كشور توليد كنيم. حجتي خطاب به آنهايي كه منافع‌شان به واردات شكر گره خورده، گفت: حاضرم به همين كارخانه قند ورامين براي كوتاه‌مدت شكر خام بدهم، تا تصفيه كرده و براي صادرات فعاليت كند، تا يك راهكار جديد پيدا كنند، اما آنهايي كه دنبال واردات شكر هستند تا جاي چغندر قند را بگيرد، بايد بگويم چنين چيزي امكان ندارد و برخي دنبال اين هستند كه به نام توليدكننده شكر وارد بازار كنند.

گوشت فاسد نياورديم
محمود حجتي در مورد صادرات گوشت فاسد از برزيل به برخي كشورها گفت: در كشتارگاه‌هاي طرف قرارداد ما در برزيل يك دامپزشك به عنوان ناظر بهداشتي و يك روحاني به عنوان ناظر شرعي بر ذبح حضور دارد و اين مساله مربوط به كشتارگاه طرف قرارداد ما نبوده است. وي ادامه داد: سه ماه پيش هم يك كشتارگاه برزيلي از نظر دامپزشكي ما مشكل داشت كه كار را با آنها متوقف كرديم. وي همچنين به وضعيت توليد گوشت قرمز در كشور هم اشاره كرد و گفت: ‌به دليل طرح مراتع و تخريب آن توسط دام سبك و چراي دام عشايري به دنبال كاهش ميزان دام سبك در كشور هستيم و مي‌خواهيم توليد آن را به صورت بسته و نيمه‌بسته در بياوريم. مضاف بر آن نژادهاي جديدي كه دوقلوزا و بي‌دنبه هستند، يا نژادهاي تلفيقي با نژاد خارجي را در دستور كار داريم.

خريد تضميني گندم آغاز شد
وزير جهاد كشاورزي در مورد خريد تضميني گندم هم گفت: از روز گذشته خريد تضميني گندم در كشور آغاز شده است و پيش‌بيني خريد 11 ميليون تن گندم در سال جاري را داريم و بايد روي صادرات گندم هم فكر كنيم. وي در مورد تامين منابع خريد تضميني گندم هم گفت: ماهانه 500 ميليارد تومان از محل فروش گندم به نانوايي‌ها و كارخانجات آرد به دست مي‌آيد، در عين حال 8200 ميليارد تومان در بودجه براي خريد تضميني گندم‌ پيش‌بيني شده و مابقي از طريق بانك‌ها تامين مي‌شود. وزير جهاد كشاورزي همچنين در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه چرا طرح قيمت تضميني گندم در بورس كالا جايگزين خريد تضميني نمي‌شود، گفت: حساسيت ويژه‌اي روي گندم داريم، چرا كه خود من بورس كالاي كشاورزي را در دوره قبل در سازمان تعاون روستايي و در زيرمجموعه وزارت جهاد كشاورزي تشكيل دادم كه در يك مدتي تعطيل شد و از دو سال پيش دوباره آن را احيا كرديم. حجتي تصريح كرد: اما بايد قبول كرد در مورد گندم موضوع كمي سخت و حساس است و اكنون پيش‌نويس آيين‌نامه عرضه گندم در بورس كالا در كميسيون اقتصادي دولت است. وي ادامه داد: ما نگران آن هستيم كه گندم‌كاران با تغيير نحوه خريد تضميني گندم آسيب ببينند و دنبال ساز و كاري هستيم كه اين آسيب به حداقل برسد و امسال يك عرضه حداقلي خريد تضميني گندم را در بورس كالا خواهيم داشت. چرا كه طرح قيمت خريد تضميني در بورس كالا براي ذرت و جو نتيجه خوبي داده است.
وي در مورد وضعيت توليد گوشت مرغ در كشور هم گفت: ‌در سال 92 و زماني كه من آمدم قيمت مرغ 6700 تومان بود امروز با وجود تورم و افزايش هزينه كارگري پس از 4 سال روي 7 هزار تومان نگه داشته‌ايم. با آنكه آنفولاآنزاي حاد پرندگان در سال‌هاي گذشته آسيب‌هايي را به صنعت طيور كشور وارد كرد، اما با افتخار مي‌توان گفت يك كيلو مرغ هم وارد نكرده‌ايم بلكه بيشتر صادركننده بوده‌ايم. وي همچنين از صادرات 750 هزار تن شير در 11 ماهه سال 95 خبر داد و گفت: در دو سال پيش هيچ يك از شركت‌هاي لبني نمي‌توانستند محصولات خود را به روسيه صادر كنند اما ما تمام قوانين سخت‌گيرانه روسيه را پست‌سر گذاشته‌ايم و اكنون 9 شركت لبني ما به صورت رسمي مجوز صادر به روسيه را دريافت كرده انواع پنير، شيرخشك و مواد لبني به روسيه صادر مي‌شود. حجتي در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود مصرف سموم كشاورزي حتي در گلخانه‌ها هم به صورت بي‌رويه اتفاق مي‌افتد و چه نظارتي در اين راستا اعمال كرده‌ايد؟ خاطرنشان كرد: يك زماني هر چيزي را در چين و هند تبديل به سموم مي‌كردند و ما آن را در اختيار كشاورزان قرار مي‌داديم و كشاورز بيچاره هر چقدر از سموم استفاده مي‌كرد، نتيجه جز طغيان آفات نمي‌ديد. الان سم خوب و بي‌خطر در اختيار كشاورزان قرار دهيم، چرا كه سم با تكنولوژي 60 - 50 سال پيش اثري ندارد در مورد گلخانه‌ها نيز به دليل كنترل همه موارد اينچنين موضوعي صحت ندارد و سازمان حفظ نباتات به دنبال ايجاد كد 16 رقمي تا مزرعه است تا هر كسي به راحتي هر سمي را در اختيار كشاورز قرار ندهد.

با 3500 فروشگاه سم غيرمجاز برخورد كرديم
وي ادامه داد: يك زماني هر كسي به خودش اجازه داده بود براي سم مصرفي كشاورزان نسخه بپيچيد ولي از 4 هزار فروشگاه غيرمجاز سم كه با 3500 مورد آن برخورد شده و تعداد آنها به 500 فروشگاه غيرمجاز كاهش يافته است، چرا كه ما به دنبال مجوزدار كردن سم‌فروشي‌ها و برقراري آموزش‌هاي دوره‌اي هستيم.
وزير جهاد كشاورزي در مورد خسارت مركبات باغات مازندران و واردات پرتقال براي تنظيم شب عيد همه سوالات زيادي از سوي خبرنگاران در اين زمينه از وي شد اينگونه توضيح داد هر چند سرمازدگي آذر ماه كه در پيش‌بيني‌هاي ما وجود نداشت، شخصا از باغات مازندران بازديد كردم و متوجه شديم كه شرق مازندران بيشترين خسارت را ديده تا جايي كه تا اسفند ماه كه در بازار شمال حضور داشتيم كمتر پرتقال سالمي در شرق مازندران وجود داشت اما وضعيت در غرب مازندران بهتر بود. در نهايت 10 تا 14 هزار تن پرتقال از شمال كشور خريداري كرديم كه جوابگوي نياز 50 تا 60 هزار تني شب عيد ما نبود و در نهايت با مجوز دولت اقدام به واردات پرتقال كرديم.

براي جلوگيري از رانت، مجوز واردات فقط براي وزارتخانه صادر شد
وي در مورد علت ندادن مجوز واردات به بخش خصوصي هم گفت: ديديم اگر به يكي مجوز بدهيم و به يكي ندهيم مي‌گويند رانت ايجاد شده؛ پس گفتيم بهتر است به يكي از شركت‌هاي وابسته وزارت جهاد كشاورزي مجوز بدهيم تا به عنوان كارگزار دولت و براي تنظيم بازار پرتقال مورد نياز را در حد ضرورت وارد كنند. وزير جهاد كشاورزي همچنين در مورد توسعه كشت فراسرزميني با توجه به كم‌آبي كشور نيز اينگونه توضيح داد: كه برخي كشورها زمين‌هاي خود را به صورت اجاره 49 ساله مي‌دهند و گرجستان در شمال ايران تنها كشوري است كه مالكيت زمين را هم مي‌دهد. براي همين در حوزه كشت فراسرزميني براي 5/2 ميليون هكتار اراضي صحبت‌هايي انجام شده كه يك ميليون هكتار منجر به عقد قرراداد شده است و عمده كشورهاي طرف قرارداد قزاقستان و روسيه است همچنين 30 هزار هكتار در گرجستان براي كشت فراسرزميني تملك شده و در برزيل هم 60 تا 70 هزار هكتار به صورت مالكيتي اخذ شده است.

افزايش قيمت شير به من ربطي ندارد
خبرنگاران از حجتي در مورد علت افزايش بي‌سر و صداي قيمت شير در تعطيلات عيد پرسيدند كه او هم با صراحت گفت: ‌قيمت در بازار به من ربطي ندارد و مسووليت ما تامين و توليد عمده محصولات كشاورزي است و اينكه صنعت لبنيات محصولش را به چه قيمتي مي‌فروشد، باز هم به من ربطي ندارد و مسوول آن سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كننده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون