• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

آمدن احمدي‌نژاد به ضرر رييسي است

اميررضا واعظ آشتياني فعال سياسي اصولگرا

 

 

1- رقابت اصلي انتخابات بين آقايان روحاني و رييسي خواهد بود و پيش بيني مي‌شود كه رقابت تنگاتنگي باشد. همچنين به احتمال زياد كانديداهاي اصولگرا به نفع آقاي رييسي كناره‌گيري كنند.
در بين پايگاه راي اصولگرايان اقبال عمومي به سمت آقاي رييسي زياد است. حداقل تا اين لحظه اين‌طور به نظر مي‌رسد. البته كانديداهاي ديگري هم هستند كه اگر تاييد صلاحيت شوند در مباحث كارشناسي مناظرات مي‌توانند اثرگذار باشند.
اگر براساس نظرسنجي‌هايي كه در مقطع نزديك به انتخابات انجام مي‌شود آقاي رييسي راي بالايي داشته باشد، منطق اقتضا مي‌كند كه كانديداهاي اصولگرايان براي جلوگيري از شكسته شدن راي آقاي رييسي به نفع ايشان كناره‌گيري كنند. همچنين اگر دقايق آخر فضا به نفع كانديداي ديگري باشد كانديداها بايد به نفع آن فرد انصراف دهند. هرچند بر اساس آخرين اخبار فضا در ميان كانديداهاي اصولگرايان به نفع آقاي رييسي است. از سوي ديگر اين فرضيه را هم بايد در نظر داشت كه هر اتفاقي تا پيش از روز برگزاري انتخابات محتمل به نظر مي‌آيد.
2- فرض بگيريم كه يك نامزد اصولگرا، آقاي روحاني و آقاي احمدي‌نژاد با هم در انتخابات رقابت كنند. بايد توجه داشت كه آقاي احمدي‌نژاد راي قابل توجهي در جامعه دارد. در اين صورت رقابت انتخاباتي بسيار تنگاتنگ خواهد بود. ضمن اينكه شرايط براي احمدي‌نژاد در روستا‌ها و شهرهاي كوچك بهتراز رقباي ديگر است.
حالت خوشبينانه اين است كه در اين صورت انتخابات به دور دوم برسد و در دور دوم آقايان احمدي‌نژاد و روحاني با هم رقابت خواهند كرد. بنابراين حضور آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات به ضرر آقاي رييسي خواهد بود چرا كه اگر احمدي‌نژاد وارد عرصه شود راي اصولگرايي شكسته مي‌شود و به نوعي آمدن او كمك به روحاني است.
3- اينكه با پيروزي هر يك از كانديداها انتخابات به چه سمت و سويي برود، بستگي به اين دارد كه هر يك چه برنامه‌هايي ارايه دهند. شايد آقاي احمدي‌نژاد برنامه‌اي مجزاي از آنچه در هشت سال رياست‌جمهوري‌اش از خود به نمايش گذاشت را دنبال كند.
آقاي روحاني هم كه با همين دست فرماني كه تا به امروز آمده دولت‌داري مي‌كند و سيد ابراهيم رييسي هم در صورت پيروزي منطبق با برنامه‌هاي كارشناسي شده نخبگان اصولگرا به مديريت دولت خواهد پرداخت.  البته صحنه سياست ايران همواره با حوادث غيرقابل پيش‌بيني شده ممزوج بوده و بر همين اساس نمي‌توان به راحتي وقايع پيش روي را
پيش‌بيني كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون