• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

اردوگاه كوهستاني «كُلَك‌چال» آموزش و پرورش با قفل‌هاي بي‌شمار و مكان‌هاي متروكه

«كُلَك‌چال» آموزش و پرورش مجموعه‌اي وسيع و زيباست كه دچار ضعف شديد مديريت است در حال حاضر پناهگاه كلك‌چال زيرنظر «معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش» اداره مي‌شود. كلك‌چال به خاطر مناظر زيبا و طبيعت آرام و نيز نزديكي به مركز، هرروزه مسير تردد بسياري از كوهنوردان و شهروندان تهراني است.
صداي معلم با اين مطلب در ادامه گزارش خود از يكي از مكان‌هاي بسيار مستعد گردشي و تفريحي آموزش و پرورش مي‌آورد: آنچه موجب تصميم به نگارش اين گزارش شد همانا وضعيت نامناسبي است كه اين پناهگاه به آن مبتلا شده است. پناهگاه كلك‌چال كه برج كلك‌چال نيز در كنار آن قرار گرفته است داراي امكانات نسبتا خوب و پيشرفته‌اي است اما به علت عدم توجه مناسب و كافي مسوولان وزارت آموزش و پرورش، بسياري از آنها بدون استفاده مانده است و احتمالا به علت در ارتفاع قرار گرفتن، مشكلات آن چندبرابر شده است.
صداي معلم به پيشينه گزارش خود از اين مجموعه اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: چندي پيش نيز گفت‌وگويي را با يكي از كاركنان اين مجتمع انجام داده بوديم.  در اين گزارش آمده بود: «در حال حاضر، مدير اين مجموعه در اردوگاه شهيد باهنر مستقر است. اما تاكنون يك بار هم به اينجا نيامده است تعداد كارگران را از حدود 15 نفر به 5 نفر كاهش داده‌اند، مي‌گويند بودجه نداريم. سال‌ها پيش، زماني كه آقاي ناطق نوري رييس مجلس بود، يك روز صبح زود به اينجا آمد. زماني كه به مسجد براي اداي نماز رفته بود، گويا محوطه مسجد كثيف و پر از زباله بوده است همان موقع، ايشان گفت كه هر روز فقط يك ساعت و در وقت نماز، مسجد را باز كنيد و سپس ببنديد اين در حالي بود كه قبل از آن مسجد معراج هميشه باز بود وقتي به او گفتم: زماني كه در اين ايستگاه هيچ امكاناتي براي كوهنوردان وجود ندارد، نه خوابگاهي وجود دارد نه محل استراحتي و... طبيعي است كه اگر مسجد هم باز باشد عده‌اي در آن بخوابند و احيانا كثيف شود اينجا بود كه پاسخي وجود نداشت.  در ادامه اين گزارش آمده است: پس از آن گزارش و گذشت حدود هفت سال تغيير يا بهبود قابل‌توجهي در اين مجموعه به عمل نيامده است و وضعيت تقريبا به روال سابق است شايد تنها تغييرات انجام شده اضافه كردن يك هواكش به پنجره و نيز گچ كاري و مرمت سقف ريخته شده سرويس بهداشتي بودند! حتي در آن زمان وزارت آموزش و پرورش زحمت تهيه يك جوابيه يا پاسخ را نيز به خود نداد! آنچه در اين مجموعه بيش از پيش مشهود است وجود تعداد قابل توجهي از مكان‌هاي متروكه است كه با زدن قفلي روي آنها به حال خود رها شده است.  شايد تنها مجموعه فعال، بوفه يا رستوران اين مجموعه است كه البته به دو بخش تقسيم شده است و در واقع از ظرفيت نيمي از سالن استفاده مي‌شود.
 با وجود بارش قابل توجه برف اما اين مجموعه همچنان مورد توجه كوهنوردان و علاقه‌مندان به طبيعت است يكي از مكان‌هاي جالب در اين مجموعه «برج كلك‌چال» است كه سال‌هاست بسته است و هيچ كس اجازه ورود به آنجا را ندارد.
حيدر طاهروردي، عضو گروه كوهنوردي شمال شرق استان تهران به صداي معلم گفت: همان‌طور كه ملاحظه مي‌فرماييد برج كلك‌چال قدمت زيادي دارد علت آنكه اجازه داده نمي‌شود افراد و كوهنوردان به سمت برج بروند اين است كه دچار فرسودگي شده است و هر لحظه ممكن است بخش‌هايي از آن ريزش كند به همين خاطر نرده و حصار كشيده‌اند اما چون در اختيار وزارت آموزش و پرورش است اقدام خاصي صورت نمي‌گيرد اينجا يك بناي تاريخي است و هر قطعه سنگ اين برج توسط يك «گروه پيشاهنگي» و از نقاط مختلف ايران گردآوري شده است اما تاكنون نشنيده‌ام كه كسي بخواهد در اين مورد براي بازسازي پيگيري كند البته گروه‌هاي كوهنوردي چندين بار و به دفعات پيگيري كرده‌اند، نامه نوشته‌اند اما تاثيري نداشته است تنها پاسخ آنها اين بوده است كه امنيت ندارد، هزينه زياد دارد و بودجه نداريم! و اين است كه اين بناي تاريخي به حال خود رها شده است و در حال تخريب و فرسودگي است. اين مجموعه را خيلي بهتر مي‌توان مديريت و استفاده كرد. در اين مجموعه وسيع خيلي نقاط را مي‌توان ايجاد كرد كه افراد زمان بيشتري را در اينجا طي كنند مثلا الان اينجا هيچ كسي نيست كه بخواهد متولي يا پاسخگو باشد و خدمات ارايه كند.
عضو گروه كوهنوردي استان تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه تا چه حد از ظرفيت اين مجموعه استفاده مي‌شود، گفت: «فكر مي‌كنم نهايتا 10 درصد باشد مي‌توانند از مكان‌هاي متروكه مانند استخر، مجموعه تيراندازي و... استفاده كنند، كمپ بزنند، چادر بزنند و... اما هيچ تحركي مشاهده نمي‌شود، اينجا مكان بكر و فوق‌العاده‌اي است الان شما برف مي‌بينيد اما ممكن است كمي پايين‌تر وضعيت اين‌گونه نباشد به نظرم، وزارت آموزش و پرورش در اينجا مديريت خوبي را اعمال نمي‌كند، بودجه ندارد، پرسنل ندارد مثلا شما اينجا استخري را مي‌بينيد كه دور آن را فنس كشيده‌اند وقتي مي‌پرسيم چرا از اينجا در فصل گرما استفاده نمي‌شود در پاسخ مي‌گويند كه ممكن است كسي در آنجا بيفتد و غرق شود! اتاق‌هاي متعددي وجود دارند كه همه خالي مانده است و به علت عدم رسيدگي و نظارت در حال تخريب شدن است، اينجا متعلق به همه است؛ اميدواريم كه ‌هرچه زودتر مورد توجه و رسيدگي مسوولان قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون