• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

افزايش سفرهاي نوروزي فرهنگيان و نارضايتي از ضعف مديريت‌ها

گروه مدرسه «اعتماد»

در دو نوبت از سال يكي تعطيلات نوروز و يكي هم شهريور ماه فرهنگيان اغلب ترجيح مي‌دهند با استفاده از امكانات آموزش و پرورش سفرهاي ارزاني را داشته باشند و به همراه خانواده از اماكن تاريخي و طبيعي كشور ديدن كنند؛ چند سالي هم هست كه ميزان اين سفرها افزايش يافته و به تبع آن مطالبه افزايش كيفيت ارايه خدمات هم بالا گرفته است؛ مطالبه‌اي كه چيز زيادي هم نمي‌خواهد. يك خانواده فرهنگي انتظار دارد با توجه به حجم گسترده‌اي از اماكن و امكانات و تجهيزاتي كه آموزش و پرورش در هر نقطه‌اي دارد، بتواند براي يك استراحت كوتاه و استفاده از امكانات مناسب كه احساس منزلت كند رضايت خانواده خود را جلب كند. به همين دليل مناسب ديديم در نخستين شماره از صفحه مدرسه در سال جديد نگاهي به اين موضوع در تعطيلات نوروز بيندازيم تا در راستاي اين مطالبه برحق صنفي فرهنگيان گام كوچكي برداشته باشيم.

امكانات و تسهيلات بالقوه آموزش و پرورش
و ميزان بهره‌مندي فرهنگيان
در اطلاعيه‌اي دركانال تلگرامي نگاه آموزش و پرورش كه 34هزار و 382 نفر عضو دارد چنين آمده بود كه «قابل توجه تمام مخاطبان كانال «نگاه به رويدادهاي آموزش و پرورش» به مناسبت نزديك شدن به ايام پاياني سال و شروع سفرهاي نوروزي شما عزيزان و به منظور اطلاع‌يابي از مناطق ديدني استان‌هاي كشور، كانال نگاه تصميم دارد از امروز تا پايان تعطيلات نوروز، روزانه با ارسال يك يا دو تصوير به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري استان‌هاي كشور بپردازد در اين راستا از شما هموطن گرامي تقاضا داريم نام و مشخصات مهم‌ترين مناطق ديدني و جاذبه‌هاي توريستي استان خود را از طريق آدرس: medu95@ براي ما ارسال كنيد تا پس از تاييد با نام ارسال‌كننده، در اختيار ديگر مخاطبان كانال قرار گيرد.» اين پيام توسط روابط عمومي نويد اين را مي‌داد كه امسال بايد در نحوه مديريت اسكان نوروزي فرهنگيان در كشور تغييرات مثبتي ايجاد شده باشد و اخباري هم كه از مسوولان در حوزه وزارتخانه و استان‌ها و شهرستان‌ها شنيده مي‌شد گواه جديتي در اين راستا براي ارايه خدمات بيشتر و كيفي‌تر داشت.  نزديك به يك ميليون و هشتصد هزار فرهنگي شاغل و بازنشسته با احتساب ميانگين خانواده چهار نفره، جمعيتي حدود 8 ميليوني را تشكيل مي‌دهند كه تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده است بيش از 80 درصد آنها در ايام تعطيلات نوروز به سفر مي‌روند.  حال ارايه خدمات رفاهي به اين جمعيت نيازمند تدابير ويژه و مديريت خاصي است و اگر اين مهم مورد توجه قرار گيرد با توجه به اماكني كه در اختيار آموزش و پرورش است و با توجه به امكانات و تسهيلاتي كه وجود دارد و نيروي انساني موجود براي مديريت اين مساله مي‌تواند در جلب رضايت خانواده‌هاي فرهنگيان موثر باشد و در احساس تعلق آنها به نظام آموزشي تاثير مثبتي را بگذارد.

اختصاص30 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز ستادهاي اسكان فرهنگيان
وزيرآموزش و پرورش از اختصاص30 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز ستادهاي اسكان فرهنگيان در سراسركشور خبرداده بود. فخرالدين دانش آشتياني در بازديد از ستادهاي اسكان شهرستان چالوس با اعلام اينكه 30 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز اسكان مسافران فرهنگي اختصاص داده شده است، گفته بود: 350 مركز رفاهي فرهنگيان در كشور داريم كه اولويت ما در تامين تجهيزات رفاهي و ارتقاي سطح خدمات به فرهنگيان در ايام نوروز و تابستان در اين مراكز است.  وزيرآموزش و پرورش با بيان اينكه مازندران به دليل قرارگيري در مسير رفت و برگشت زائران امام رضا(ع) بيشترين پذيرش مسافران فرهنگي در ايام نوروز را دارد، تصريح كرد: متاسفانه مراكز خدمات رفاهي فرهنگيان خوبي در استان نداريم و تلاش خواهيم كرد سطح كيفي و تعداد مراكز خدمات رفاهي فرهنگيان را افزايش دهيم. گفتني است؛ فقط تا ساعت ۲۴ روز اول فروردين ۹۶ تعداد ۵ هزار و ۳۷۳ خانوار شامل ۱۹ هزار و ۳۴۲ نفر در استان مازندران پذيرش شده‌اند و شهرستان‌هاي رامسر، چالوس، نوشهر و بابلسر بيشترين پذيرش مسافران فرهنگي را داشته‌اند.

پذيرش قريب به ۱۱ميليون نفر روز در مراكز اسكان نوروزي فرهنگيان در سراسر كشور
سايت فانوس به نقل از مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش آورده است كه قريب به ۱۱ ميليون نفر روز در مراكز اسكان نوروزي فرهنگيان در سراسر كشورپذيرش شده‌اند.  در اين خبر آمده است به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عباسعلي باقري از پذيرش ۱۰ ميليون و ۹۲۱ هزار و ۸۹۸ نفر روز در مراكز اسكان نوروزي فرهنگيان در سراسر كشور خبر داد و اظهاركرد: ۴ ميليون و ۵۵ هزار و ۴۰۸ نفر در قالب يك ميليون ۱۲۶ هزار و ۵۰۲ خانوار تا پايان دوازدهم فروردين ماه ۹۶ در مراكز اسكان نوروزي فرهنگيان اسكان يافته‌اند.  مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: بيشترين آمار پذيرش به ترتيب فراواني به استان‌هاي فارس، اصفهان، خراسان رضوي، خوزستان و هرمزگان اختصاص يافته است.

براي اداره مراكز اسكان فرهنگيان و خانه‌هاي معلم از «افراد توانمند، باانگيزه و آموزش‌ديده» استفاده شود
صداي معلم كه يكي از سايت‌هاي فعال در حوزه آموزش و پرورش است در ايام تعطيلات نوروزي گفت‌وگوي كوتاهي را با مدير خانه معلم در شهرستان مرند انجام داده است كه در اين گفت‌وگو علي بابازاده فرهنگي بازنشسته كه از ابتداي سال 94به عنوان مديرعامل خانه معلم مرند مشغول خدمت بوده، مي‌گويد: زماني كه اين جا در اختيار بخش خصوصي بود اكثر همكاران مرندي رضايت چنداني از وضعيت اين جا نداشتند حتي همكار ما آقاي دكتر فدايي چند روز قبل كه اين جا آمده بود به من گفت كه آقاي پيري (مدير اداره آموزش و پرورش مرند) خيلي كار كرده است. ايشان توضيح مي‌داد كه پيمانكار اين جا قبلا آسفالت كار در مرند بوده است تمام ابزار كارش مانند غلتك را اين جا گذاشته است و از خانه معلم به عنوان يك «انبار» استفاده مي‌كرده است.
 معلمان هم واقعا از اين وضعيت راضي نبودنداما اكنون با تلاش مستمر دوستان وحمايت‌هاي اداره آموزش و پرورش مرند وضعيت تغيير كرده است. فكر مي‌كنم مراجعان از وضعيت رضايت داشته باشند. در اين 2 سال معلمان به راه‌هاي گوناگون از وضعيت اين جا ابراز رضايت كرده‌اند.   بابازاده در بخش ديگري در پاسخ به خبرنگار صداي معلم مي‌گويد: 700 نفر از خانه معلم و حدود 2500 نفر از سرويس غذاخوري اين جا استفاده كرده‌اند. خانه معلم مرند ظرفيت حداقل پذيرش 60 نفر را در شبانه روز دارد 10 اتاق داريم، تمام اتاق‌ها مجهز به تلويزيون  LEDهستند. در تك‌تك اتاق‌ها كولر گازي نصب شده است هزينه اسكان براي يك همكار فرهنگي در شبانه روز پانزده هزار تومان است، براي دانشجويان بيست هزار تومان و افراد آزاد بيست و پنج هزار تومان. خانه معلم مرند در خدمت همكاران فرهنگي براي برگزاري جشن‌هاي‌شان نيز هست.   وي در انتها نيز مي‌گويد: من فكر مي‌كنم كه نحوه تعامل معلمان و نيز مسوولان وزارت آموزش و پرورش در چنين اموري مهم است. وزارت آموزش و پرورش بايد براي اداره مراكز اسكان فرهنگيان و خانه‌هاي معلم از «افراد توانمند، باانگيزه و آموزش‌ديده» استفاده كند. بايد نظارت كافي اعمال شود، به نظرم استفاده از تجربيات معلمان بازنشسته مي‌تواند عامل مهمي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون