• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

سقوط يك پله‌اي ايران در رده‌بندي جهاني توسعه انساني

سازمان ملل از افت يك‌پله‌اي جايگاه ايران در رده‌بندي جهاني شاخص توسعه انساني خبر داد. سازمان ملل در جديدترين گزارش از سلسله گزارش‌هاي توسعه انساني از افت رتبه ايران در رده‌بندي جهاني توسعه انساني خبر داد. اين گزارش «گزارش توسعه انساني 2016؛ توسعه انساني براي هركس» نامگذاري شده است. در اين گزارش آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌هاي توسعه انساني 188 كشور جهان از جمله ايران ارايه شده است.
گزارش توسعه انساني 2016 كه بر پايه آمار و اطلاعات مربوط به سال 2015 تهيه شده است نشان مي‌دهد كيفيت توسعه انساني در ايران طي اين سال نسبت به سال قبل تغييري نداشته است. نمره ايران از نظر شاخص توسعه انساني در اين سال همانند سال قبل 774/0 برآورد شده است. شاخص توسعه انساني ارقامي از صفر تا يك را دربر مي‌گيرد كه هرچه اين رقم براي يك كشور بيشتر باشد دلالت بر توسعه يافتگي بيشتر آن كشور در حوزه انساني دارد. با اين حال ايران در رتبه‌بندي جهاني از نظر توسعه انساني يك پله نزول داشته است و در حالي كه ايران در سال 2014 در جايگاه 68 جهان از نظر توسعه انساني قرار گرفته بود در سال 2015 به رتبه 69 نزول كرده است. كوبا جاي ايران در رتبه 68 را گرفته است.
سازمان ملل ايران را ميان كشورهاي داراي توسعه انساني بالا به حساب آورده است. در گزارش اين سازمان كشورهاي جهان از نظر ميزان توسعه انساني به چهار گروه تقسيم‌بندي شده‌اند كه عبارتند از كشورهاي داراي توسعه انساني بسيار بالا، كشورهاي داراي توسعه انساني بالا، كشورهاي داراي توسعه انساني متوسط و كشورهاي داراي توسعه انساني پايين.
در گزارش جديد سازمان ملل 51 كشور در گروه نخست قرار گرفته‌اند يعني داراي توسعه انساني بسيار بالا هستند و 54 كشور در گروه دوم، 42 كشور در گروه سوم و 41 كشور نيز در گروه چهارم قرار داده شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، توسعه انساني ايران از 119 كشور جهان بيشتر است. برخي از اين كشورها عبارتند از: تركيه با رتبه 71، آلباني با رتبه 75، لبنان با رتبه 76، اردن با رتبه 86، چين با رتبه 90، تونس با رتبه 97، اندونزي با رتبه 113، عراق با رتبه 121 و مراكش با رتبه 123.
برخي كشورها كه رتبه بيشتري از ايران دارند عبارتند از: آلمان با رتبه 4، امريكا با رتبه 10، سوئد با رتبه 14، انگليس با رتبه 16، ژاپن با رتبه 17، فرانسه با رتبه 21، روسيه با رتبه 49، عمان با رتبه 52 و صربستان با رتبه 66.
گزارش توسعه انساني سازمان‌ملل، كشور نروژ را به عنوان توسعه يافته‌ترين كشور جهان در حوزه انساني معرفي كرده است. نمره اين كشور در شاخص توسعه انساني 949/0 اعلام شده است. استراليا و سويس به‌ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم از اين نظر قرار گرفته‌اند. جمهوري آفريقاي مركزي با كسب نمره 352/0 در شاخص توسعه انساني رتبه آخر رده‌بندي جهاني را از اين نظر به خود اختصاص داده است.
متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انساني 717/0 اعلام شده است. در سطح خاورميانه رتبه ايران از نظر توسعه انساني 7 اعلام شده است. قطر با كسب نمره 856/0 در شاخص توسعه انساني رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است. عربستان در رتبه دوم منطقه و امارات در رتبه سوم از اين نظر قرار گرفته‌اند. كشورهاي بحرين، كويت و عمان نيز پيش از ايران به‌ترتيب در رتبه‌هاي چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون