• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

معيارهاي حضور كانديداهاي شوراي شهر در ليست اصلاح‌طلبان چيست؟

اصلاح‌طلبان براي نهايي كردن ليست انتخابات شورا آماده مي‌شوند

حميدرضا خالدي

 

 

با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات شوراها هر روز بازار اخبار و حرف و حاشيه‌هاي انتخابات داغ‌تر و داغ‌تر مي‌شود. با اين وجود انتخابات شوراي پنجم از چند جهت با انتخاب دوره‌هاي قبل شوراها تفاوت دارد. اول از اين جهت كه در تهران تعداد اعضا از 31 عضو به 21 عضو كاهش يافته و دوم از جهت آنكه هر دو طيف بزرگ سياسي كشور از ماه‌ها قبل با برنامه‌ريزي‌هاي منسجم خود را براي ورود به شوراها و به خصوص شوراي شهر تهران آماده كرده‌اند و حالا همه منتظر ليست‌هاي نهايي هستند. گفت‌وگوي زير با اسماعيل دوستي، عضو فراكسيون اصلاح‌طلبان در شوراي شهر دوره چهارم نگاهي دارد به آخرين وضعيت آرايش جبهه اصلاح‌طلبان و اقداماتي كه براي نهايي كردن ليست‌ها صورت گرفته است.

با نزديك‌تر شدن به زمان برگزاري انتخابات، به نظر مي‌رسد هر دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگرا به شكلي فشرده‌تر خود را براي كسب كرسي‌هاي بيشتر در انتخابات دوره پنجم آماده مي‌كنند. آخرين تصميمات فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر براي حضور در انتخابات شوراها، چه بوده است؟

البته ما در سال 96 تاكنون جلسه‌اي نداشته‌ايم. آخرين جلسه‌اي كه داشتيم به روزهاي آخر اسفندماه برمي‌گشت كه در آن تصميم برآن شد تا همه اصلاح‌طلبان شورا در انتخابات شركت كنند و تابع سياست‌هاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان باشند.

ولي آنچه مشهود است اين است كه به احتمال زياد خيلي از اعضاي كنوني اصلاح‌طلب شورا در ليست نهايي شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نخواهند بود.

بله. درست است. ولي به هر حال ما همه براي كانديداتوري اعلام آمادگي كرده‌ايم. حالا بايد ببينيم شوراي اصلاح‌طلبان چه كساني را در ليست اصلاح‌طلبان قرار مي‌دهند.

شوراي عالي تاكنون جلسه‌اي با اصلاح‌طلبان براي بررسي صلاحيت‌شان نداشته است؟

نه جلسه‌اي داشته و نه ما هنوز فرمي پر كرده‌ايم. فقط يك‌سري شاخصه‌ها از سوي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اعلام شده كه هر كس با نگاهي به آن مي‌تواند بفهمد در ليست خواهد بود يا خير؟

چه شاخصه‌هايي از سوي شوراي عالي سياستگذاري به عنوان شرايط قرارگرفتن در ليست اصلاح‌طلبان اعلام شده است؟

شاخصه‌هايي چون: تجربه كاري به خصوص تجربه كار و مديريت در بخش شهري، سابقه فعاليت سياسي، سابقه عضويت در احزاب اصلاح‌طلب، مدرك تحصيلي و...

با اين شرايط فكر مي‌كنيد تقريبا چه تعداد از اعضاي اصلاح‌طلب كنوني شورا، در ليست نهايي اصلاح‌طلبان براي انتخابات پنجم تاييد مي‌شوند؟

من معتقدم كه بالاي 60 درصد از اعضاي اصلاح‌طلب كنوني شورا، شاخصه‌هاي حضور در ليست را دارند و مي‌توانند در زمره ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان باشند.

خودتان چطور؟ فكر مي‌كنيد امتياز لازم براي قرار گرفتن در ليست شوراهاي اصلاح‌طلبان را داريد؟

فكر مي‌كنم با توجه به شاخصه‌هاي اعلام شده، بتوانم نمره قبولي براي حضور در ليست را بگيرم. البته شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در اين دوره با دو مشكل اساسي روبه‌روست كه كار آنها را دشوار كرده است.

چه مشكلاتي؟

اول كم شدن تعداد اعضا از 31 نفر به 21 نفر و دوم خيل عظيم ثبت نام‌كنندگان براي كانديداتوري در انتخابات شوراي پنجم.

پس با اين حساب در دور پنجم، افرادي به صحن شورا راه پيدا مي‌كنند كه در ليست‌ها باشند.

نه؛ الزاما ممكن است اين گونه نشود. در شوراي دور قبل هم كم نداشتيم افراد و ورزشكاراني كه در هيچ ليستي قرار نداشتند، ولي موفق شدند به صورت مستقل به شورا راه پيدا كنند. برعكس افرادي هم بودند كه در بالاي ليست‌هاي سياسي بودند ولي راي نياوردند. ممكن است امسال هم تعدادي از اعضا شورا به شكل مستقل بتوانند وارد شورا شوند. خود من در ليست اصلاح‌طلبان در رتبه 17 بودم ولي راي آوردم!

اصولا تحليل شوراي عالي سياستگذاري از عملكرد اصلاح‌طلبان شورا چگونه است؟

هنوز رسما تحليل و اظهارنظري نداشته‌اند. البته برخي از اعضاي شوراي سياستگذاري نسبت به عملكرد اصلاح‌طلبان شورا انتقادهاي تند و تيزي هم داشته‌اند و در عوض، برخي ديگر نيز به عملكرد اصلاح‌طلبان نمره قبولي داده‌اند. ولي هنوز اظهارنظر رسمي نداشته‌اند.

شما چطور؟ شخصا فكر مي‌كنيد عملكرد اصلاح‌طلبان شوراي چهارم قابل قبول بوده است؟

در مجموع بله. فكر مي‌كنم اصلاح‌طلبان شورا عملكرد قابل دفاعي را داشته‌اند. آن هم در شرايطي كه هم با خلأ‌هاي قانوني مواجه بوديم و هم تعداد اصلاح‌طلبان كمتر از اصولگرايان بود. در حقيقت تصميمات كليدي شوراي چهارم را ورزشكاران يا همان چند عضو مستقل تعيين مي‌كردند.

يكي از نكات حايز اهميت انتخابات شوراها در جبهه اصلاح‌طلبان، حضور چهره‌اي مانند محسن هاشمي است. به نظر مي‌رسد با حضور وي اصلاح‌طلبان دنبال تجديد قوا و بازسازي صف‌آرايي خود براي كسب كرسي‌هاي بيشتر باشند.

بله؛ به هر حال محسن هاشمي يكي از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان است. در جلسه‌اي كه چند روز قبل با هم داشتيم، وي را خيلي مصمم ديدم و مطمين هم هستم كه راي بالايي هم خواهد آورد. اميدواريم با حضور وي، شاهد حضور پررنگ‌تر و موثرتر اصلاح‌طلبان در شوراي شهر باشيم.

با احتساب تمام اين موارد، فكر مي‌كنيد اكثريت شوراي پنجم با كدام طيف است؟ اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان؟

فكر مي‌كنم از آنجايي كه زمان برگزاري انتخابات شوراها با زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري همزمان شده است، اگر سناريوي انتخابات مجلس دوباره در تهران تكرار شود- كه احتمالا چنين خواهد شد- كفه كرسي‌هاي اصلاح‌طلبان در شوراي پنجم سنگين‌تر از كفه اصولگراهاي شورا خواهد بود. پيشنهادم به شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اين است كه معيارشان براي انتخاب اعضاي ليست، كارآمدي آنها باشد نه سياسي بودن آنها. يعني افرادي انتخاب شوند كه در بخش شهري صاحب‌نظر و متخصص باشند نه اينكه فقط نگاه سياسي داشته باشند. چراكه معتقدم سياست‌زدگي از سياسي بازي بسيار مخرب‌تر است و مانع از خدمتگزاري مناسب به شهروندان مي‌شود. تنها در چنين شرايطي است كه شوراي شهر مي‌تواند برعملكرد شهرداري به خوبي نظارت كند و شهرداري را انتخاب كند كه هم توانايي لازم براي اداره شهر را داشته باشد و هم تعامل خوبي با شوراي شهر داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون