• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

در نظرخواهي «اعتماد» از فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا بررسي شد

سناريوهاي محتمل انتخابات 96

گروه احزاب| با ثبت‌نام وكلاي جريان‌هاي اصلي سياسي كشور در انتخابات، مي‌شود گفت دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در ايران منهاي كانديداهاي مستقل سه قطبي خواهد بود. ائتلاف اصلاح‌طلبان-اعتدال‌گرايان، جناح اصولگرايان و احمدي‌نژادي‌ها، سه ضلع بازي بزرگ 96 را تشكيل مي‌دهند. بر اين اساس تا روز اعلام نظر نهايي شوراي نگهبان و غربالگري نامزدهاي انتخاباتي، بازار گفته‌ها و شنيده‌هاي انتخاباتي و موسسات نظرسنجي پررونق خواهد بود اما با دريافت آخرين تحليل از بازيگران سياسي وابسته به اين جريان‌ها تا حد زيادي مي‌توان آرايش نهايي انتخابات و پس از آن را ارزيابي و مورد تحليل قرار داد.

بي‌ترديد با ورود محمود احمدي‌نژاد به انتخابات در حالي كه با نفي ارشادي رهبري نظام مواجه شده بود تا حدود بسيار زيادي معادلات انتخاباتي برهم خورد.

البته موازي‌كاري‌هاي ثبت نامي اصولگرايان و ورود اسحاق جهانگيري به مثابه يار كمكي حسن روحاني در جريان مناظره‌ها به عنوان راهبرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان هم از جمله شوك‌هاي بزرگ پيشا انتخاباتي محسوب مي‌شود. اما به واقع:

1- بازيگران اصلي انتخابات چه كساني خواهند بود؟

2- مفروض به تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد، صحنه انتخابات چه شكل و شمايلي پيدا مي‌كند

3- در صورت پيروزي هر يك از كانديداهاي اصلي از جمله حسن روحاني، سيد ابراهيم رييسي، محمد باقر قاليباف و محمود احمدي‌نژاد كشور به چه سمت و سويي خواهد رفت؟

طرح اين پرسش‌ها و تلاش براي دريافت پاسخي تحليلي از سوي بازيگران سياسي جناحي مي‌تواند تا حد بسيار زيادي به آگاه‌سازي افكار عمومي و شناخت دقيق توده‌هاي اجتماعي از آنچه در زير پوست بازار سياست ايران مي‌گذرد كمك كند.

بر همين اساس در گفت‌وگو‌هايي جداگانه اين سه پرسش اصلي را با فعالين سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا در ميان گذاشته‌ايم.

نكته قابل تامل و متفق‌القول اين سياستمداران چپ و راست مبهم بودن آرايش انتخابات و بالا بودن ضريب اما و اگرهاي تحليلي آنان است. هرچند اصلاح‌طلبان از كانديداتوري احمدي‌نژاد استقبال كرده و اميدوارند با تاييد صلاحيت وي از سوي شوراي نگهبان پايگاه اجتماعي او يك بار براي هميشه مشخص شود اما اصولگرايان تاييد صلاحيت وي را محتمل نمي‌دانند و بر اين اعتقاد هستند كه تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد، سبد راي سيد ابراهيم رييسي را هدف خواهد گرفت.

جهانبخش خانجاني، سيد ابراهيم اميني، علي تاجرنيا، ناصر ايماني، اميررضا واعظ‌آشتياني و حسين كمالي‌ پيش‌بيني‌هاي سياسي خود از انتخابات رياست‌جمهوري را در قالب پاسخ به اين سه پرسش مطرح كرده‌اند:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون